schreeuwen tegen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

schreeuwen tegen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:10

hallo,

ik heb een vraag , mijn paard is in de winter erg druk en wild . als je naast hem loopt maait hij continue met zijn hoeven door de lucht en vaak rakelings langs je gezicht. ik heb nu een touw om de neus , houd hem op een hele kleine volte en houd hem voorwaarts. maar mijn vraag is , als hij dit toch doet , maaien met zijn hoeven , mag ik dan een brul of schreeuw geven , om te laten zien dat ik er ook nog ben?
of is schreeuwen iniedergeval uitgesloten ?
ik hoor het graag.

MiSsY_Me

Re: schreeuwen tegen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:12

Tuurlijk, je paard moet weten dat hij niet de baas is. Wel moet je weten dat je paard niet schrikt of ergens bang voor is. Dan werkt schreeuwen alleen maar averechts. Maar als je paard over je heen probeert te lopen mag je gerust een flinke brul geven hoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:54

Waarom is je paard in de winter "heel druk en wild"? Natuurlijk mag hij niet over je heen lopen, maar geef jij hem de kans om op een normale manier te functioneren? Oftewel komt hij wel voldoende uit zijn stal (bij voorkeur hele dag in paddock of wei) en voer je niet veel meer krachtvoer dan hij nodig heeft?
Als jij er namelijk flink voer in stopt en geen gelegenheid geeft om dat er weer uit te lopen, dan krijg je dus precies de situatie die jij beschrijft: een paard dat zo ongeveer uit zijn vel springt van de energie. En weet je, dat kun je hem dan dus echt niet kwalijk nemen, want dat is dus jouw stalmanagement.
Wat voer je hem en hoeveel en hoe komt hij uit zijn stal?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:57

ik vind dat je best een brul mag geven om te laten merken dat je er nog bent.zeker wanneer hij maait! roep alleen wel een bepaald iets zoals NEE, FOEI,PAS OP oid. wel vooraf de naam van je paard noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:03

Je mag best een keer zijn naam schreeuwen, als je maar weer van toon veranderd zodra hij met 4 benen op de grond staat. :)
Erg lastig en gevaarlijk probleem, ik hoop dat je hem dat af kan leren.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:05

Ja hoor. Hij mag best een schrikken en dit afleren. :)

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:11

Ik zou niet gaan shreeuwen, maar gaan fluisteren ;)

Zweep mee en een flinke tip op zijn maaiende been. Maak je groot. Zorg dat hij niet in jouw persoonlijke ruimte komt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:18

waratje,

hij krijgt 2 kilo biks per dag , komtongeveer 3 uur per dag buiten .
ik zou willen dat hij meer buiten kwam , ben ik met je eens , maar de staleigenaar bepaalt dat , ik niet ookal is het mijn paard ..
ik vind het zelf ook erg vervelend, maar wat ik wel vind is dat wat er ook gebeurd , hij moet naar mij luisteren . ookal vind ik eht erg vervelend dat bij weinig buiten komt .
verder kan ik proberen hem wat minder biks te geven , en wat meer hooi.

verder snap ik je reactie wel hoor.
verder iedereen bedankt voor zijn reactie!

femke

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:22

Ik denk dat je hem wel een keer mag laten schrikken, als het maar terecht is. :)
Maar is er misschien geen mogelijkheid om je paard ergens anders te stallen waar hij meer buiten komt? :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:26

er zijn veel paarden die op dit moment weinig buiten komen , maar vinden jullie dat vertrouwd , met al die gladheid op dit moment , ze kan aardig tekeer gaan als ik haar los laat( vanmiddag gedaan toen staleigenaar boodschappen aant doen was:$). liksteen komen misschien ?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:29

en hoe vervelend ik het ook voor mijn lieve paard vind dat hij deze vervelende winter moet doormaken , hij mag me hoe dan ook NIET omver of voorbij lopen en of maaien . ik zeg dit , zodat er geen discussie komt over te weinig buiten komen en/of teveel voer , oké>?;)

femke

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:31

1133 schreef:
waratje,

hij krijgt 2 kilo biks per dag , komtongeveer 3 uur per dag buiten .
ik zou willen dat hij meer buiten kwam , ben ik met je eens , maar de staleigenaar bepaalt dat , ik niet ookal is het mijn paard ..
ik vind het zelf ook erg vervelend, maar wat ik wel vind is dat wat er ook gebeurd , hij moet naar mij luisteren . ookal vind ik eht erg vervelend dat bij weinig buiten komt .
verder kan ik proberen hem wat minder biks te geven , en wat meer hooi.

verder snap ik je reactie wel hoor.
verder iedereen bedankt voor zijn reactie!

femke

Minder biks en meer hooi is inderdaad verstandig. De meeste paarden kunnen uitstekend functioneren op een kilo biks, veel zelfs wel op nog minder. (mijn merrie bijvoorbeeld krijgt maar een handje of 2 per dag, aangevuld met een supplement en ze heeft meer dan voldoende energie......)
Misschien rondkijken naar een stal waar hij meer naar buiten zou kunnen? Het is kennelijk een paard dat veel energie heeft, het zal ergens heen moeten ermee. Zie het maar als iemand met adhd, die kan het ook niet helpen dat hij stuitert, dan moet je gewoon extra ruimte inbouwen voor die beweging.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:31

Ik denk dat je je paard best wel flink aan mag pakken hoor, als die dat doet. Dat is levensgevaarlijk en hij moet wel weten dat jij de baas bent ook al is die druk.

