Druk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilma12

Druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:08

Hallo,

Ik heb een vreselijk druk paard (6 jaar) die echt ook moeilijk te rijden is op ander terrein.
Weten jullie hier misschien iets op?

Dani

Re: Druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:13

Hoe lang komt je paard buiten, en wat krijgt hij per dag te eten?

Is hij altijd zo druk geweest, of is dit iets nieuws? In dat laatste geval, kan het te maken hebben met het seizoen (veel paarden zijn drukker in de winter)?

Is 'ander' terrein 'nieuw' terrein, of bekend terrein wat niet bij de eigen stal is? En gedraagt hij zich daar nog drukker dan normaal, of net zo druk? En is het dan rennerig/bang/snuiven/steigeren/niet luisteren/..?

Misschien dat we met die informatie wel verder kunnen helpen ;)

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:18

Ik ben inmiddels L1+5 wp. Ging altijd op concours altijd heel braaf.
Maar nu is ze zodra ze de wagen uit komt helemaal gek, op de plek bokken en steigeren en trappen.
Thuis was ze altijd wel baldadig niet gemeen maar rennerig en alles wat ze ziet kan ze van schrikken.

Ze krijgt 2x 1 bakje brok en verder hooi. Ze wordt een uur bereden per dag en s'ochtends een half uur gelongeerd incl bijzet.
Ze is 6 jaar en een afstamming van Haarlem ik hoorde dat die wel vaker erg druk zijn? Ik weet niet of dit zo is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:19

Sowieso misschien een late puber?
En heeft ze ook wel eens een dag 'vrij'? Dus lekker op t land of gewoon recreatief rijden(mits ze daar lol in heeft hoor).

Lijkt mij zo in de eerste instantie ofwel 'gewoon' geklier, ofwel verzet... Aangezien het voornamelijk op vreemd terrein is zou het kunnen dat ze het even zat is..

Wel heel moeilijk te beoordelen aan de hand van alleen tekst hoor, zulke dingen moet je vaak zien om er iets van te kunnen maken :)

mariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:29

je kunt t-touch bij je paard uitproberen dat is een massage voor paarden waarbij je 3 vingers op zijn hals legt en rustige maar stevige rondejes draait na 1 en een kwart rondje schuif je een rondje op naar rechts en herhaal je dat je moet bij het hoofd beginnen en steeds meer naar achteren werken.
Bij een gespannen paard maak je snelle en stevige rondjes en doe je hetzelfde.
Je kunt ook tussen de oren achter de oren en tussen de ogen masseren.
En één ding: Het werkt echt!!

Sorry voor de lange uitleg! ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:32

Leuk gedacht mariska97, maar als je paard zo woest en druk is heb je daar echt geen tijd voor, en dan werkt ook dat niet.
En ja, dat weet ik uit ervaring.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:00

PP --> OPG

paard1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:46

Hallo,
ik heb ook zo'n vreselijk druk paard, weet ook niet meer wat ik ermee moet. en, inderdaad, massage en al die goedbedoelde aan de hand werk trainingen, daar wil ie niet aan....

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:25

Ik heb net iets gehoord over roomboter wat je op de klieren achter de kaak kan smeren en dan moet inmasseren en dan komt het via de neus eruit! Dat schijnt te helpen bij hele gespannen paarden heeft iemand hier ooit van gehoord?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:20

klinkt wel mooi,maar ik denk eerder dat het masseren dan meer effect heeft dan de boter ;)

ik denk toch dat bij drukke paarden het het beste werkt om zelf zo rustig mogelijk te blijven..
grondwerk kan helpen om de band wat steviger te maken zodat het paard meer op jou vertrouwd en daardoor ook rustiger word.
wij hebben ook een erg kijkerige puber ( word straks 4)op stal,die ziet en hoort alles wat er gebeurd,is een stukje onzekerheid in haar karakter bij haar.
ik negeer het drukke gedrag zoveel mogelijk,maar ze moet wel stil staan bij het poetsen en bij me blijven als ik met haar loop.

er zijn eventueel kruidenmixen te koop die je je paard kunt geven waardoor ze wat relaxeder worden.
op de site van de paardendrogist kun je er wel een aantal vinden

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:15

Tsja het is vooral de kunst om uit te vinden waar het aan ligt... Pubergedrag kán nog wel eens aangepakt worden door een paar keer strenger op te treden. Onzekerheid is goed te bestrijden met inderdaad bijvoorbeeld grondwerk. Pure onwil kun je weer het beste aanpakken door een paar keer iets heel anders te gaan doen...

En wát het precies is, kun je (bijna) alleen maar beoordelen als je er bij bent.. Pubergedrag of simpelweg uitproberen kan je wat minder makkelijk oplossen met een massage :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:04

wilma12 schreef:
Ik ben inmiddels L1+5 wp. Ging altijd op concours altijd heel braaf.
Maar nu is ze zodra ze de wagen uit komt helemaal gek, op de plek bokken en steigeren en trappen.
Thuis was ze altijd wel baldadig niet gemeen maar rennerig en alles wat ze ziet kan ze van schrikken.

