Opknap-trailer: tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sultan64

Opknap-trailer: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:18

Hallo,

We hebben een opknaptrailer gekocht (Ifor Williams bouwjaar 1988).
De staat is redelijk, maar de brug moet eigenlijk opnieuw. We gaan MDF (contraplaqué) kopen van 21 mm dik. Maar wat zijn de mogelijkheden voor anti-slip? We willen niet teveel geld uitgeven, want we gebruiken de trailer maar 2 of 3 keer per jaar.
Zijn houten dwarslatten voldoende gezien het weinige gebruik?

De houten bodem is nog heel goed. Doe je daar gewoon stro in of moet er een anti-slip op komen? Misschien heeft iemand handige tips. Helpt een badkamer anti-slip linoleum?
Echte rubberen vloer kost snel richting 200 EUR en dat vind ik teveel.

De achterstang en de afscheiding (2-paardstrailer) zijn er niet meer . Iemand een oplossing?

Alvast bedankt,

Sultan

Adin

Re: Opknap-trailer: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:23

Ik heb destijds ook mijn trailer opgeknapt, was geen Ifor Williams maar dat maakt niet zoveel uit.
De dwarslatten zijn mij slecht bevallen omdat het paard er soms moeite mee heeft. Ik heb toen toch een rubberen oploopmat gekocht. Maar ja, wie weet heeft jouw paard er geen moeite mee, dat moet je dus gewoon proberen.
De vloer kan echt niet zo, daar moet je iets overheen doen anders is het veel te glad. Ik heb zelf een rubberen gietvloer er over heen gedaan, kostte ongeveer 140 euro.

Voor de stang heb ik helaas geen oplossing voor je.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:20

MDF is geperst papier, lijkt me niet verstandig om als loopplank te gebruiken.
Rubber gietvloeren is voor showroommodellen, niet voor dagelijks gebruik. Het beste is een losse rubber mat, die je na gebruik terug slaat om de bodem goed te laten drogen.
www.sagustu.de is een club die rubber in diverse soorten en maten levert. Ik zou met de ideeën van die site naar je lokale rubberboer gaan en kijken wat die kan leveren.

Veel of weinig gebruiken doet niks af aan veiligheid. Je moet gewoon goed materiaal gebruiken, anders kun je hem niet vaker dan twee - drie keer gebruiken, zonder dat ie voor de zoveelste reparatie stilstaat.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:23

Wij hebben voor de trailer betonplex als bodem gebruikt, dat is waterdicht. De randen moet je dan nog wel met een randsealer behandelen. MDF moet je heel goed behandelen en beschermen tegen vocht, anders rot het binnen no time weg. Onze vloer was ook erg duur, maar er staan ook wel soms 2 paarden in....

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:07

Bedankt voor de tip van Sagustu! Is handig om zo prijzen te vergelijken.

Wat wij gaan gebruiken om de trailer op te knappen is eigenlijk geen MDF, maar een Finse multiplex. dat schijnt enorm sterk te zijn. Ik geloof dat het te vergelijken is met betonplex.

Overigens wat is een randsealer? Is dat een produkt om dicht te kitten wat ook voor douches gebruikt wordt?

Alvast bedankt voor de tips!

Sultan64

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:15

Fins multiplex (vaak berken multiplex) is erg mooi spul, maar je moet het wel terdege in de lak zetten om het goed te houden. gebruik de beste lak die je kunt vinden; botenwinkels of autoschadeherstel is de beste hoek om te gaan zoeken.

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:51

Fins berkenmultiplex kost ongeveer 80 EUR voor de brug. Als ik marine multiplex koop dan kost het bijna 200 EUR. Maar als ik aan hele goede lak ook veel geld kwijt ben, dan is marine multiplex misschien uiteindelijk goedkoper.

Dus eerst nog maar goed prijzen vergelijken.

Sultan64

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:52

Wij hebben ook gewoon hout in onze trailer en de bodem is iets opgeruwd.
hij staat er prima in. En hebben er ook laatst een vuele nvan 10 maand in vervoerd en die bleef ook goed staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:56

sultan64 schreef:
Fins berkenmultiplex kost ongeveer 80 EUR voor de brug. Als ik marine multiplex koop dan kost het bijna 200 EUR. Maar als ik aan hele goede lak ook veel geld kwijt ben, dan is marine multiplex misschien uiteindelijk goedkoper.

Dus eerst nog maar goed prijzen vergelijken.

Sultan64

Ook marine-multiplex moet je terdege in de lak zetten.
Alle hout moet je goed in de lak zetten, wil je niet elke paar jaar een andere bodem of wand moeten plaatsen.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:21

sultan64 schreef:
Bedankt voor de tip van Sagustu! Is handig om zo prijzen te vergelijken.

Wat wij gaan gebruiken om de trailer op te knappen is eigenlijk geen MDF, maar een Finse multiplex. dat schijnt enorm sterk te zijn. Ik geloof dat het te vergelijken is met betonplex.

Overigens wat is een randsealer? Is dat een produkt om dicht te kitten wat ook voor douches gebruikt wordt?

Alvast bedankt voor de tips!

Sultan64

Volgens mij is een randsealer een bepaalde verf (of troep) wat je op de kopse kanten van hout hoort te smeren. Dit zorgt ervoor dat er geen water in kan trekken. Dit moet aangezien de 'kopse kanten' ofwel de gezaagde kanten van een plaat blank hout zijn, en anders dus snel verrot gaan.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:56

Precies!

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 22:52

NienkeNiels schreef:
hij staat er prima in. En hebben er ook laatst een vuele nvan 10 maand in vervoerd en die bleef ook goed staan.

Wat bedoel je met gewoon hout? De paarden staan dus op het hout en niet op een rubberen mat?
Hoe heb je hout behandeld? Bestaat de houten vloer uit één stuk?

