Hinniken en kuddegedrag t.o.v. mensen.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabrina1983

Hinniken en kuddegedrag t.o.v. mensen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:40

Hoi!

Iets houd mij nu al een tijdje bezig...... Als ik mijn ( bijna ) jaarling op de wei heb gezet `s ochtends ( ze staat in een kudde zowel met een leeftijdsgenoot als een oudere pony )en ik sta nog een tijdje bij de wei te kijken, loopt ze een stukje de wei in, om vervolgens om te kijken en naar me te hinniken.

Ze maakt niet de indruk dat ze het niet naar haar zin heeft op de wei, ze speelt, rolt, rent en heeft gewoon dikke pret....vooral met haar leeftijdsgenootje.

Het lijkt wel alsof ze me roept, om ook mee te komen naar het achterste gedeelte van de wei.
( ik kan moeilijk heel de dag op de wei blijven staan, om vervolgens ook gras te gaan eten :Y) )

Imo maak ik dus ook deel uit van haar kudde, wat ik mezelf afvraag...zou dit een goed teken zijn?

Meestal doet ze dit als ik haar even tot de orde heb moeten roepen omdat ze iets heeft gedaan wat niet mocht, misschien dat dit er ook mee te maken heeft?
Zijn er mensen die dit gedrag herkennen bij hun paarden? En wat moet ik hier nu van denken?

Ik zit al een tijdje in de paarden, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.....

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:23

Ik heb ongeveer zo'n zelfde paard. Heb hem twee maanden lang zeer intensief zelf moeten verzorgen, hierdoor is hij nog meer aan mij gaan hangen. Gisteren is hij ook nog eens verhuisd, op de nieuwe plek is hij nog erg onzeker. Terwijl hij wel vrij snel weer wegbanjert naar de andere paarden. Overigens heeft mijn paard altijd veel naar mij gehinnikt, van kleins af.
Als je paard de hele dag bij het hek staat te hangen totdat je er bent, is het wel een probleem vind ik, dan gedraagt ze zich niet normaal. Maar zolang het bij af en toe een gil blijft, ik zie het probleem niet.

ikke_Rianne

Re: Hinniken en kuddegedrag t.o.v. mensen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:29

dit is een heel goed teken!
dit betekent dat je al een goede band met haar hebt/ begint te krijgen. het is heel belangrijk dat je eerst op de grond een goede band met je paard hebt. zo kan je dalijk beter met haar gaan rijden (of wat je dan ook wilt). ze is gewoon heel blij met je en ziet je ook als groepsgenoot.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 15:36

Grobegni schreef:
Als je paard de hele dag bij het hek staat te hangen totdat je er bent, is het wel een probleem vind ik, dan gedraagt ze zich niet normaal. Maar zolang het bij af en toe een gil blijft, ik zie het probleem niet.

Dit is zeker niet het geval, ze loopt de wei in, halverwege de wei staat ze stil en draait zich om gevolgd door een harde hinnik daarna gaat ze verder met waar ze mee bezig was. Ik maak er verder ook geen probleem van hoor :), ben gewoon benieuwd naar de intentie en of anderen dit ook herkennen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:27

De mijne heeft het andersom. Als ik aankom en hij hoort mijn auto dan kijkt hij al op.
Als ik dan uitstap en ik loop in de stal te rommelen gebeurt er niks.
Maar zodra ik de bak/wei in loop dan hinnikt hij en komt keihard op me af rennen.
Om vervolgens recht voor mijn neus tot stilstand te slippen.
De eerste keer dacht ik dat het toeval was, maar hij doet het elke keer als hij helemaal achterin staat (prettig, want dan hoef ik niet zo'n eind te lopen :+ ).
Het is pas gekomen sinds hij verhuisd is. Hij heeft het prima naar mijn zin, maar blijkbaar ben ik toch wel zijn grootste maatje.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:15

Amanda schreef:
De mijne heeft het andersom. Als ik aankom en hij hoort mijn auto dan kijkt hij al op.
Als ik dan uitstap en ik loop in de stal te rommelen gebeurt er niks.
Maar zodra ik de bak/wei in loop dan hinnikt hij en komt keihard op me af rennen.
Om vervolgens recht voor mijn neus tot stilstand te slippen.
De eerste keer dacht ik dat het toeval was, maar hij doet het elke keer als hij helemaal achterin staat (prettig, want dan hoef ik niet zo'n eind te lopen :+ ).
Het is pas gekomen sinds hij verhuisd is. Hij heeft het prima naar mijn zin, maar blijkbaar ben ik toch wel zijn grootste maatje.

:D Herkenbaar!!

Flora doet dit ook altijd dat is inderdaad wel makkelijk want het is nogal een grote wei...... :+
Zoals ik al zei, ze heeft het echt wel naar haar zin, want dat zie je gewoon. ( zie OP....)

Ik denk dat er ondertussen toch echt wel wat moois is opgebloeid in die vijf maanden tijd dat ik haar heb.

Nooit verwacht dat dit zo snel zou gaan eigenlijk......maar wel erg leuk natuurlijk!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:38

Mijn verzorgpaard (Tinker) hinnikt alleen naar me als ik aankom en ze op dat moment geen eten heeft. :Y) (Ik geef haar altijd een plukje hooi als ik aankom). Als ze wel eten heeft kijkt ze alleen op en komt ze soms naar me toe.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:20

Dit soort berichten maken me zo blij, een paard wat zo duidelijk aangeeft 'hé vriend kom je ook' dat is zeldzaam.
Je hebt er oog voor, het valt je op.
Mooi als je zo kunt afstappen van straffen en belonen maar de werkelijke behoefte gaat zien van wat dit veulen bedoelt.

