Hallo, Ik heb een heel leuke verzorg shet thunder van 8. Ik heb hem zelf in/door gereden. Hij is erg lief, maar de laatste tijd probeert hij me heel vaak te trappen (ook Bokken, en dan ook echt gericht!!
Ook bijt hij heeeeel veel. En dan niet happen maar echt bijten.
Met rijden gaat hij ook zomaar uit het niets weleens stijgeren.
Dat is dominantie, hij probeert om de baas over je te worden. Dat moet je echt afstraffen, niet gewoon even 'foei' zeggen, maar je mag best een flinke brul geven en wegjagen. Bij het bijten moet je ook gewoon een tik geven, maar wel direct op het moment dat hij hapt. Als je het 5 seconden later doet dan ben je al te laat. En beter een flinke tik, dan 10 klopjes
Korte metten mee maken zoals we hier zeggen! Als hij zulk ongewenst gedrag vertoont, moet je héél consequent zijn. Metéén als dat voorval zich voordoet een serieuze tik op zn borst geven en eventueel een stemcommando erbij!
Dominantie inderdaad, 't wordt tijd dat je is laat zien wie de baas is...
spyro
Geplaatst: 09-02-10 14:49
Misschien heeft hij wel pijn ergens????
Ik vind nl niet dat ik uit dit kleine stukje op kan maken wat er precies met hem aan de hand is. Ik zou alle factoren na willen gaan waardoor dit gedrag is ontstaan.
Wanneer een paar eerst een lief en goed karakter heeft en niet meer in de puberteit is zou ik me afvragen waarom?? Een paard verandert nl meestal niet zomaar ineens in een hork Het lijkt me igv geen speelsheid
hoelang doet hij het bijten en schoppen al?? want als het ploteseling is gekomen dan kan het zijn dat er iets mis is. dat hij misschien ergens pijn of ergens last van heeft.
als hij dit al doet sinds je hem kent dan is het gewoon dominantie! en dan moet je gewoon streng en consucent tegen hem zijn. je mag met bijten gerust een tik tegen zijn borst ofso geven en daarbij je stem verheffen. zodat je op een gegeven moment alleen nog maar je stem hoeft te gebruiken
absoluut dominantie inderdaad. Snel bij wezen en erg duidelijk zijn
nicolrocket
Geplaatst: 16-02-10 22:14
ik heb zelf ook een shet die is superlief maar de laatste tijd vreselijk irritant ook heel veel bokken steigeren,gek doen soms was ik gewoon bang van dr want hb al veel blauwe plekken , bij haar kwam het door teveel energie ik geef dr nu minder brok en erg duidelijk zijn wat wel en niet mag het gaat nu veel beter nou succes ermee
dewixowen
Geplaatst: 22-02-10 17:11
het is geen speelsheid speelse paarden doen dit vrolijk en vaak niet gericht in jou richting
Zoals de anderen ook al aangeven, als hij echt gericht aan het trappen en het bijten is, is dit toch echt proberen om jou te domineren. Als hij speelt zal hij heus wel eens een blij bokje geven maar gericht bokken of bijten is daar niet bij..! Zoals mystictinker ook al zei; gelijk afstraffen anders krijg je daar straks alleen maar meer last van. Hij zal wel wat respect voor jou moeten krijgen, dus belonen voor de goede dingen en de foute dingen afstraffen door middel van een brul of een tik. Succes!
ik zou eerder gaan uitzoeken, wat heb ik veranderd sinds zijn gedrag veranderd is, en daarna kijken wat je eraan kan doen. ik vind niet dat je het moet toestaan, maar denk wel dat je de oorzaak moet zoeken. waarneer doet hij het gedrag vertonen? op welke momenten en wat doe jij op dat moment?
_Kaira_
Geplaatst: 06-03-10 23:20
Ik denk beide, Dat bijten kan speels zijn, maar dat gericht bokken kan echt niet speels zijn.