Ik ben sinds kort in zee gegaan met mijn bijrijdster. Ze word mede eigenaar van mijn paardje en van de week gaan we alles oppapier zetten. Hebben jullie tips wat je zoal in zoin contractje zou zetten?
Wie welke dagen gaat, voor wie welke kosten zijn en vooral wat er wel niet niet gedaan mag worden (denk aan dekens, vervoer, vakantie) verder afspraken maken over wat als een wil stoppen, de waarde van het paard nu en over bv 10 jaar zodat je van te voren weet waar je aan toe bent. Omdat je nu zelf eigenaar ben zou ik als ik jou was de eindbeslissingen nemen qua bv beslissing inslapen. Hoe verdeling kosten, waar en hoe stallen, dekens wel of niet, ijzers wel of niet. etc. etc.
Ranka
Geplaatst: 20-02-10 23:30
Zorg dat je onverwachtse kosten ook in het contract zet, want je weet nooit wat er mis kan gaan. Dierenarts kosten , weide kosten(kapot hek oid) etc etc, onderhoud van het paard.
Wat beider verantwoordelijkheden zijn, wie welke kosten betaald en wie reparaties betaald. Daarnaast moet je ook rekening houden met de onverwachte kosten als DA ofzo.
ik zou er ook inzetten dat jij wel merendeel eigenaar blijft van het paard, dus 'power to control' hebt. Dat het paard dus op de stal blijft staan waar hij staat.
Ook bij eventuele verkoop wie de opbrengst krijgt, welk deel.
En inderdaad de bovenstaande dingen zoals DA, opzegtermijn etc.
ik zou lekker zelf eigenaar blijven en niet een gedeeld eigenaar willen zijn, dat gaat meestal fout. Want hoe ga je er mee om als jullie beide wedstrijden willen rijden of naar het bos, wat als er iets gebeurt waardoor het paard kreupel wordt of nog erger afgemaakt moet worden? Allemaal zaken die je van te voren wel goed kunt willen regelen maar als het bekende puntje bij paaltje komt..... alleen maar armoe.
ik zou ook zelf eigenaar blijven! mocht het toch na loop van tijd niet goed gaan, klikt toch niet lekker tussen jou en verzorgster dan kan je gewoon zeggen dat het ophoud.
ben van mening als ze meebetalen aan de kosten dat ze ook iets te zeggen hebben over je paard. in slechte zin dingen bepalen/eisen.
voor hetzelfde geldt rijd iemand jou paard naar de knoppen! (net wat cissy zegt)
je kunt bijv vragen of zij de hoefsmit wilt betalen, wormenkuur, voer, enz. om de kosten te dekken.
ik zou ook zorgen dat jij hoofd eigenaar blijft, dus dat jij net even iets meer van de kosten betaald dat de ander. want als het fout gaat dan heb jij iig je paard nog. verder in het contract zetten wie de belangrijke beslissing neemt over bv inslapen. hoe de verdeling van de kosten is voor bv DA. dus als door haar toedoen de DA moet komen, betaal jij dan mee en andersom. hoe de verdeling van kosten is voor onderhoud, voer, spullen die vernieuwd moeten worden etc etc. wat er wel en niet met het paard gedaan mag worden. welke dagen ieder doet.