Vosmerrie's zijn 9 v/d 10x onhandelbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonte_bente

Vosmerrie's zijn 9 v/d 10x onhandelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:08

hallo,
vandaag bij een vosmerrie wezen kijken voor een vriendin van me,
afgelopen week kwamen we op de discussie dat de meeste vosmerries qua gedrag allemaal de zelfde dingen vertonen.
dit in negative zin
-pismerrie
-dominantie
-loperig
-koppig
-protesteren
-niet werk/leer willig
-eigenzinnig.

nu ben ik meer een ruinen hengsten mens maar ik denk zelf dat dit niet af te leiden is van de "voskleur"
zijn er meer mensen die hierover hebben gehoord en /of ervaring mee hebben?

ik heb wel een c-pony vosmerrie maar die is eigelijk alleen eenkennig.

Mallodie

Re: Vosmerrie's zijn 9 v/d 10x onhandelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:10

Nou, ik denk dat je fout zit. Misschien zijn er meer voskleurige merries die wat moeilijker in de omgang zijn, maar om nu te stellen 9/10? :P

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:11

Zijn dit niet een beetje de eigenschappen die merrie's in het algemeen in bepaalde mate hebben? Want bedoel jij dat bij de vosmerrie's die jullie hebben gezien alle bovengenoemde eigenschappen aanwezig zijn bij ieder paard?

Zelf geen vosmerrie in bezit gehad, dus kan er niet over oordelen. Maar het lijkt mij een vreemde conclusie om te stellen dat vosmerrie's onhandelbaar of apart zijn.

Denk dat zoiets eerder af te leiden is vanuit erfelijke factoren en in zekere zin de "opvoeding" bij de mens.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:11

Ik heb regelmatig horen zeggen dat vosmerries met een bles erg lastig zijn, maar als je eenmaal een band met ze hebt, dan gaan ze voor je door het vuur. Ik ben eens gaan nadenken over de vos-met-bles merries die ik ken, maar dat klopt aardig! :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:12

fabeltje. Waarom zou dat in hemelsnaam zo zijn?

En achteraf kenmerken herkennen die beschreven worden is nogal bedrieglijk, net als horoscopen.

Sunnda

heb er nooit last van gehad hoor... vind het altijd een beetje overdreven.

wel vind ik vossen vaak wat gereserveerder tegenover mensen. je moet je voor ze winnen.
maar ben bevooroordeeld met mijn vosje, die overigens een echt lieve allemansvriend is :+

Kiki

Sorry, maar dat vind ik echt onzin :+
Dat heeft niks met kleur te maken maar met genetische aanleg en invloed van de omgeving. Misschien kennen jullie toevallig veel vosmerries die 'onhandelbaar' zijn maar die verhouding slaat natuurlijk nergens op als ik het mag zeggen. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:13

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:14

Ik rijd een vos-merrie met bles en niks mis mee hoor :+
Af en toe met rijden een miscommunicatie, maar dat komt meestal door mij :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:16

Elke discussie is al gevoerd.

Ik heb een vosmerrie, van veulen af aan. Ik ken geen braver paard.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:17

Ik heb wel een vos-ruin.. die is wel onhandelbaar :')
(lees: eigenwijs, vervelend, irrietant) :')

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:17

haha, ik heb ook een vosmerrie, met brede bles en als ze normaal kijkt heeft ze ook nog eens wit aan het oog(dat je een wit stuk ziet aan de rand van het oog en dat schijnt ook een kenmerk te zijn van moeilijk gedrag ofzo).
Het is een geweldig paard op stal, pas écht hengstig sinds we een hengst op stal hebben. Ze schrikt alleen nog wel eens met rijden, maar ze is vroeger ook mishandeld, dus denk eerder dat dat daar vanaf komt :)
Nee niks te klagen met m'n vosmerrie :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:18

Ach, ik denk dat dat maar net is hoe je er tegenaan kijkt :)
Ik heb nu een vosmerrie met bles en dubbele kruin, en ook nog mensenogen onder mijn kont en voor de wagen. Heerlijk beest. Ze is wel vrij schrikkerig, maar werkt graag en denkt goed mee.
Het respect heb ik moeten verdienen, en moet ik ook constant bevestigen van mijn kant uit, anders loopt ze je om ver. Je moet duidelijk zijn, anders neemt zij de leiding.
Maar toch zou ik geen andere merrie willen :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:20

nou ik ken 2 vos merries die echt bijna onhandelbaar waren maar ook 2 kei leuke, allebei nog jong dus qua werken nog geen idee ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:23

hier had ik nog nooit van gehoord.
wel ken ik de gezegde; rooien en valen zijn donderstralen, maar dat slaat op alle vossen (en mensen?).
jou rijtje slaat volgens mijn in meer of mindere mate op alle merries.
hier op stal staan in de zomer 2 en in de winter 1 vosmerrie, maar deze 2 zijn voor merries zijn voor meerie eigenlijkbest lief.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:26

