veel rennen in de wei en niet gepakt willen worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

veel rennen in de wei en niet gepakt willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 15:09

Hallo mensen,

In aanvulling op mijn laatste topic; [OPG] Jonge merrie met dominante trekjes en kan niet in de kudde

Inmiddels staat ze weer samen met 3 ruinen. Dit gaat erg goed en mijn paard begint eindelijk te snappen hoe ze zich in de kudde moet gedragen.
Nu heb ik eigenlijk nog 2 probleempjes;
Omdat het zul slecht weer is op het moment staan ze veel binnen. Ze mogen maar een paar uur per dag naar buiten.
Nu is mijn merrie sowieso een echte crosser buiten, de halve dag rent ze als een bezetene over de wei.

Inmiddels laat ze zich ook niet meer pakken, ze kan gericht trappen naar degene die haar van de wei wil halen.
Zelf zit ik met een knie-blessure en mijn stalgenoten beginnen er langzaam genoeg van te krijgen...

Heeft er iemand tips of ideën????

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: veel rennen in de wei en niet gepakt willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:44

Heb een soortgelijk geval meegemaakt. In elk geval, nooit opgeven! Neem er de tijd voor.
Dit paard pak ik nog steeds heel voorzichtig. Ze vind het niks als je haar meteen meeneemt, dus ik loop langzaam en rustig op haar af, klets eerst wat en dan geeft ze vanzelf aan dat ze nu wel mee wil.

In het begin probeerde ze dus te trappen etc. Ik steeds longeerzweep mee, haar een hoek in jagen, en dan had ze wel door dat het spelletje over was. Maar het haar ook een keer net zo lang laten rennen tot ze het niet meer wou, een join up gewoon. Was wel heftig, ze had heel wat om over na te denken maar vanaf toen ging het steeds beter.

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:19

wat lekkers meenemen , werkt bij de mijne altijd !
maarja ieder paard is anders

ligtbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:16

Lekkere hapjes helpen. Niet als een dolle achter hem aan gaan rennen, dat vind hij alleen maar leuk. Weet je zelf ook wel denk ik:P

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:43

Longeren of losgooien helpt vaak wel! Lekker de energie eruit rennen, dan heb je kans dat het zo weer beter is.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:27

hmmmm Tario... Mijn paard staat 12 uur per dag buiten, waarvan ze ongeveer de helft sjeest.... Dus energie lijkt het me niet....
Zondag komt er iemand meekijken, die heeft ervaring met moeilijk opvoedbare paarden. Dus wie weet vinden we dan en oplossing...
Ik vind niet dat ik haar een snoepje (lees: BELONING) kan geven als ze me probeert te trappen....

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:17

Helpt het misschien als je haar als laatste eruit haalt?

En haar dan ook negeren wanneer je de anderen eruit haalt en die anderen dan alle aandacht geven.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 11:54

Hihi... Ook dat is al geprobeerd....
Alle paarden stonden al 20 minuten binnen, lekker te eten... Het boeide haar niks...
Ik moet zeggen dat het gisteren iets beter ging. Ik kreeg het advies om op de wei geen hooi te leggen zodat ze wel naar binnen komt als ze weet dat ze daar wel hooi krijgt.

Ik moet zeggen, de paarden komen nu maar 2 uur per dag buiten omdat de boer het land wil heel houden....
Ik kan het haar niet kwalijk nemen dat ze niet naar binnen wil... Zou ik ook hebben met maar 2 uurtjes per dag....
Het gaat mij voornamelijk om dat trappen wat ze doet... Daar ben ik niet blij mee, er zijn nu al 3 meiden die haar niet meer binnen durven te zetten....

Maar gisteren kreeg ze een 5,5... Dat is in ieder geval al beter dan de 1 van maandag :+

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:25

Mijn vz-pony liet zich ook in het begin niet pakken. Nu is het gelukkig al veel minder!
Hij liet zich vooral niet pakken als hij er pas 2/3uur instond.

Nu haal ik hem zo laat mogelijk uit de wei, en dan staat hij vaak al te wachten.
En veel belonen als hij zich snel laat pakken.
Verder weet ik het ook niet goed. :+

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:30

ga vaak naar de wei zonder haar te pakken . veel mensen doen dit niet en het paard gaa dan leren dat steeds als er iemand aankomt hij of zij gelijk eruit gehaald wordt en zo komen ze uiteindelijk vanzelf , het is waarscheinlijk ook een spelletje van haar in een kudde trappen of bokken paarden ook gericht naar elkaar dit is vaak ook spelen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:01

drie opties.. of haal de andere paarden op en als zij niet wil komen, draai je je om en gaat weg. Na een uurtje nog eens kijken of ze wil komen. Meestal lukt het dan wel.