Sultan64

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:53

NienkeNiels schreef:

Het nadeel van deze trailer, spreek uit ervaring, dat het op- en afgaan meer geluid maakt dan met een trailer met een rubberen laadklep. Verder kan een houten bodem voor de rest van de trailer prima.

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:03

Wyah_Rona schreef:
NienkeNiels schreef:

Het nadeel van deze trailer, spreek uit ervaring, dat het op- en afgaan meer geluid maakt dan met een trailer met een rubberen laadklep. Verder kan een houten bodem voor de rest van de trailer prima.

Dus een houten vloer zonder rubberen mat in de trailer is dus geen probleem? Staan de paarden dus voldoende stabiel op een houten vloer? Kun je me zeggen wat voor soort houten vloer (dikke geruwde planken of betonplex?
Op de laadklep dus liever wel een rubberen toplaag.

Sultan64

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:28

Er zijn een hoop coatings te koop voor zulk soort werkzaamheden. Ik werk in boten en jachtenbouw, en daar gebruiken wij vaak kunststof/rubber antislip coatings voor op het dek. ivm rotten waarschijnlijk beter als een rubber mat, en het werkt minstens net zo goed

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:32

Ja, het klinkt best logisch, want boten worden constant blootgesteld aan water. Dat is een goede tip!

Coatings kun je ook zelf aanbrengen met een kwast of roller? Kan ik dat kopen in winkels bij jachthavens?

Sultan64

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:36

Ja, de meeste watersportzaken hebben dit wel liggen. Als je je probleem/vraag daar stelt kunnen ze je vast het beste product mee kunnen geven. Deze zaken zitten ook meestal wel bij jachthavens. Het is inderdaad aan te brengen met een roller.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:38

Als je toch bij een jachthaven binnenloopt. Loop dan ook even naar de loodsen waarin deze opgeknapt worden. Met een beetje geluk zijn ze net met een dergelijk product bezig, en kan je wat ze overhouden gratis meeneemen. Zo doe ik het ook altijd.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:30

sultan64 schreef:
Hallo,

We hebben een opknaptrailer gekocht (Ifor Williams bouwjaar 1988).
De staat is redelijk, maar de brug moet eigenlijk opnieuw. We gaan MDF (contraplaqué) kopen van 21 mm dik. Maar wat zijn de mogelijkheden voor anti-slip? We willen niet teveel geld uitgeven, want we gebruiken de trailer maar 2 of 3 keer per jaar.
Zijn houten dwarslatten voldoende gezien het weinige gebruik?
Ik heb zelf ook een tijdje een oud IW-trailertje gehad, een 2-pony exemplaar uit 1984, waarvan ik destijds zelf de voorlaadklep gerestaureerd heb. Een goed deel van de onderdelen daarvan heb ik kunnen hergebruiken, maar het houtwerk heb ik volledig vervangen. Als plaatmateriaal heb ik toen 2 lagen 18 mm betonplex gebruikt, in een omlijsting en met traplatten die ik beiden van azobé heb gemaakt.

Zeker als je een glad plaatmateriaal gaat gebruiken voor een kleprestauratie, zou ik dat juist bespannen met een antisliplaag. Die kun je vastklemmen tussen de omlijsting van de klep en het plaatmateriaal van de klep zelf. De dwarslatten kun je daar dan weer overheen vastschroeven. Die houten dwarslatten zijn in principe namelijk al bedoeld als je vangnet, voor als je paard op het "gewone" hout van de klep per ongeluk toch uitglijdt.

Nog een tip van algemene aard: schroef alles vast met een fatsoenlijke kwaliteit RVS-schroeven, dan hoef je het maar 1 x te doen ipv. om het jaar.

sultan64 schreef:
De houten bodem is nog heel goed. Doe je daar gewoon stro in of moet er een anti-slip op komen? Misschien heeft iemand handige tips. Helpt een badkamer anti-slip linoleum? Echte rubberen vloer kost snel richting 200 EUR en dat vind ik teveel.
Zeker geen stro op de bodem gooien, daar gaan ze alleen maar meer van glijden. Als je afziet van een origineel exemplaar maar een alternatief zoekt, dan hoeft een losse rubber mat vast geen € 200,- te kosten. Als je paard uitglijdt en zich bezeert is de veeartsrekening overigens al snel duurder, dus ik zou er toch maar wat budget voor inruimen.

sultan64 schreef:
De achterstang en de afscheiding (2-paardstrailer) zijn er niet meer. Iemand een oplossing?
De trailerboeren bij jou in de buurt afgaan om te vragen of ze nog een sloper hebben staan die als donor kan dienen.

sultan64 schreef:
Alvast bedankt,

Sultan
Graag gedaan!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:33

wij hadden voor een anti slip bodem oude stalmatten erin vast gezet.
dit ook langs de wanden voor bescherming

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 10:19

We hebben de trailer sinds vrijdag thuis staan. De staat is redelijk en de vloer is nog goed. We zagen nu dat er een anti-slip in zit. Een soort fijne korreltjes-structuur dat vast zit op de vloer.

De brug is ook nog goed, behalve de 2 zijkanten. Daar zitten een paar slechte plekjes. De brug heeft een ruberren anti-slip-mat met houten latjes. In deze rubberen mat zit een gat. Het is jammer dat we voor die paar kleine plekjes alles opnieuw moeten doen, want ik zou niet weten hoe we alleen die kleine plekjes moeten aanpakken.

De trailer heeft nog zijn originele verf (1988), maar dit moet dringend gerverfd worden. We moeten wachten op langere tijd droog weer en hogere temperaturen.
Wij kunnen de trailer niet binnen zetten. Hij zal dus buiten moeten blijven staan.

Sultan64