Maar ik vind ook dat hij de kans moet krijgen om zijn energie kwijt te kunnen. Kan je hem niet even laten rennen, of longeren ofzo? Is die met rijden dan ook zo druk, of alleen als je ernaast loopt?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:36

kissielover,

hij is bij rijden en bij naast lopen , beide , druk . het klinkt soms gek , maar ik heb altijd meer controle als ik erop zit . al is dat niet de oplossing van het probleem natuurlijk;)
het weiland is nu een stuk minder glad , dus ik dnk dat ik me nu toch wat minder van de staleigenaar moet aantrekken en voor mijn paard moet kiezen . ik denk dat ik hem voortaan beter even los kan laten crossen , en dan even met hem aan de hand een rondje wandelen . als ie dat goed doet , op stal en een plakje hooi , is dit een idee of..?

femke

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:42

Als hij dagelijks even kan crossen op de wei zal dat zeker wel schelen. Waarschijnlijk is hij daarna aan de hand een stuk gemakkelijker. Als je paard trouwens dagelijks buitenkomt weten ze ook wel dat ze op het gladde voorzichtiger moeten doen. Mijn merrie kwam gisteren ook van achter uit haar weitje aanrennen en bij het stuk waar nog ijs lag ging het tempo er drastisch uit. Ze willen zelf ook niet op hun bek gaan, hoor :P

Oja, krijgen de paarden bij jullie droog hooi of voordroog/kuilgras? Want er zijn paarden die druk worden van voordroog/kuilgras. Je hebt het over een plakje hooi, dus ik verwacht dat je droog hooi voert, maar het kan maar duidelijk zijn, nietwaar? ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:49

waratje,

ja hij krijgt droog hooi;)

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:09

Als ie in de herfst, lente en zomer altijd op de wei staat en in de winter op stal, dan kan ik me voorstellen dat ie zo druk is. :o
Mijn paard is dan ook druk, maar dan moet ie gewoon zn energie kwijt, hij heeft wel een grote stal maar kan niet gek doen enz.
Op de wei lekker rennen enz.

Weet niet of dit bij jou het geval is? :+

& Tuurlijk mag jejezelf laten horen. :D

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:14

Ik vind absoluut dat je even je stem kunt verheffen, maar schreeuwen vind ik erg wanhopig ;) haha Hoeveel beweging krijgt hij/zij?? Misschien dat hij/zij wat te weinig zijn/haar energie kwijt kan.. En weet hij/zij wie de baas is? Duidelijke taal voor zo'n paard is erg van belang. succes

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:52

Als mijn paard in mijn persoonlijke ruimte komt op een voor mij niet prettige manier dan krijgt hij ook een brul "HEEEY" en in combi met een ruk aan het touw.

Ik vind zeer zeker dat dit mag.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:55

Schreeuwen in hele zinnen zal niet helpen, maar een flinke "HEE" of "NEE" kan geen kwaad hoor... Als mijn verzorgpony naar me omhoog komt kan die dat ook van me verwachten.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:41

Het zal zeker helpen als je hem iedere dag eerst even losgooit voordat je met hem gaat wandelen,dan is hij zijn eerste energie tenminste kwijt.

Brullen of schreeuwen zou ik zeker nooit doen,dat is alleen maar een frustratie in je eigen stem en maakt hem er echt niet rustiger op,maar een goede luide "hee" kan soms helpen.
Ligt er misschien ook aan wat hij gewent is,is hij gewent dat mensen erna tegen hem gaan gillen,dan zou ik juist eens helemaal niks doen,en heel relaxt bij gaan staan en totaal niet reageren,doe je normaal niks ertegen dan zou ik juist eens een duidelijke "HOO" zeggen.

Maar misschien als je hem weer vaker kan losgooien dat het probleem al vanzelf weggaat.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:47

Mijn merrie staat hele winter dag en nacht buiten. Door weers omstandigheden heb ik al 3 maand niet kunnen rijden.
Geen bak of trailer aanwezig. zandpad vaak bevroren. Maar ondanks dat mijn merrie hele dag kan bewegen buiten, is
ze de laatste tijd erg druk. Niet zo als word omschreven. maar naar andere paarden in de kudde uitlokken en zo. Dit merk
ik ook bij mijn jaarling hengst. Ze kunnen niet te gek doen in de wei, omdat de grond bevroren is maar barsten van energie

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:10

Dit topic gaat helaas op slot.
Verzoek aan de TS om de problemen met de omgang en het gedrag van haar paard in 1 topic te blijven bespreken en niet bij een verandering in gedrag meteen een nieuw topic aan te maken met een verwijzing naar de vorige, dit is niet de bedoeling. Eigenlijk zou het nieuwe topic gesloten moeten worden maar aangezien dat topic al 3 pagina's telt kies ik er nu voor deze te sluiten. Graag géén nieuwe topics meer aanmaken maar alles in het laatste topic blijven bespreken.
Zie [OPG] paard slaan?
Hier nu een slotje.