ver weg op wedstrijd. hooi/water?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

ver weg op wedstrijd. hooi/water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:38

Hallo,
Ik ga eigenlijk nooit heel ver weg op wedstrijd. Nu mag ik volgende weer naar de brabantse kampioenschappen.
ik wil niet hebben dat mijn paard zich verveelt op de wagen, dus ik had het idee om een hooinetje op te hangen.
Maar krijgt hij dan geen vreselijke dorst? als ik hem water geef moet hij ook weer plassen, dit doen ze natuurlijk niet makkelijk op de wagen.

Wie o wie kan me wat ''tips'' geven of vertellen wat wel en niet kan/mag.

Paarden moeten ongeveer een uur heen, daar ben je ook al snel paar uurtjes en dan weer een uur terug.

Anoniem

Re: ver weg op wedstrijd. hooi/water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:40

Water geven op de trailer hoeft niet. Meestal drinken ze toch niet op de trailer, het schommelt, gaat knoeien en de reis is maar een uurtje. Hooinet ophangen is helemaal geen gek idee. Voor de wedstrijd zelf een emmer en een jerrycan water meenemen. Je kan het al thuis een keer aan bieden zodat het niet vreemd is.

Water mee nemen kan nooit kwaad. :)

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:42

Je kan na de proef en tussendoor als je bijvoorbeeld moet wachten op de punten of prijsuitreiking een emmer meenemen, misschien hebben ze daar wel water. MAar wat wij altijd doen is een jerrycan met water meenemen en een emmer, vind ik zelf ideaal, vooral als je ver of lang op wedstrijd gaat..

In de trailer hoeft idd niet :)
Hooinet kan je ook ophangen en evt. nog wat meenemen in een vuilniszak ofzo:)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:43

Ik heb altijd een netje hangen,water neem ik alleen mee als ik met warm weer weg ga.Ze drinken meestal toch niet.
Plassen op de wagen doen er 2 van mij wel,gelijk als ze er op staan.
Om dat aan te moedigen kun je wat stro in de trailer leggen.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:45

Als ik een hele dag weg ben neem ik alwijd een jerrycan met water mee,
extra hooi en soms wat extra brok.

Karin

Water meenemen in een jerrycan idd, met een emmertje erbij. En een hooinet geven.

Willen ze ter plekke niet drinken, dan heb je het iig bij je voor het geval dat ze zich bedenken. Mijn ervaring is dat paarden met vrieskou ook best dorst kunnen hebben. Beter mee verlegen dan om verlegen. ;)

Een uurtje op de trailer is niet zo ver, maar zoals je al zegt ben je alles bij elkaar toch wel een paar uur weg. Dan is het fijn als de darmen kunnen blijven werken en ze toch de mogelijkheid hebben om te drinken als ze dat willen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-02-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmee

Als je een hooinet ophangt, zie dan wel dat je het kort genoeg hangt anders trapt hij er mss in. Water zou ik ook wel meenemen en je kan hem mss na het rijden eens laten drinken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:53

Als wij op wedstrijd gaan, nemen we altijd een hooinet mee in de trailer. Ook al eet mijn paard weinig onderweg, ik hang het wel op. Als ze uit de trailer komt krijgt ze ook wat hooi. Vaak neem ik nog wat extra hooi mee. En ook een jerrycan met water met emmer nemen we mee. Als je het bij je hebt kan je het in ieder geval aanbieden. mocht je paard besluiten om niks te drinken, is het haar probleem. Beter er mee verlegen dan erom.... Voor het snoepen neem ik vaak 1 of 2 appels mee en wat muesli. Niet al te veel hoor, een beetje zodat ze wat kan snoepen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:53

hooinet krijgt hij zowiezo altijd wel hoor! en die hangt goed en stevig op :)

Uit een emmertje drinken kennen ze ook, nu is onze waterleiding bevroren en moeten ze ook uit emmers drinken.

Het ging mij meer om de ''droogte'' die ze kunnnen krijgen in combinatie met drinken/plassen en ''lang'' weg zijn.
Maar zoals ik jullie hoor, gewoon doen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:01

Hooinet neem ik ook mee.
Laten drinken doe ik na de proeven (als ze willen), omdat ze vaak op de trailer en tijdens het rijden niet zo snel willen plassen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:05

ik heb altijd hooi en water en dergelijke bij me. ongeacht hoe ver de wedstrijd is. in de zomer heb ik waswater en drinkwater mee. en soms ook nog wel is slobber. hooinet hangt eigenlijk standaard in de trailer. en wat plassen betreft, dat doen mijn paarden gelukkig goed op de trailer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:23

Wij nemen ook altijd hooi (in een net) en water mee (jerrycan en emmer). Na het rijden hangen we het net op en bieden we water aan. Ongeacht de afstand. Plassen doet onze merrie ook altijd op de trailer, dus das wel makkelijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:12

Een uur vind ik niet ver.

