pubergedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

pubergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 16:21

Hallo allemaal,

Wanneer vertoont een paard echt pubergedrage? welke leeftijd?
en wat valt er allemaal onder pubergedrag?

Hoe erop reageren?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:30

een jaar of 3/4 begint het. Uitproberen, dominant worden, streken uithalen...

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 23:46

Tot hoe lang kunnen ze dit gedrag vertonen?

shereen1999

Re: pubergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:24

de een begint met 2,5 al te puberen de ander pas bij 4.

Meestal tot hun 7e/8e jaar..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:09

stijnDC schreef:
Tot hoe lang kunnen ze dit gedrag vertonen?

volgens mij vertonen ze net zo lang dir gedrag tot ze door hebben wie de baas is.
is dat bevestigd dan houden ze er vaak wel mee op.
neemt niet weg dat pubers toch wel blijven proberen,dus blijf zelf ook consequent, nee is nee

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:29

het ziT namelijk zo
mijn paard knabbelt aan vanalles
als ik de kruiwagen in de wei zet knabbelt
ie aan de handvaten. Hij probeert ook aan mijn
jas en handen te knabbelen op zoek naar een snoepje of zo

hoe reageer ik daarop

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:29

wij hebben nu veel pubertjes :+
vreselijk grappig maar ook vreselijk vervelend afentoe haha.

Hier zijn ze rond de 3 a 4 als het begint. 'streken' zijn dan bijv. opeens hard gaan rennen, in de lucht schieten zonder
enige reden, dingen vergeten die ze eigenlijk al heel goed en lang kennen :')

Ik lach hier gewoon om, lekker laten puberen maar wel de leider blijven :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:14

stijnDC schreef:
hoe reageer ik daarop

geen snoepjes meer geven, is je probleem meteen opgelost

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:34

mijn pony is 8 en ze heeft naar mijn weten haar "pubergedrag" in de trailer laten zien, ze wilde er niet op enzo, en nu gaat ze er wel weer op zonder horten of stoten. maar nu wil ze haar stal niet meer uit, maar als je haar op dr kont duwt gaat ze er wel uit=] Ik dacht eerst dat het met haar drachtigheid te maken had, maar het kan dus blijkbaar ook haar pubergedrag zijn.

xlieke

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:37

het verschilt per paard wanneer ze gebinnen te puberen en tot hoelaat het doorgaat.
hoe je erop moet reageren je paard consequent laten weten dat het niet mag, dus elke keer als hij wilt knabbellen duw je zijn hoofd weg en zeg je er bv duidelijk nee bij. dan legt ie de link wel en zorgen dat je geen snoepjes in je zak hebt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:42

ik heb een shet van 10 en die heeft af en toe nog echt puper gedrag. Ik kan er wel omlachen. De andere ruin is net 4 en die is ook aan het puperen net als zijn vrouwtje(mijn dochter).

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:45

meestal begint dat zo rond de 3-4 jaar als ze net zadelmak zijn het is verschillend per paard hoe lang zoiets duurd meestal tot hun 6-7e jaar maar bij sommige paarden langer en bij sommige paarden korter.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:03

Ik kom net bij hem vandaan.

Ik merk dat als je over zijn wang wrijft, dat ie dat niet zo prettig vindt. Hij maakt dan een "slaande" beweging met zijn hoofd. Niet wild, maar hij wil mijn hand wegduwen.
Ook probeerde hij (denk ik) een beetje te bijten.
Ik riep heel hard HELA! en duwde zijn hoofd wat weg.
Hij ging toen weg en vier meter verder staan. Ik riep hem terug en deed dezelfde handeling (aaien over de wang)
Nu liet hij het wel toe. geen beweging en niet bijten.
Heeft hij het dusn odig om af en toe op zijn plaats gezet te worden, en dit doet geen afbreuk aan het vertouwen dat we nog aan het opbouwen zijn?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:07

