Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NatasjavE schreef:Lid worden van het stamboek waar je paard is ingeschreven. daarna de papieren aangetekend versturen. Je krijgt daarna het papier terug waar jij nu als eigenaar staat + een bijbehoorend stickertje die je in het paspoort moet plakken.(zo gaat het bij het KWPN tenminste.

Tinky12 schreef:Inschrijving bij een stamboek is geen verplichting...net als het op naam zetten van je paard.Alleen als je deel wilt gaan nemen aan wedstrijden en/of fokkerij zul je je aan moeten sluiten bij een stamboek of vereniging.
Wat je nodig hebt is een verkoop briefje of koopcontract,dit is ook meteen je eigendoms bewijs.Een papier of paspoort is geen eigendoms bewijs.
De verzekering kun je even opbellen en vertellen wat voor paard je hebt gekocht,welke waarde je wilt laten verzekeren en ook hoe uitgebreid je de verzekering wilt hebben.Je kunt zelf een voorlopige verzekering afspreken zodat je vanaf de dag dat de koop rond is meteen verzekerd bent.
Heb ik ook gedaan en dat is geen enkel punt,zelf niet als de koop niet doorgaat
De papieren worden samen met het paard over gedragen als de betaling rond is en of je het op jouw naam wilt hebben is een vrije keuze.Dat hoef je dus ook echt niet meteen rond te maken
Als je interesse hebt,dan heb ik nog wel een standaard contractje voor je...alleen even aanpassen en klaar.Stuur maar pb...
Tinky12 schreef:Een contract is bij mijn weten een eigendoms bewijs,de handtekening van beide partijen en evt een getuige staat erop.
Wat valt volgens jou onder een eigendoms bewijs?
Tinky12 schreef:Ik heb het paard net gekocht en nog geen stalling betaald...de verkoper heeft tot nu toe altijd betaald.Hij blijft dus eigenaar tot een bepaalde periode omdat hij altijd de kosten heeft gedragen?
Je kunt niet zeggen dat het jouw paard is omdat je de stalling betaald...ga maar eens na hoe dat zit als mensen hun stalling niet betalen.
Maar goed,dit zijn juridische kwesties die per zaak bekeken worden...