Ik heb een jonge pony van bijna 4 jaar. Hij is nu 4 maanden onder het zadel. En het is een hartstikke lief en leuk beest. Wel een beetje een laadbloeier... In de omgang is hij ook braaf op 1 ding na. HIJ HAPT IN ALLES! Alles wat in de buurt van zijn mond komt, neemt hij in zijn mond. Met het hoofdstel om doen, is het alleen maar: hap! in de neusriem, hap! in de spare-riem, hap! in de keel-riem.. achter elkaar in een moordend tempo.
Als ik hem aan het hoofdstel ergens mee naar toe neem. is het hap! in de ene teugel. hap! in de andere teugel. Ik heb de ene teugel nog niet uit zijn mond gehaald, en hij heeft de andere alweer in zijn mond. Heb het woordje 'NEE!' nog niet afgemaakt, of hij kauwt weer op mijn sjaal. Ik haal de sjaal uit zijn mond en heeft alweer een gespje van zijn deken te pakken.
Okay.. hij heeft vast last van zijn tanden door het wisselen. Maar dan mag ik het toch niet toelaten dat hij in ALLES hapt??
Ben nu bezig met recht-richten aan een kaptoom, dit is bijna onmogelijk omdat de teugels langs zijn mond hangen..
Elke keer geduldig 'NEE!' zeggen en het onderdeel uit zijn mond halen, werpt vooralsnog weinig vruchten af. Elke keer een petsje op zijn neus werkt ook slecht, daar schrikt hij (op een 1 of andere manier) heel erg van. En elke keer als ik dan alleen al dreig 'NEE!' zeg springt hij een meter opzij. Maar houd wel gewoon hetgeen wat hij in zijn mond heeft vast.
Heeft iemand tips??
En zeg nou niet dat ik gewoon geduld moet hebben!