Ze krijgt 2x 1 bakje brok en verder hooi. Ze wordt een uur bereden per dag en s'ochtends een half uur gelongeerd incl bijzet.
Ze is 6 jaar en een afstamming van Haarlem ik hoorde dat die wel vaker erg druk zijn? Ik weet niet of dit zo is.

Is die anderhalf uur alles wat ze buiten haar stal komt of komt ze ook een aantal uren los in een paddock? Als zie niet (liefst met anderen) in een paddock komt, vind ik het niet vreemd dat ze druk wordt.
Verder is niet duidelijk hoeveel brok je bedoelt met 2x 1 bakje, is dat 2x een voerschep of 2x een koffiekopje? Sommige paarden kunnen erg druk worden als er haver in de brok zit, dus kijk eens naar de samenstelling van de brok. Is je hooi droog of is het voordroog/kuil? Sommige paarden worden heel druk van voordroog/kuil.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:56

Maar werken die kruidenmixen? Heb nog nooit gehoord van wel namelijk :=

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:00

magnesium wil wel eens lukken worden ze wat koeler in de hoofd van

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 12:04

Mijn paard komt alleen in de stapmolen een half uur of aan de longe. Los komt ze niet want dan gaat ze alleen maar bokken rennen en steigeren en straks breekt ze dr benen. Is te gevaarlijk. Verder wordt ze een uur echt intensief bereden per dag. Ze krijgt nu 2x een halve voerschep per dag(normale brok, geen haver of iets)en Hooi 3x van super kwaliteit.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:05

bach remidie, ik had een paard die ook zo van de trailer kwam. paar druppels op een klontje en geven..

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:11

Ze is zes jaar en heeft nog nooit lekker eens een dagje in de wei gestaan? Ik zou haar gewoon eens een keer laten rennen, desnoods geef je haar een weekje vrij en mag ze lekker op het land. Ze moeten wel heel gek zijn willen ze hun eigen benen meteen breken.
Het lijkt mij veiliger om haar zelf te laten rennen dan met jou er op.
Op concours, benen er aan en rijden, aandacht bij jou houden en verder doen alsof er niks aan de hand is (en dat is moeilijker dan het klinkt ja, ik weet het ;) ).

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:17

geef eens wat magnesium door het voer een poosje. kan zijn dat ze hieraan een tekort heeft opgebouwd. de sypmtomen daarvan zijn te lezen bijv op paardendrogist.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:48

Tja als je al een beetje energiek paard hebt en die komt nu alleen van stal om te trainen en in een stapmolen, kan ik me wel voorstellen dat ze op concours erg druk is. Hoeven we met onze merrie echt niet te doen, want dan kunnen we beter thuis blijven. Ongeacht het weer en hoe de wei is, gaat ze minimaal 6 uur per dag erin. Hier kan ze naar hartenlust rennen en gek doen, wat ze dus ook doet. Je zou ook het voer eens onder de loup kunnen nemen. Denk eens aan een muesli zonder haver ipv brok.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:51

BarbaLala schreef:
Maar werken die kruidenmixen? Heb nog nooit gehoord van wel namelijk :=

Jawel, die kruidenmixen werken wel, maar genoeg vrije beweging werkt vele malen beter. Als ze 24/7 vrije beweging hebben en dan nog steeds druk zijn, dan kunnen die kruidenmixen heel nuttig zijn. :P
TS: een vrij jong paard dat zo weinig gelegenheid krijgt om haar energie te verstoken zal inderdaad druk zijn. Dat je het paard in huidige omstandigheden niet in de wei laat, kan ik me nog iets bij voorstellen, maar zodra de sneeuw weg is zou ik haar gewoon de hele dag buiten zetten met een speelkameraad (en voldoende hooi) zodat ze naar behoefte kan bewegen. Dan ben je ongetwijfeld van een hoop problemen af. Een paard is bedoeld om 20 uur per etmaal te bewegen, bij jou staat ze juist die 20 uur stil in een hokje. Dan is het toch niet gek dat ze aangeeft een probleem te hebben?

"Normale brok" bevat vaak wel haver, lees het etiket eens goed en probeer eens brok of muesli zonder haver uit. Het kan schelen, maar het hoeft niet. Die drie keer daags (droog) hooi is uitstekend, de brok zou je ook nog wat kunnen minderen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:56

Ik geef als het nodig is Relax dat werkt erg goed,morgen weer een buiten rit en dus geef ik het vandaag weer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:24

Als ze er alleen uitkomt om te trainen of voor de stapmolen vind ik het inderdaad niet vreemd dat ze zo druk is.. Paarden breken echt niet zomaar hun benen, lekker een weekje vrij geven inderdaad!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:38

paarden hebben meestal een reden om druk te zijn. Heb je een beetje een beeld bij jou paard of die druk is tgv teveel energie, of denk je dat het drukte is tgv onzekerheid/stress? Afhankelijk van de reden waarom je paard zo druk is moet je het namelijk op een andere manier aanpakken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:06

Wat voer je hem, welk merk voer?
Mischien moet je hem iets minder voeren, of een andere merk.
Bij ons op de stalling, heeft de eigenarese van de stalling veel ervaring met soorten voer, en ze heeft vaak gezien dat sommige paarden van Pavo erg druk en fel worden.