Jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:33

Hallo,

Ik heb een vraag. Gisteren kwam ik op stal en de andere mensen bij mij op stal waren helemaal enthousiast, kwam het dochtertje van hun naar me toe rennen... Ik heb op xxx (naam paard) gereden. Ik keek de vader aan met bijna open gevallen mond... Die zei: Nee, ze heeft er alleen op gezeten. Zal nu even uitleggen waarom...

Dit paard xxx is namelijk nog maar net 2 jaar. Het is een heel groot paard, dus gewicht ben ik niet bang voor. Het is een klein meisje. Maar wat ik me dan afvraag, ookal zal het gewicht niets zijn, dat zadeltje even passen, oke, meisje erop (willen ze dat ze eraf vliegt ofzo??) moeten ze zelf weten, maar kan het paard hiervan geen rare ervaringen krijgen? Paard bleef wel stokstijf stilstaan dus er is niets gebeurt, maar het lijkt mij zo vreemd. Ik ben ook bezig met een jong paard, word binnenkort 3, en zelfs ik weet nog niet zeker of ik er dan al opklim. Ze is al zadel en bit mak, dat paard van hun had misschien voor 2e keer een zadeltje op. Kan nog niet eens goed gelongeerd worden (hebben ze al meerdere keren geprobeerd).
Dit paard heeft ook geen goede bouw, kont is veel hoger dan de schoft. Dan laat je er met je gezonde verstand toch geen klein meisje op zitten??

Of zie ik dit verkeerd?

troi

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:22

Licht helemaal aan de situatie, heb ik in principe geen moeite mee hoor..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:28

Als het meisje niet te zwaar is, en het niet met het grootste geweld is gebeurd vind ik dit best een keertje kunnen voor 2 minuutjes...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:30

Zolang het hierbij blijft zie ik het probleem niet zo..
Jong geleerd is oud gedaan, en van heel even een licht meisje op zijn rug leert ie alleen maar spelenderwijs..

Uiteraard wel alles op zijn tijd als ze verder willen gaan..

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:33

Denk dat jullie wel gelijk hebben, maar dit paard is alles behalve opgevoed.
Heeft geen respect en wordt in mijn ogen gewoon verkeerd aangepakt :)
En dan ineens ploffen ze er een kind op, moeten ze zelf weten, maar wat ze tot nu toe proberen gaat fout, van het makkelijkste voetje geven tot longeren. Gaat langzaam wel beter, dat zie ik ook wel, maar ze zijn gewoon beetje raar aan doen... Tuurlijk, jong geleerd, oud gedaan, maar ik zou op zo'n groen paard die niet wil luisteren mijn kind (als ik die had) er niet op zetten, je weet niet wat zo'n paard doet.
En nu is het goed gegaan, maar de volgende keer?? Ik vind het een enge gedachten, vooral omdat het paard geen respect toont voor anderen en overal overheen walst. Enigste waar ze respect voor heeft is de Alpha merrie in de wei, gelukkig...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:40

Ik ben het met je eens dat het dier eerst opgevoed moet zijn, of iig respect moet hebben.
Dat had je alleen niet in je beginpost vermeld :D
Laatst bijgewerkt door Casarell op 08-02-10 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:43

Door wat je nu zegt wordt het verhaal wel even wat anders.
Ik heb er geen moeite mee om een kind op de rug van een jong paard te zetten, dat is idd jong geleerd oud gedaan, en zolang het spelenderwijs gaat kan het imo geen kwaad. Maar het moet wel veilig zijn, en als dat paard idd zo slecht opgevoed is als jij zegt dan is dat waarschijnlijk niet het geval.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:44

Ik denk ook dat zulke mensen maar beter geen paard, of een volwassen paard kunnen kopen...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:51

Henkjan schreef:
Ik denk ook dat zulke mensen maar beter geen paard, of een volwassen paard kunnen kopen...

Dit riep ik al voordat ze dit paard zouden kopen... maarja, ze vinden dit zelf wel kunnen...

femmefatale1 schreef:
Ik ben het met je eens dat het dier eerst opgevoed moet zijn, of iig respect moet hebben.
Dat had je alleen niet in je beginpost vermeld :D

Klopt, Sorry.... :o even vergeten...
Komt omdat je in je hoofd er zoveel mee bezig bent, dan denk je dat iedereen dat weet. oeps... 8)7

Bedankt voor de reacties :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:21

Het even erop gaan zitten is op zich zeker geen probleem, zelfs in tegendeel das eigenlijk goed.
Maar de vraag is op welke manier het gebeurt, en of je er idd ook een training van maakt voor het paard ?????
Jij zegt, dit kunnen wij niet controleren natuurlijk, dat het paard niet behoorlijk wil lopen aan de longe, dat de opvoeding bijna onbestaande is, ...... en als dat zo echt is dan staat hun zeker nog wel een probleem te wachten, een paard zal je uittesten en leert op die manier ook dingen, die als de training door een ervaren iemand zou gedaan worden helemaal anders zou verlopen, paarden doen niks verkeerd maar ze gebruiken wel de vrijheden die ze krijgen, hetgeen ze op die manier leren zal nooit hetgeen zijn dat wij er graag inhebben, en dan zit je dus al met een probleem.
Later weer corigeren kan uiteraard wel, maar is veel moeilijker en zal toch nooit weer zo goed komen als wanneer het paard het ineens goed geleerd zou hebben.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:26