Daar ben ik dus ook bang voor, dat hij mij strakjes niet vertrouwt. De mijne probeert soms mijn jas te pakken (lees heel snel een klein beetje) en trekt dan meteen terug omdat hij drommels goed weet dat dat niet mag. Zo is het de vorige keer ook begonnen met kleine poginkjes. Dit had ik goed gevonden totdat het echt bijten werd. Intussen weet hij dus dat het niet mag, maar toch nog proberen? Puber of dominant proberen te zijn?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:25

ik heb nu een bijna 3 jarige ruin ..hij begint nu ook te puberen :D en ik denk dat hij last van zijn tanden heeft :P

wil overal in bijten:D ( borstels- zweep-zijn haarstrik uit mijn haar trekken als ik met zijn hoeven bezig ben - enz)

ineens heel macho voor me gaan staan en niet meer om willen gaan ..vervolgens zijn achterbeen optrekken en een aanstalte maken om te meppen
soms niet willen luisteren :D en ga zo maar door
in de bak al spelende wijs oefenen en dan ineens sniekie happen .....10x langs een gastank lopen en de 11de x schrikken :D }:0
voetjes gewoon NIET op willen tillen :D

heel consequent zijn en blijven !!! nee is nee en happen/trappen/is meteen een knal .( klinkt zielig maar is het niet ) verder hou ik er wel rekening mee dat hij best wat mag puberen
bij mijn ruin werkt dit erg goed ..ik ben de leider en niet hij

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:15

die van mij word in mei 4.. en is ook lekker aan het puberen nu..
op de poetsplaats met zijn voorbenen maaien e.d. maar vooral onder het zadel trucjes.. niet meer mogen opstappen, bokken naar binnenbeen.. dominant gedrag naar vooral andere ruinen..

King heeft ook wel eens op zn sodemieter gekregen omdat hij buiten mijn grens gaat (mag best jong en puber zijn, maar er zijn grenzen :P ) Hij gaat je hierdoor niet minder vertrouwen hoor.. zolang je hem niet iedere dag in elkaar mept, zit dat wel snor.
Ik heb King vanaf zijn 2e jaar en alles geleerd, met de nodige slagen en stoten (voor beide) maar je band word daardoor ook weer versterkt, hij weet wat hij aan je heeft en wat wel en niet mag.
Zoals niet meer mogen opstappen, dat herhaal ik dan 3 x voordat ik ga rijden, tussendoor een x op en af stappen en als ik klaar ben stap ik op en af.. Dat vind hij niet leuk, want dat was niet het doel van het spelletje, maar het is wel klaar daarna..
Bokken naar mijn binnenbeen.. eerste 5 x rij ik gewoon verder.. als ik er klaar mee been geef ik bij iedere bok nog meer been.. dan is het niet grappig meer en is het over :+
consequent zijn is heel belangrijk.. en weest niet bang dat je het vertrouwen schaad.. gaat niet zomaar hoor ;)

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:29

Je moet met de pubertijd echt wel even streng zijn.
Anders krijg je er laters spijt van.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:20

ik pak het nu op een speelse manier aan ..en dat werkt ook goed bij een puberend paard :D

de staldeur open ....... maar hij moet in zijn stal blijven staan (met de voetjes tegen de rand en er NIET overheen :D ) zet ie er wel 1 voetje overheen is het meteen eehhhh!! terug ! ....dit consequent blijven doen ....nu staat hij netjes te wachten ...ik rommel expres bij de kasten enz .....pas als hij echt blijft staan ..krijgt hij 1 klein snoepje :D .....

in de bak 1 grote voetbal ..en op spelendewijs het paard de bal weg laten schoppen uit stap....belonen met een klein snoepje ....daarna vanuit draf laten schoppen (gewoon helemaal los ) doet hij dit weer een klein snoepje en Braaaaaf :D

zo speel je met je paard en leer je hem meteen dingen bij ;) wat wel mag en niet

L_briljant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:09

Haha oh hou op schei uit mijn beste vriendin en ik hebben nu beide paardjes van 3,5 en als die niet aan het klieren zijn dan weet ik het ook niet meer. Ik zorg gewoon dat hij weet dat ik de baas blijf en verder maak ik me er gewoon niet zo druk over, maar dat komt omdat die draak van mij wel respect blijft tonen, en dat is iets wat ik heel belangrijk vind. En wat MarissaM ook doet gewoon lekker met ze spelendewijs dingetjes gaan leren vinden ze super leuk! :D

Edit: spelfoutje.. :+

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:09

Hallo StijnDC,

Je geeft in meerdere berichten aan dat je paard hap neigingen heeft en als je over zijn wang wrijft dat hij met z'n hoofd slaat,

Iedereen zoals ik tot nu toe gelezen heb gooit het op pubergedrag, heb je als eerste uitgesloten dat hij misschien last van z'n gebit zou kunnen hebben alvorens gesproken word over pubergedrag? Hem afstraffen, kort houden voor een mogelijke oorzaak dat nog niet is uitgesloten zal hij dan niet begrijpen en maak je het probleem alleen maar erger.

