stalling niet betaald!hoe verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

stalling niet betaald!hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:29

ik weet niet of het goed staat...

wat als je een paard in training hebt staan en de eigenaar betaald niet..
de kosten zijn al op de waarde van het paard zeg maar.
wat als de eigenaar gewoon niet betaald,hoe ga je dan verder?
kun je het paard verkopen zodat je je geld weer hebt?
zet je er een deurwaarder op,wat ook weer kosten met zich mee brengt?
ik heb hier nooit eerder mee te maken gehad dus geen idee wat voor mogenlijkheden er allemaal zijn.
ik heb wel een reeël bod gedaan op het paard,maar eigenaar wil de hoofdprijs..
iemand tips of iemand die hier mee te maken heeft gehad?

savath

Re: stalling niet betaald!hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:39

Ik maak duidelijke contracten die ik laat tekenen van dag 1 dat het paard hier staat.
Daarin staat dat bij wanbetaling van langer dan 1 maand het paard het erf niet meer mag verlaten en dat het pas bij volledige betaling van alle achterstaligge kosten mag vertrekken.
Bij wan betaling langerdan drie maand is de eigenaar verplicht om alle dokumenten af te geven en is het paard mijn volle eigendom en is de rekekening met de eigenaar verreffend.

Wanneer hij dit ondertekend gaat hij akkoord,en is alles rechtmatig,ik kan verkopen zonder enige aanmanin,gen enzo....

Storten gebeurt op vaste rekeing dus ik heb bewijs van wanbetaling

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:47

er zit nog een staartje aan het verhaal.
hij is bij ons door een springstal in training gezet,.
ik heb de eigenaar gesproken(half eigenaar de andere helft is van de stal die hem in trainig heeft gezet) en die zegt gewoon dat hij geen geld heeft(diegene is failiet)maar hij wil het paard alleen voor dus te veel geld verkopen.de stal die hem bij ons heeft gezet had het paard al aan ons willen verkopen,maar de andere eigenaar gaat niet mee.
er is geprobeert om het paard mee te krijgen zonder eerst te betalen,maar ik heb duidelijk gemaakt dat het paard het erf niet verlaat zonder dat er eerst betaald word!
de stal waar hij weg komt en die hem bij ons in training heeft gezet zegt al 4 maanden dat er volgende week betaald word....
diezelfde stal heeft 2 andere paarden bij ons in training gehad en die paarden zijn netjes over de bank betaald.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:56

Had je wel een contract met de desbetreffende mensen?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:03

de ene eigenaar die blut is neemt altijd netjes op.
de andere van de die stal is moeilijk te pakken te krijgen,vorige week contact mee gehad en diezegt dat ze woensdag betalen,dit zeggen ze al 4 maanden.
de ander eigenaar heeft geen geld en zegt dat ook gewoon,hij zegt dat hij er wel een klant voor zoekt om te verkopen....
maar inmiddels zijn we al weer een maand verder en dus ook weer een maand training en stalling verder...

edit:die meneer die blut is heeft geen enkele haast...
de eigenaar met de stal belooft en belooft maar komt niks na,toen het paard in training kwam wisten wij ook niet dat hij half eigenaar was van het paard,pas toen we bleven aandringen over de rekeningen gaf hij het nummer van de andere eigenaar en kwam het verhaal op tafel.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:13

Monica_1987 vraagt of je een contract hebt met die mensen. Dan kan je daarop terug vallen. ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:21

ja maar contact waar je niks mee kan.......

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:51

Haha, was het al laat gisteren? :P
Er wordt niet gevraagd naar 'contact', maar naar 'contRact' (dus met een r in het woord).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:04

voor de wet is het heel simpel...... degene die aantoont in het paard zn onderhoud te voorzien financieel........ is de eigenaar :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:08

Het lijkt me dat het niet uitmaakt dat het paard meerdere eigenaren heeft, volgens mij zijn ze beiden hoofdelijk aansprakelijk voor het volledige achterstallige trainingsgeld. De ene kán het niet betalen, de andere wíl het blijkbaar niet, anders had ie het al wel gedaan. Ik heb hier op Bokt al vaker topics langs zien komen over niet betalende paardeneigenaren, waarbij het dan meestal over pensiongeld ging, en wat daarvan bij mij is blijven hangen is dat als e.e.a. maar zo lang duurt dat de achterstallige kosten gelijk zijn aan of de waarde van het paard zelfs overschrijden, je de eigendomsrechten over het paard kunt opeisen. Ik weet alleen niet in hoeverre dit eventueel via een gerechtelijke procedure dient te gebeuren. Als ik jou was zou ik er eens een telefoontje met een advocaat die gespecialiceerd is in hippisch recht aan wagen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:36

KiWiKo schreef:
voor de wet is het heel simpel...... degene die aantoont in het paard zn onderhoud te voorzien financieel........ is de eigenaar :)

Wij hebben jaren geleden eens hetzelfde aan de hand gehad, maar ons werd toen ten zeerste afgeraden om het paard te verkopen want dan zouden we strafbaar zijn... dat is dan wel in Belgie.

