Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.kruimeltje3 schreef:Er zijn al wat mooie tips gegeven zie ik miss heb ik er ook nog een voor je. Als hij tegen je aan duwt of zowat over je heen wilt lopen moet je hem telkens weg duwen tegen zijn schouder, dat is namelijk dominant gedrag vanuit jou en leert hij dat hij niet in jouw ruimte mag komen. Dus gewoon hem weg duwen tegen zijn schouder. Wel consequent volhouden en hij begrijpt snel dat hij niet tegen je aan moet duwen.

marleen_usar schreef:Ik zou me om hem geen zorgen maken maar meer om jezelf,met grondwerk kom je al een heel eind.Mijn paard is ook soms druk maar weet wel waar zijn plaats is.Dat is achter mij en geen stap verder.
Mendy15 schreef:Ik zou als je paard voor je gaat lopen stoppen en hem 3 tot 5 passen achteruit laten lopen. Een vriendin van mij had precies hetzelfde probleem en dat paard ging er ook altijd vandoor bij het uit de wei halen en er terug inzetten. En doordat haar instructrice zei dat ze 3 tot 5 passen achteruit moest doen is het nu helemaal voorbij!
hij heeft dan in ieder geval vrij snel door dat het gewoon echt zinloos is om te gaan draven omdat hij toch weer achteruit moet.

). Ik werk altijd met touwhalster en leadrope. Maar dat is ook paardafhankelijk hoor.