Groetjes Sjattukuh

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:45

idd, paardjes hebben ook een pubertijd, alleen nu ik deze verhalen lees heb ik waarschijnlijk wel een erg extreem geval op stal staan! die van mij hadden ze zoiezo geen oren kunnen geven, want daar doettie toch niets mee.. komen naar het baasje? ho maar!!! hij loopt andere paarden alleeeeeen maar te vervelen, vanaf het in de wei staan, tot er uit MOETEN :P en dan hebben we ook nog het beruchte " weg-ren-spelletje " Als ik hem dan met zn hoofdstel heb klaarstaan op de plaats, ik draai een halve slag om om mijn zadel te pakken, draaft ie ineens hard weg! dit heeft ie overigens ook een keer geflikt toen ik dus aan het opstappen was, in volle galop over het erf heen, met mij er ergens langs bungelend... fijn zo'n paard...

dan hebben we ook nog het beruchte ik-maak-gewoon-mijn-eigen-stal-open spelletje, zo erg zelf dat er onder iets tegen de stal aan moet liggen zodat ie het niet open kan maken, ook daarop heeft ie zo zijn oplossingen en sloopt ie gewoon de hele deur eruit...

ga zo maar door, ik kan uren over doorgaan...

hij is nu 9, en ik merk de laatste jaren wel weer verbetering in zijn gedrag, Maar toen ie rond de 4 jaar was... niet te genieten hahahahaha! achteraf een mooie tijd geweest, veel gelachen, maar ook ontiegelijk veel met mn handen in het haar gestaan!!!!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:17

Het puber gedrag begint in mijn ogen als paarden weten waar ze aan toe zijn en ze zich daarbij 'op hun gemak voelen'.

Bijvoorbeeld als ze zadelmak gemaakt worden / ingereden, dan zijn ze vaak braaf en reageren ze redelijk goed op wat je wilt.

Na een tijdje zijn ze bekend met het rijden. Dan gaat de ruiter wat meer van hem vragen, en dan gaan ze kijken of ze er misschien onderuit kunnen komen. Bij ieder paard is dit natuurlijk anders.

Let op, er is wel een groot verschil tussen pubergedrag en dominantie. Dus weer consequent en duidelijk naar je paard toe.

dewixowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:53

mijn pony van 3.5 is er nu al uit!!!
hij begon zo een half jaar geleden met mij uit testen.
proberen weg te rennen, te bijten, stiekem een hoekje om schieten en dat soort dingen.
en bvb naar stap gaan als je in draf zit je moet hem dan echt door laten draven want dat zijn dingen om te proberen dat
hij de baas is :o
als je je paard goed aan pakt is de puber tijd zo voorbij.
maar als je hem de ene keer laat winnnen en de anderen keer niet dan blijft die door gaan tot hij het zeker weet.
het is echt een ding van uitesten.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:15

Ik vind het ineens niet meer weten dat het bit gewoon in de mond kan wel een hele vervelende.
Gister flink met het hoofd mee heen en weer geslingerd, heeft me een paar blauwe plekken opgeleverd en haar een tik tegen de neus (ben geen voorstander van tegen het hoofd slaan maar daar zat in dit geval het probleem) en heb haar maar laten weten dat ook al doet ze nog zo vervelend er word gestraft en er word doorgezet. Volgende keer zal het wel weer wat anders zijn.
Die van de voeten ineens niet meer op willen tillen ook wel eens een veel voorkomende ja. Het ene paard heeft vrij snel door van oké dit ga ik niet winnen en de andere zal stug doorzetten. Ik ben ook een behoorlijke doorzetter gelukkig en dat weten ze inmiddels wel. Al moet ik zeggen dat ik het dan soms maar gewoon laat bij het oké, ik heb je voet en ik zet hem nu neer voor jezelf bedenkt dat je hem neer gaat zetten.. en sla dan het krabben even over.

Pubergedrag zal zich bij elk paard anders uiten. Er is geen puber hetzelfde.
De vertrouwensband die je met je paard hebt zal niet snel een deuk opleveren. Gewoon duidelijk blijven.
Juist niet duidelijk zijn zal de vertrouwensband schaden omdat ze dan niet goed meer weten wat ze aan je hebben.