Het is uiteindelijk goedgekomen, maar het heeft wel lang geduurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:57

storrum schreef:
KiWiKo schreef:

Wij hebben jaren geleden eens hetzelfde aan de hand gehad, maar ons werd toen ten zeerste afgeraden om het paard te verkopen want dan zouden we strafbaar zijn... dat is dan wel in Belgie.

Het is uiteindelijk goedgekomen, maar het heeft wel lang geduurd.

Het is inderdaad iets minder simpel dan KiWiKo stelt. Je moet een zeker traject volgen, alvorens het paard te kunnen opeisen. Gevalletje rechtsbijstand dus (ik ga er vanuit dat je als bedrijf een bedrijfsrechtbijstand hebt!).

Voor TS: wanneer de gemaakte kosten de waarde van het paard benaderen, dan heb je al te lang gewacht! Een maand niet betalen, tja.. twee maanden niet betalen, krabkrab...... Derde maand geen geld is incasso en wel per ommegaande! Daar heb je je blijkbaar al niet aan gehouden. Zoiets heet bedrijfsvoering.......
Laatst bijgewerkt door ikke op 07-02-10 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:58

klopt ook, ik heb hier alleen the bottom line neer gezet :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:27

Tja maar stalling en trainingsgeld dan gaat het wel hard, zeker in de huidige markt, dan zit je zomaar op een paar duizend euro.....

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 12:29

Muizenissen schreef:
Haha, was het al laat gisteren? :P
Er wordt niet gevraagd naar 'contact', maar naar 'contRact' (dus met een r in het woord).

haha ja inderdaad ik was best moe haha...
nee er is geen contract,er komen hier veel paarden in en uit training en nooit eerder een probleem geweest,
ook kom dit paard van een stal die actief is in de sport en je het ook echt niet van zal verwachten.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 12:37

ik moet wel even zeggen dat je nog wel een keer op de waarde van het paard zit bij dit geval.normaal hadden wij ook echt eerder ingegrepen,maar wij hebben vaker paarden van deze meneer gehad en die werden altijd netje betaald,ik zou dan ook even vermelden dat de eigenaar een bekend iemand is in de sport...waar je he dan al helemaal niet verwacht,de bedoeling was ook dat het paard maar 2 maand zou blijven...
er is 1 maand stalling betaald en daarna niet weer,ook is er gezegt dat het paard opgehaalt zou worden en de gene die kwam met de vrachtwagen zou geld mee nemen,nooit gekomen dus,toen zijn we gaan vissen en bleek er nog een eigenaar te zijn....ik ga maandag gelijk even bellen naar een advocaat,natuurlijk hebben wij een rechtsbijstands verzekering.
bedankt alvast allemaal.
en tips blijven welkom natuurlijk!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:38

vraag ook even naar het retentierecht aan je advocaat

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:53

pantarhei schreef:
vraag ook even naar het retentierecht aan je advocaat

ga ik doen,dank je wel voor de tip!heb ik wat aan!
moets wel eerst het woord googelen om te kijken waar het overging :o

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:42

ja is lastig begrip, maar je hebt er als bedrijf mogelijk wel wat aan ;-)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:49

pantarhei schreef:
ja is lastig begrip, maar je hebt er als bedrijf mogelijk wel wat aan ;-)

dank je wel!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:12

Wij werken met een contract waarin staat dat bij een achterstand van 6 maanden het paard wordt verkocht waarbij de opbrengst min de kosten waarop wij recht hebben aan de eigenaar toekomt. Daarnaast hebben we een bedrijfsrechtsbijstand die bij een achterstand van 100 euro een incassobureau erop zet. ( Rechtbijstand verplicht dus dat contract) We gaan dus eerst het incassobureau erachter aan zetten en na 6 maanden beroepen we ons op het contract met recht tot verkoop. Het is geen garantie tot succes, maar je sluit zo wel een hoop ellende ( en extra kosten) uit.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:37

wij werken dus niet met contrakt....mischien een idee om toch eens mee te beginnen,wij zijn ook geen pensionstal en de meeste paarden die bij ons in training komen,komen om zadelmak gemaakt te worden,meestal zijn die na 2 weken ook weer weg,dit paard zou 2 maanden blijven was al zadelmak maar erg lastig.
ik snap wel dat een pensionstal wel werkt met contrakten,maar bij ons zijn de paarden er maar heel kort,behalve deze dus....

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 07:16

Idd misschien handiger om toch met een contractje te werken, nu sta je toch wat meer met jouw woord tegen die van de klant. Daarbij zit bij onze verzekering ook een ongevallendekking. Wij zijn ook niet een reguliere pensionstal, maar een rusthuis. Wij hebben dus elke dag de paarden in handen. Mocht ons wat overkomen ( bv paard schiet los en breekt een been) dan zijn we tegen die schade gedekt. Op een pensionstal kom je minder vaak in aanraking met de pensionpaarden, maar ik denk dat in jullie geval zo`n verzekering niet zou misstaan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:43

heb gebeld met een advocaat,en ik fax hun de rekeningen en dan gaan hun er werk van maken,kosten worden uiteraard verhaald op de eigenaar.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:18

nou volgens mij hebben de eigenaren dit topic gelezen!
geld stond net op de rekening en paard word vanavond opgehaalt!
iedereen bedankt voor de tips!