Ik heb een vosmerrie en ze is echt helemaal top. Topkarakter, wil super graag voor je werken, kan soms wat onzeker zijn onder het rijden. Niet dat ze schrikt, maar dat ze soms niet zo goed snapt wat ik bedoel met bepaalde hulpen. Van complimentjes wordt ze dan verschrikkelijk gemotiveerd omdat ze dan weet dat ze het goed doet, en dan kan ze echt gaan lopen als een trein omdat ze zo haar best voor je doet :~ Is ook verschrikkelijk lief en sociaal...
Dus nee, het is een fabel :+

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:28

tja ik heb het gehoord en zoals ik beschreef zelf geen ervaring mee.
maar vroeg me af of meerdere mensen hiervan hadden gehoord.

niet gekeken of deze dicussie al gevoerd was...dus sorry

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:29

Ik heb een vos-roan die slim, werk willig, dominant, eigenzinnig en flegmatiek is.
Mijn palomino (ook basis vos) is minder dominant, eerder onzeker, maar komt verder kwa karakter erg over een. Is wel iets rilleriger.

En m'n vos word pas een jaar dit jaar. Maar het is de brutale en stoere versie van haar moeder (de palomino). Dus dan kom ik weer ongeveer bij merrie 1 uit.

'Rooie en vale benne donderstrale'. Ach, je plak ze toch allemaal wel eens achter het behang?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:30

Haha het gerucht gaat dat zelfs vosse merries met een bles en 4 witte sokken echt het verschrikkelijkste zijn _O-

3x raden hoe de mijne eruit ziet :=

...

Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:32

Kleur zegt toch niks over het karakter, net zo min als kruinen, oog vorm of whatever...

Of vinden je ook dat zwarte mensen altijd sloom zijn, grote piem*ls hebben en lui zijn. Dat chinese mensen altijd klein zijn en de R niet uit kunnen spreken. Dat islamitische mensen altijd radicaal zijn.

Kom op zeg....
Maar als jij er zo van overtuigd bent, dan koop je toch geen vosmerrie

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:36

_O-

Hier nog zo'n vosmerrie

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TNRUZMTF.jpg

Is het makkelijkste paard die ik ooit gehad heb...

Mijn schoonmoeder zegt altijd dat het met vossen net zo is als met Rotweilers. Je hebt schatten en hele verkeerde, weinig ertussen.

Ik denk dat het gewoon onzin is.

Heb trouwens ook nog nooit merries gehad waar ik niets mee kon..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:26

hihi ik las ook in een boek van klaus hempfling dat veel vosse paarden (niet alleen merries dus) wat moeilijker zijn.
Vroeger werd er gezegt dat je niet op een vos kon rijden!
Ik heb een vos en dies ook moeilijk :j

@ mrie: ogen enzo kunnen wel veel v ertellen over het karakter ;) geloof me :D

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:33

Ik heb lang gereden met een vosmerrie met bles en zij was werkelijk geschift. :+ Denk dat er maar drie mensen van de hele manege toen met haar durfden te rijden. Ze was toen nog een jaar of vier dus men dacht dat het maar een puberale periode was van een paar maanden, maar nee :+ Ze blijft gek. :+ Maar ik vond haar geweldig. :))
Na haar heb ik nog een vosmerrie gehad (met wit snebje) die heel pittig was en soms uit het niets een vreselijke rodeo begon.
Als ik nog probeer te denken aan vosmerries herinner ik er nog twee van de manege. Eentje was verkocht en werd opnieuw doorverkocht wegens onhandelbaar. En nog een ander vosse manegemerrie is ook moeten vertrekken, omdat er niet mee gereden kon worden tenzij door experts. :+
En last but not least... Heb ik tóch ooit een vosmerrie gekend die geen stap verkeerd zette. :j Maar het is er maar één...
Dus, het is misschien een fabeltje, maar er zitten knotsgekke cijfers tussen hier en daar...

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:47

Tegen mij werd gezegd: "aan elke vos zit een steekje los"
Dat was ook zo bij die van ons, we hebben nu nog een klein vosje van 95 cm en dat is een schatje zowel in de omgang als met rijden dus ja.....

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:06

Onze vosmerrie met grote bles en 4 witte sokken heeft gelukkig nergens last van, alleen een tikkeltje eigenzinnig af en toe; ze is dan ook een donkere vos, misschien ligt het daaraan :+