Maar als je daar langere tijd blijft dan zou je wat brokken en water in een jerrycan mee kunnen nemen.
Plassen doen ze buiten wel sneller. Al is dat per paard verschillend.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:28

Ik heb altijd een gevuld hooinet in de trailer hangen, water neem ik zelden mee maar wel een emmer zodat ik op lokatie water kan aanbieden maar alleen wanneer ik verder weg ga dan een uur.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:49

Hooi nemen wij ook altijd standaard mee. Water neem ik alleen meer als het extreem warm is of als het echt extreem lang zal gaan duren.. Maar verder nooit, ze willen meestal dan toch niet drinken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:47

Wij geven ze bijna nooit hooi in de trailer, worden ze alleen maar vervelend van. Ik neem alleen hooi mee als we heel vroeg moeten vertrekken of er de hele dag zijn. Water ook alleen als we lang weg zijn of ik veel moet doen, voor een wedstrijd om de hoek waar je 1 dressuurproefje moet rijden ga ik geen jerrycan water meenemen.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:01

Hooi is altijd goed :j
Water zou ik ook doen, als een paard flink gewerkt heeft kunnen ze best zin in water hebben hoor. Als je niet zeker weet of je paard op de trailer durft te plassen kun je wat krullen of stro neerleggen dan zal het geen probleem zijn.
Die van mij geeft er niks om, om te plassen in de trailer al ligt er niks in en het spettert hihi maakt haar niet uit (is wel lastig, gelijk hele trailer nat :+ )
Veel plezier en succes!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:12

Hooi menemen is geen probleem, maar zou het niet in de trailer ophangen. Heb zelf een verhaal gehoord waarbij het paard stikt doordat het hooi kreeg op de trailer. Paard let namelijk niet op zijn eetgedrag, want het is toch spannend op de trailer. Hierdoor had het paard zich verslikt en stikte..
Zal nu heel bokt wel over me heen krijgen

Je kan wel hooi meenemen en dat geven buiten de trailer en water is meestal wel op het terrein verkrijgbaar dus een emmer is wel handig :)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:07

Hooi meenemen in een hooi net is wel lekker voor een paard tegen het vervelen.
Meestal is op het terrein zelf wel ergens een kraan, dus als je je paard al water wil geven zou ik een emmer meenemen en hem daar pas vullen

xshakirax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:09

Water is het belangrijkst hooi kan is fijner voor je paard als hij wordt vervoert maar als je hooi geeft heeft je paard daarna dorst omdat hij slijm aan moet maken ..

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:12

monica08 schreef:
Hooi menemen is geen probleem, maar zou het niet in de trailer ophangen. Heb zelf een verhaal gehoord waarbij het paard stikt doordat het hooi kreeg op de trailer. Paard let namelijk niet op zijn eetgedrag, want het is toch spannend op de trailer. Hierdoor had het paard zich verslikt en stikte..

Heel bokt over je heen krijgen zal ook wel meevallen, maar dit lijkt me een uitzondering..Wij hebben het vaak genoeg zo gedaan en gaat altijd goed. En water hebben we ook altijd mee. Je kunt zelf het beste inschatten of je paard wel of niet op de trailer plast. Zo niet dan kun je hem ook even op een stukje gras zetten voor je hem weer oplaad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:15

Zeker in de zomer (maar rij dan weinig tot geen wedstrijden) neem ik altijd water mee als het warm is. Dat geef ik dan na het rijden. Soms wel en soms geen dorst. Hooi neem ik altijd mee en soms extra als het wsl wat langer gaat duren.Biks neem ik ook vaak mee. Heb een zadelkamer en dus een voerbak.

Ik geef altijd hooi in de trailer.
Grootste voordeel vind ik dat ze mede daardoor er makkelijk opstappen

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:33

cube schreef:
monica08 schreef:

Heel bokt over je heen krijgen zal ook wel meevallen, maar dit lijkt me een uitzondering..Wij hebben het vaak genoeg zo gedaan en gaat altijd goed. En water hebben we ook altijd mee. Je kunt zelf het beste inschatten of je paard wel of niet op de trailer plast. Zo niet dan kun je hem ook even op een stukje gras zetten voor je hem weer oplaad.

Altijd totdat het een keer niet goed gaat! Het is ieder zijn eigen mening en je moet doen wat je zelf wil maar ik doe het in ieder geval niet..
Paard kan thuis genoeg eten en kan echt wel een paar uur zonder eten en ik zeg ook niet dat je helemaal geen hooi moet meenemen. Paard kan vanuit de hand ook wel eten of gras eten, maar die van mij krijgt geen hooi op de trailer..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:15

Ik neem hooi en water mee. Na de proef krijgt hij het hooi pas. Meestal moeten we een tijdje wachten op de uitslag. Als we dan naar huis gaan, heeft hij het hooi bijna op en heeft hij meestal wel wat dorst. Hij drinkt vaak een half emmertje ('s winters). Daarna rijden we naar huis. Die van mij plast helemaal niet op wedstrijd en ook niet op de wagen, dus moet ik het altijd slim plannen als ik van huis ga. Ik weet ongeveer hoelaat hij moet plassen overdag en daar houd ik rekening mee met invlechten, alvast binnen zetten, even niet storen voordat we weggaan etc. Dan heeft ie meestal net geplast als we gaan. Dan houdt ie het als het moet wel een 5 uit zonder plassen, maar goed, dan dus ook zonder drinken, muv vlak voordat we aan de terugreis beginnen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:29

monica08 schreef:
Altijd totdat het een keer niet goed gaat! Het is ieder zijn eigen mening en je moet doen wat je zelf wil maar ik doe het in ieder geval niet..
Paard kan thuis genoeg eten en kan echt wel een paar uur zonder eten en ik zeg ook niet dat je helemaal geen hooi moet meenemen. Paard kan vanuit de hand ook wel eten of gras eten, maar die van mij krijgt geen hooi op de trailer..

Zoveel paarden die worden vervoerd en ik heb het verhaal nog nooit meegemaakt of gehoord, dan denk ik wel dat het zal meevallen. Ik vind het prettiger dat mijn paarden iets te doen hebben tijdens de trailerrit en ook tevens daardoor makkelijk de trailer in stappen.