Geniet er maar van, er komt een leeftijd waarop een veulen stopt met stemgebruik. Maar dat je veulen jou ziet als een leuke vriend, die heb je alvast binnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:23

Mijn 'veulen' is ruim 5 jaar, dus het hoeft niet over te gaan :D
Overigens deed hij dit hiervoor nooit. Liet wel merken dat hij het gezellig vond als ik er was. Maar nu kruipt hij bijna in me, begroet me enthousiast en gaat graag met me mee.

Geniet er van! Dat soort momenten zijn zo mooi :+:

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:28

erg leuk om te horen..

Mijn merrie is al 5 jaar mijn beste maatje en ze doet dit steeds als ze me ziet.Dan rent ze naar het hek en wacht tot ik kom. Ff een aaitje en ze gaat terug haar gangetje.
Mijn jaarling heb ik nog niet zo lang( paar maanden), maar sinds ze in december aan huis staan en ze me meer zien, hinnikt zij ook naar mij..

leuk hé... :j

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:29

In jou ogen maak je deel uit van de kudde? :') Nee hoor.. een paard denkt heus niet van goh, laat ik eens met mijn mens gaan spelen of grazen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:32

herkenbaar dit gehinnik.

edit: het hoeft niet te verdwijnen die van mij word in april 7 en doet het nog steeds

die van mij doet dit al vanaf kleins af aan (ik heb haar al sinds ze 4 maanden is)
in het begin reageerde ze al als ik op me rammel fiets het pad op reed (hinniken en naar het hek rennen)
en sinds ik me brommobiel heb reageerd ze nog steeds zo (ze moest wel even wennen aan de omschakeling van fiets naar brommobiel) maar na een maand was ze eraan gewent.

het is ook zou dat als ik haar roep (soms hoort ze me auto niet ivm de windrichting) dan komt hinnikt ze ook.
vaak als ik dan eenmaal bij het hek ben aangekomen moet ze altijd even gek doen, even wegrennen en bokken om vervolgens weer terug te komen, echt heel leuk.

ik denk dat je gewoon een goede band met je paardje hebt als hij dat soort dingen doet, ik zou me er geen zorgen over maken. ;)

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:56

Paardentango schreef:
Dit soort berichten maken me zo blij, een paard wat zo duidelijk aangeeft 'hé vriend kom je ook' dat is zeldzaam.
Je hebt er oog voor, het valt je op.
Mooi als je zo kunt afstappen van straffen en belonen maar de werkelijke behoefte gaat zien van wat dit veulen bedoelt.

Geniet er maar van, er komt een leeftijd waarop een veulen stopt met stemgebruik. Maar dat je veulen jou ziet als een leuke vriend, die heb je alvast binnen.

Ik denk dat jij nu doelt op het feit dat als ik haar op de wei heb gezet, ze nog even omdraait en hinnikt ( dit is ook waarom ik dit topic hier neergezet heb....)? Althans, dat begrijp ik eruit hoor ;). Ik vind het zelf altijd erg interessant om mijzelf te verdiepen in het gedrag van paarden. Je leert er ook erg veel van.... Het hinniken en aan komen sjezen als ze naar binnen mag, heeft denk ik meer te maken met; "hee ze is er.... ETEN :Y) !! "

Saskia505 schreef:
In jou ogen maak je deel uit van de kudde? :') Nee hoor.. een paard denkt heus niet van goh, laat ik eens met mijn mens gaan spelen of grazen.

Wat denkt ze dan wel?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:01

Ik denk dat het alleen maar goed is! Zolang ze niet te hard aan jou gaat hangen (wat duidelijk nu nog niet het geval is) zou ik er gewoon van genieten!

Mijn paard (6 jaar) bromt ook naar me als hij me ziet / hoort aankomen, vooral als ik hem ff roep, dan wordt hij echt blij. Zalig!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:06

geen zorgen en gewoon genieten. Die van mij laten me ook geen seconde met rust als ik in de weide ben. Hinneken als ik naar de weide toe kom en soms als ik weg ga. Toen ik nog mijn thuisstallen had hinnekde ze allemaal zodra ze me hoorde en tot dat ik in de stal was. Als ik weg ging ook.... Maar dat was volgens mij alleen omdat ik het vrouwtje was dat ze eten gaf, buiten zetten en hun stal schoonmaakte en ze knabbels gaf. Allemaal omdat ik dingen voor HUN deed. Maar was altijd wel leuk om me gewaardeerd te voelen. Denk dat dat ook bij jou zo is.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:21

Lieve mensen,
fijn dat jullie allemaal reageren maar ik denk dat we nu een beetje afdwalen....... ;)
Sommige mensen hadden al begrepen dat het puur en alleen gaat om het feit dat als ze net op de wei staat en ze aanstalte maakt om te gaan eten, naar de andere kant van de wei wil lopen of wat dan ook, ze dan nog even omkijkt en hinnikt.

Dat was ook mijn vraagstelling, en niet dat als ik naar de wei toe ga om haar er bijvoorbeeld uit te halen......
Ik bedoel, dat is ook erg fijn hoor maar dat gaat het nu even niet over :)