aeolusnr1 schreef:Het even erop gaan zitten is op zich zeker geen probleem, zelfs in tegendeel das eigenlijk goed.
Maar de vraag is op welke manier het gebeurt, en of je er idd ook een training van maakt voor het paard ?????
Jij zegt, dit kunnen wij niet controleren natuurlijk, dat het paard niet behoorlijk wil lopen aan de longe, dat de opvoeding bijna onbestaande is, ...... en als dat zo echt is dan staat hun zeker nog wel een probleem te wachten, een paard zal je uittesten en leert op die manier ook dingen, die als de training door een ervaren iemand zou gedaan worden helemaal anders zou verlopen, paarden doen niks verkeerd maar ze gebruiken wel de vrijheden die ze krijgen, hetgeen ze op die manier leren zal nooit hetgeen zijn dat wij er graag inhebben, en dan zit je dus al met een probleem.
Later weer corigeren kan uiteraard wel, maar is veel moeilijker en zal toch nooit weer zo goed komen als wanneer het paard het ineens goed geleerd zou hebben.
Nou, ik ben het hier wel mee eens... (al moet ik heel eerlijk zijn dat ik het zelf eng zou vinden om gewoon even op mijn paard te zitten zonder te rijden, gewoon om te zitten, strax als ze 3 is wil ik dit wel doen, zelf vind ik dat gewoon wat 'eng'. Wist eigenlijk ook, eerlijk gezegd niet, dat het wel kon, dacht echt, minimaal 3 voordat je hiermee begint).
Maar ik heb ze nu een paar x in de buitenbak (toen was 't eind zomer ofzo) iets zien doen, halve bak moest afgezet worden omdat dit paard door de hele bak stuift. Longeerlijn eraan en meppen met zweep om rondjes te laten lopen, nou sorry, zo ga je NIET met een paard om. Hierdoor is dit paard gewoon moeilijk met luisteren, wil 'smorgens ook niet de wei in en als je dan even om 'm aan te sporen met een zweepje (als verlengstuk arm, niet om te slaan, in mijn geval!) erachter loopt, reageer die er helemaal niet op en komt die eerder met oren in de nek op je af om te bijten/trappen. Is gewoon gevaarlijk. Het is mijn paard niet, dus denk ook dat zij nog wel problemen ermee krijgen. Vind gewoon zo vervelend dat ze niets van mij aan willen nemen. Ik wil niet zeggen dat ik het super kan/weet, maar ik heb nu wel 11 jaar een eigen paard en heb hier veel van geleerd, door veel fouten die ik zelf heb gemaakt. En vind het dan zo moeilijk om er mee om te gaan als ik dat allemaal zie. Heb ze al paar x geprobeerd wat te helpen, zowel onbewust al bewust (in hun ogen), maar ze willen er gewoon niet aan 
Zei ook tegen ze, voordat ze dit paard kochten, zou je dat wel doen? Ze hebben alleen een shetlander die ze net hebben, ook al zelf 'ingereden' als je dat zo mag noemen (door 8 jarig meisje erop te ploffen en rondjes te galopperen, meer niet, paard kan niet eens normaal hoefslag volgen...) En nu willen ze dit ook met dit jonge paard doen. De man die 'm strax in gaat rijden heeft tegen die tijd net 2 jaar rijervaring op een manege paard... (nu dus 1jaar). Ik vind dat geen basis...
Ik ben zelf begonnen na 11 jaar een eigen paard die nu dan 20 is, dus die was al beleerd e.d. en nu vond ik het wel een keer leuk/spannend om wat jonger dier te nemen. Heb eerst veel gelezen en geïnformeerd voordat ik dit deed. Zij kopen gewoon op een zaterdagmiddag een paard waarbij vanaf die dag al problemen zijn (voor 1e keer weg bij moeders, niet trailermak/halstermak , gevallen in trailer op lange terugreis, kreupel uit trailer, geen dierenarts erbij halen en ga maar door....)
Ik weet dat het soms moeilijk is en ik wordt gewoon helemaal GEK in mijn hoofd. Wil dit paard helpen, maar de eigenaren hebben gezegd dat ik me er niet mee mag bemoeien, dus doe dit ook niet. Maar het doet wel pijn om dat allemaal te zien.
Sorry voor lange verhaal........