Ik zat ook wel eens op mijn 2 (inmiddels bijna 3) jarige.
Als het paard gewoon rustig is kan het volgensmij best. beter dan dat er meteen een volwassene op ploft. :j

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:47

aeolusnr1 schreef:
Het even erop gaan zitten is op zich zeker geen probleem, zelfs in tegendeel das eigenlijk goed.
Maar de vraag is op welke manier het gebeurt, en of je er idd ook een training van maakt voor het paard ?????
Jij zegt, dit kunnen wij niet controleren natuurlijk, dat het paard niet behoorlijk wil lopen aan de longe, dat de opvoeding bijna onbestaande is, ...... en als dat zo echt is dan staat hun zeker nog wel een probleem te wachten, een paard zal je uittesten en leert op die manier ook dingen, die als de training door een ervaren iemand zou gedaan worden helemaal anders zou verlopen, paarden doen niks verkeerd maar ze gebruiken wel de vrijheden die ze krijgen, hetgeen ze op die manier leren zal nooit hetgeen zijn dat wij er graag inhebben, en dan zit je dus al met een probleem.
Later weer corigeren kan uiteraard wel, maar is veel moeilijker en zal toch nooit weer zo goed komen als wanneer het paard het ineens goed geleerd zou hebben.

Nou, ik ben het hier wel mee eens... (al moet ik heel eerlijk zijn dat ik het zelf eng zou vinden om gewoon even op mijn paard te zitten zonder te rijden, gewoon om te zitten, strax als ze 3 is wil ik dit wel doen, zelf vind ik dat gewoon wat 'eng'. Wist eigenlijk ook, eerlijk gezegd niet, dat het wel kon, dacht echt, minimaal 3 voordat je hiermee begint).

Maar ik heb ze nu een paar x in de buitenbak (toen was 't eind zomer ofzo) iets zien doen, halve bak moest afgezet worden omdat dit paard door de hele bak stuift. Longeerlijn eraan en meppen met zweep om rondjes te laten lopen, nou sorry, zo ga je NIET met een paard om. Hierdoor is dit paard gewoon moeilijk met luisteren, wil 'smorgens ook niet de wei in en als je dan even om 'm aan te sporen met een zweepje (als verlengstuk arm, niet om te slaan, in mijn geval!) erachter loopt, reageer die er helemaal niet op en komt die eerder met oren in de nek op je af om te bijten/trappen. Is gewoon gevaarlijk. Het is mijn paard niet, dus denk ook dat zij nog wel problemen ermee krijgen. Vind gewoon zo vervelend dat ze niets van mij aan willen nemen. Ik wil niet zeggen dat ik het super kan/weet, maar ik heb nu wel 11 jaar een eigen paard en heb hier veel van geleerd, door veel fouten die ik zelf heb gemaakt. En vind het dan zo moeilijk om er mee om te gaan als ik dat allemaal zie. Heb ze al paar x geprobeerd wat te helpen, zowel onbewust al bewust (in hun ogen), maar ze willen er gewoon niet aan :(
Zei ook tegen ze, voordat ze dit paard kochten, zou je dat wel doen? Ze hebben alleen een shetlander die ze net hebben, ook al zelf 'ingereden' als je dat zo mag noemen (door 8 jarig meisje erop te ploffen en rondjes te galopperen, meer niet, paard kan niet eens normaal hoefslag volgen...) En nu willen ze dit ook met dit jonge paard doen. De man die 'm strax in gaat rijden heeft tegen die tijd net 2 jaar rijervaring op een manege paard... (nu dus 1jaar). Ik vind dat geen basis...

Ik ben zelf begonnen na 11 jaar een eigen paard die nu dan 20 is, dus die was al beleerd e.d. en nu vond ik het wel een keer leuk/spannend om wat jonger dier te nemen. Heb eerst veel gelezen en geïnformeerd voordat ik dit deed. Zij kopen gewoon op een zaterdagmiddag een paard waarbij vanaf die dag al problemen zijn (voor 1e keer weg bij moeders, niet trailermak/halstermak , gevallen in trailer op lange terugreis, kreupel uit trailer, geen dierenarts erbij halen en ga maar door....)

Ik weet dat het soms moeilijk is en ik wordt gewoon helemaal GEK in mijn hoofd. Wil dit paard helpen, maar de eigenaren hebben gezegd dat ik me er niet mee mag bemoeien, dus doe dit ook niet. Maar het doet wel pijn om dat allemaal te zien.

Sorry voor lange verhaal........

shereen1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:33

Wel raar, maar laat ze het zelf lekker uitzoeken!

Je kan je er wel mee gaan bemoeien, maar wat schiet je er mee op?!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 20:25

shereen1999 schreef:
Wel raar, maar laat ze het zelf lekker uitzoeken!

Je kan je er wel mee gaan bemoeien, maar wat schiet je er mee op?!

Denk dat je gelijk hebt ;) Ga gewoon rustig mijn gangetje met mijn paardjes en hopelijk kan ik mijn hoofd rust geven over deze paarden :) Dank je ook voor je reactie :)