Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Meestal met stem: Braaf of goedzo.
Als het werkelijk eng is (een blaffende hond die een oprit af komt stuiven, een grote zak over het ruiterpad etc
) dan beloon ik haar wel met een aaitje, klopje of braaf. Maar, dingen als bladblazers, vrachtwagens/bussen, kartonnen dozen, blikjes etc moet ze zich gewoon niet aanstellen en doorlopen (aangezien ze daar al járen zonder gezeik langs loopt of al 100x gezien heeft...)

Nou, eerst het rode al...vond ze wel even spannend..en opeens trok een meisje aan het touw en de slee bewoog, nou...pony lief wist niet hoe snel ze om moest draaien
al shakend stond ze te snurken en te blazen naar de slee, heel vreemd... Toen wel even afgestapt (naast een drukke weg, puur voor m'n eigen veiligheid) en zodra ze gekalmeerd was de slee dichterbij gehaald (pony weer helemaal in de stress
) maar na een 2e poging ging ze er zelf aan ruiken en aan likken en toen was er niks meer aan de hand...
Lielle schreef:Degenen die dat niet doen, hoe zouden jullie omgaan met een paard dat voor het eerst bv het water in 'moet' en het eng vindt? Dan belonen jullie toch ook ieder stapje in de goede richting?
Als ik haar dan even been geef ofzo loop ze ook zo door, terwijl, als ze iets echt eng vind dan durft ze er echt niet langs
dat is in mijn ogen echt uitproberen en aanstellerij
Lielle schreef:@hippologic, hangt er vanaf hoe ze erlangs lopen. Ik beloon pas op het moment dat ze ontspannen en dus de angst loslaten. Die reactie wil je hebben, en dat teken van vertrouwen beloon je. Dus niet als ze er nog half verbogen en snurkend langs gaan.
Maar ik dwing haar ook niet langs enge dingen, ik 'wacht' tot ze het bekeken heeft als ik merk dat ze ineens niet meer mee loopt. Het wachten duurt meestal maar kort (paar seconden). Hoe meer vertrouwen ze krijgt hoe minder eng de omgeving wordt.Lielle schreef:Mindim, wat doe jij dan met het water voorbeeld dat ik aanhaalde? Bijna ieder paard vindt dat de eerste keer oprecht eng. Dat is echt een geval waarin ik ze de hemel inprijs voor ieder stapje richting het water, en waarin ik alleen maar beloon, beloon en beloon. Dan vind ik niet reageren terwijl je paard dus oprecht zijn angst aan het overwinnen is echt geen recht doen aan de situatie.
Of een jong paard dat voor het eerst een hindernisje moet 'springen'? Die beloon je toch ook uitbundig als ze dat gedaan hebben?
/edit
geldt ook voor MarlinH
het vuurwerk verhaal ben ik met je eens.
@hippologic, hangt er vanaf hoe ze erlangs lopen. Ik beloon pas op het moment dat ze ontspannen en dus de angst loslaten. Die reactie wil je hebben, en dat teken van vertrouwen beloon je. Dus niet als ze er nog half verbogen en snurkend langs gaan.
Die vindt alles eng op vreemd terein [/edit]