Jaarling.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 15:45

Hoi,

Ik weet dat hier verschillende topics over zijn, maar daar vind ik het niet precies.
Ik heb zelf geen jaarling ofzo,
Maar ik ken iemand met een jaarling die ik wel eens help!

En hou het topic netjes!

Ze doet 2x per week een stukje met de shetlandjaarling lopen,
over het harde omdat dat goed is voor de hoefjes.
Leert meelopen en verkeersmak word,
maar wat vinden jullie waar ze jaarling aan moet laten wennen,
gewoon stukjes waar het niet druk is, af en toe een auto?
of ook echt al stukjes waar heel veel auto's komen/vrachtwagens?
Ook 2x per week doet ze een borsteltje eroverheen.
Doen jullie je jaarling ook vaker wat uitgebreider poetsen, of alleen een hard/zacht borsteltje erover?

Maar doen jullie je jaarling ook aan verschillende dingen laten wennen,
zoals afspuiten, peesjes, dekentje,vliegennetje,trailer mak maken enzo of niet?
Waarom doen jullie dat wel of niet, of waarom zijn jullie hier voor of tegen?
Of is het ook oke als je hier mee begint als ze 3 zijn?
En wat dan als je jaarling noodgedwongen een keer mee moet met de trailer, een dekentje op moet?
Doen jullie je jaarling wel eens afspuiten, als het heel warm is, voor de ''lol'' zeg maar?

Zijn jullie ervoor of ertegen om jaarling al een beetje VD te leren,
dan bedoel ik fleem,kusje enzo?
En doen jullie al met je jaarling grondwerk,
zo ja wat?
En waarom wel of niet?

Hoevaak bekappen jullie een jaarling?
En komt bij jullie ook voor een jaarling de tandarts?

Nogmaals hou het netjes,
respecteer andere hun mening!

Groetjes.

Cemlys

Re: Jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:41

Ik heb mn pony als jaarling gekocht, heel makkelijke pony, als veulen meermaals geshowd, dus wel gewend om in de hand te zijn. deze zomer ging ze een aantal keer per week mee, of stukje wandelen over straat, even over het veld draven of galoperen, verder werd ze gewoon gepoetst in hoeverre dat nodig was, hoefjes gedaan, eens gewassen,... VD vind ik nog niks voor een jaarling en grondwerk ook niet, zij het gewoon stil staan, in stap gaan,... maar dat is eerder gewoon basis. Maargoed zoals ik zei die van mij vind niks spannend en je kan er alles mee, zou ik dus ook niet met elke jaarling doen. Deze winter is er amper iets mee gedaan, ze staat hoofdzakelijk in de wei, komt wel een paar keer per week in de hand. s zomers stond ze 24/24 buiten met de rest. straks weer wat meer doen, ivm komende show/keuring, waar ze als tweejarige toch al iets meer moet kunnen. eind zomer even aan het tuig laten wennen en dan weer een wintertje niks doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:44

mijne is bijna 2 maar gaat al mee wandelen en mee als handpaard naast mn andere paard op buitenritjes. (stap en vandaag klein stukje draf gedaan)
ook afgelope zomer paar keer gewassen poetsen kan ze ook al vaststaan begint te lukken. verder al eens een dekje op der rug gelegt en een zweetdeken maar allemaal op een speelse manier

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:48

PP ->> OPG