aan koop van een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mejanieke

aan koop van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:47

hallo bokkers,

ten eerste weet ik niet of ik dit goed plaats sorry daar voor!

nu mijn probleem ik heb een paard op het oog het is echt een schat van een beestje ik heb een keuring gedaan en daar is ze goed uitgekomen! dus wij hebben eigenlijk al besloten om haar te kopen maar weet iemand hoe het gaat met de papieren zodat het paard op joun naam komt te staan en met de verzekering hoe het op joun naam komt te staan?

ik hoop zo dat iemand mij kan helpen!

xx Nieke

NatasjavE

Re: aan koop van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:54

Lid worden van het stamboek waar je paard is ingeschreven. daarna de papieren aangetekend versturen. Je krijgt daarna het papier terug waar jij nu als eigenaar staat + een bijbehoorend stickertje die je in het paspoort moet plakken.(zo gaat het bij het KWPN tenminste.

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:33

NatasjavE schreef:
Lid worden van het stamboek waar je paard is ingeschreven. daarna de papieren aangetekend versturen. Je krijgt daarna het papier terug waar jij nu als eigenaar staat + een bijbehoorend stickertje die je in het paspoort moet plakken.(zo gaat het bij het KWPN tenminste.

en als je paard geen stamboek heeft?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:07

F-AM -> TAO

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 06:05

Dan heeft hij nog steeds een paspoort die bij een bepaalde organisatie (stamboek of KNHS) is aangesloten. Daar contact mee opnemen.

Heeft hij ook nog geen paspoort dan moet je een stamboek kiezen voor registratie en daar een paspoort aanvragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:07

Realiseer je wel even dat papieren op naam geen eigendomsrecht geeft. Voor de wet is degene die de kosten van (levens)onderhoud van het paard betaald, de eigenaar van het paard.
Wanneer je per se iets wil om je eigendomsrecht te onderbouwen, vraag dan een rekening waarop het paard met alle details wordt beschreven. Geeft nog steeds geen eigendomsrecht, maar wordt als aanvullend bewijs wel vaak geaccepteerd.
Voor de verzekering is het simpel, wie betaald, diens naam hangt eraan en ook dat is geen juridisch eigendomsrecht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:17

Inschrijving bij een stamboek is geen verplichting...net als het op naam zetten van je paard.Alleen als je deel wilt gaan nemen aan wedstrijden en/of fokkerij zul je je aan moeten sluiten bij een stamboek of vereniging.

Wat je nodig hebt is een verkoop briefje of koopcontract,dit is ook meteen je eigendoms bewijs.Een papier of paspoort is geen eigendoms bewijs.
De verzekering kun je even opbellen en vertellen wat voor paard je hebt gekocht,welke waarde je wilt laten verzekeren en ook hoe uitgebreid je de verzekering wilt hebben.Je kunt zelf een voorlopige verzekering afspreken zodat je vanaf de dag dat de koop rond is meteen verzekerd bent.
Heb ik ook gedaan en dat is geen enkel punt,zelf niet als de koop niet doorgaat :)

De papieren worden samen met het paard over gedragen als de betaling rond is en of je het op jouw naam wilt hebben is een vrije keuze.Dat hoef je dus ook echt niet meteen rond te maken ;)

Als je interesse hebt,dan heb ik nog wel een standaard contractje voor je...alleen even aanpassen en klaar.Stuur maar pb...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:26

Tinky12 schreef:
Inschrijving bij een stamboek is geen verplichting...net als het op naam zetten van je paard.Alleen als je deel wilt gaan nemen aan wedstrijden en/of fokkerij zul je je aan moeten sluiten bij een stamboek of vereniging.

Wat je nodig hebt is een verkoop briefje of koopcontract,dit is ook meteen je eigendoms bewijs.Een papier of paspoort is geen eigendoms bewijs.
De verzekering kun je even opbellen en vertellen wat voor paard je hebt gekocht,welke waarde je wilt laten verzekeren en ook hoe uitgebreid je de verzekering wilt hebben.Je kunt zelf een voorlopige verzekering afspreken zodat je vanaf de dag dat de koop rond is meteen verzekerd bent.
Heb ik ook gedaan en dat is geen enkel punt,zelf niet als de koop niet doorgaat :)

De papieren worden samen met het paard over gedragen als de betaling rond is en of je het op jouw naam wilt hebben is een vrije keuze.Dat hoef je dus ook echt niet meteen rond te maken ;)

Als je interesse hebt,dan heb ik nog wel een standaard contractje voor je...alleen even aanpassen en klaar.Stuur maar pb...

Ook dat is geen eigendomsbewijs! Het wordt slechts gezien als aanvullend bewijs!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:29

Een contract is bij mijn weten een eigendoms bewijs,de handtekening van beide partijen en evt een getuige staat erop.

Wat valt volgens jou onder een eigendoms bewijs?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:31

Ik dacht ook altijd dat een contract een eigendomsbewijs was?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:35

Ja...een papier is van het stamboek en een paspoort hoort bij het paard,beide maakt nog geen eigenaar. Een contract/verkoopbriefje wel.
Dit is ook meteen een vrijwaring voor de verkopende partij dat het paard niet meer onder hun verantwoording valt.

TS hier heb je ook wat belangrijke info wat betreft de aankoop...
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... le=11&men=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:41

Tinky12 schreef:
Een contract is bij mijn weten een eigendoms bewijs,de handtekening van beide partijen en evt een getuige staat erop.

Wat valt volgens jou onder een eigendoms bewijs?

Degene die de onderhoudskosten betaald wordt door de wet gezien als eigenaar.
Wanneer jij dus kunt overleggen dat je gedurende langere tijd het onderhoud van het paard hebt betaald, ben je volgens de wet eigenaar. Een koopcontract wordt slechts als aanvullend bewijs gezien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:50

Ik heb het paard net gekocht en nog geen stalling betaald...de verkoper heeft tot nu toe altijd betaald.Hij blijft dus eigenaar tot een bepaalde periode omdat hij altijd de kosten heeft gedragen?
Je kunt niet zeggen dat het jouw paard is omdat je de stalling betaald...ga maar eens na hoe dat zit als mensen hun stalling niet betalen.

Maar goed,dit zijn juridische kwesties die per zaak bekeken worden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:53

Tinky12 schreef:
Ik heb het paard net gekocht en nog geen stalling betaald...de verkoper heeft tot nu toe altijd betaald.Hij blijft dus eigenaar tot een bepaalde periode omdat hij altijd de kosten heeft gedragen?
Je kunt niet zeggen dat het jouw paard is omdat je de stalling betaald...ga maar eens na hoe dat zit als mensen hun stalling niet betalen.

Maar goed,dit zijn juridische kwesties die per zaak bekeken worden...

Dat klopt en het overleggen van een koopcontract maakt geen onmiddellijk eind aan een dergelijke zaak!!