Andere optie: maak het weitje kleiner en ga lopen, niet zo dat ze je kan schoppen, wel zo dat zij moet blijven lopen. Vraag af en toe of ze komen wil.

Nog een optie: loop op haar af, als zij wegloopt, draai jij om en kijkt de andere kant uit, negeer haar plat.

Alle opties hebben tijd nodig maar uiteindelijk werkt het.
Ik hoef eigenlijk nooit de wei in om mijn paarden te halen. En snoepjes gebruik ik al nooit daarvoor.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:04

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:27

Alle andere paarden eraf halen als het tijd is, behalve een. Daarna ga je met iets lekkers naar haar toe. Als ze zich niet wil laten pakken ga je uitgebreid dat andere paard lekkers staan geven. Wedden dat ze dan jaloers wordt en naar je toe komt om een snoepje te halen? En dan moet je haar dus snel pakken.
Bij die van mij werkte dat prima. Jaloers beest :')

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:45

ik heb vroeger een fjord gehad die deed precies hetzelfde. Liet zich niet pakken op de wei en als je te dicht in de buurt kwam wilde hij trappen. Ik had ook al van alles geprobeert, en ook snoepjes/ brokjes. Hij pakte het lekkers en dan moest je heel snel zijn anders kon je alsnog een trap krijgen.
Ik ben toen ook begonnen met veel naar de wei gaan, met stoel en een goed boek. Iedere keer als hij bij me kwam zonder te trappen of dreigen kreeg hij een aai over zijn bol. Na een tijdje dit te hebben volgehouden, ging het van de wei halen een stuk beter.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:17

Hey,

Heb een Welshpony en ook deze heeft in het begin de neiging gehad om van mij af te lopen. Echter, zie ik hier het forum dat al veel mensen adviseren om naar het paard toe te lopen. Ik zelf ben er nooit voorstander van geweest en zo ook bij mijn Welsh niet.

Ik ging iedere dag naar hem toe en had daarbij sleutels of een halstertouw vast waarmee ik rammelde of met de haak knipperde. Ik ging bij de wei staan en riep hem een keer. Kwam hij niet ging ik naar huis, dit heb ik een week gedaan, waarnaar hij in de gaten had dat als ik niet kom gaat zij weg.

Nu meer dan 2 jaar later komt hij iedere keer als ik aan kom rijden met de auto heel braaf naar mij toe, ik hoef maar even te fluiten, te rammelen met sleutels of met het halstertouw, maar iedere keer komt hij.

Ik bemerk dat het paard van de TS in de "gaten" heeft dat ze op het einde van de dag toch wel naar binnen word gehaald en alles meer als een spelletje ziet.

Ik denk dat als je het paard zover kunt krijgen dat ze naar je toe komt dat het steigeren vanzelf over gaat. Het heeft echter geen effect m nu het probleem met steigeren aan te pakken als waarschijnlijk het uit de wei halen juist het steigeren bij haar gevoedt word.

Je zou haast denken dat dit paard gewoon weg protesteert om mee te lopen en dat laat ze dan duidelijk blijken. Vergeet niet, dat niet zij de baas is maar jij. Hoe je dit zou kunnen bereiken? Ik zou zeggen, laat haar lekker staan totdat ze komt en dan uiteindelijk belonen. Heeft ze een vast ritme wat betreft vanuit de wei gaan eten?? Het is niet het meest verstandige omdat ze dan naar de stal zou kunnen gaan rennen op den duur, maar juist dit ritme kan eraan bijdragen dat ze op den duur het uit de wei halen gaat associëren met lekker een hapje eten. Als je dit eenmaal bereikt hebt, ga je haar stapsgewijs het hapje eten ontzeggen en dat afbouwen.

Het is niet gemakkelijk maar denk dat de veiligheid nu voorop staat.

Ik zou niet naar haar toelopen in de wei, je geeft ermee aan dat jij onderdanig bent, beloon haar niet met eten als ze naar je toekomt, je geeft immers voor haar je positie in rangorde af op dat moment, belonen kan heel goed met stem. Staat ze op stal geef haar een beetje eten maar laat haar daar iets voor doen door wellicht een stapje achteruit te doen. Dan beloon je haar weliswaar met eten maar ze heeft er toch iets voor moeten doen en immers maakt dit eten weer deel uit van een ritme, ondanks dat ik niet fan ben van belonen dmv eten. Maar je moet wat he!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 09:02

Dank jullie wel voor de adviezen!

Ik moet zeggen dat het inmiddels met sprongen vooruit gaat.
Aangezien het nu weer vriest mogen de paarden ook weer de hele dag de wei op en nu komt ze aan het einde van de dag ook gewoon.

En nog even als aanvulling op mijn vorige topic; Ze staat nu in een kudde met 3 andere paarden, dit gaat super! Ook is ze inmiddels een stuk rustiger. Ik en mijn hoefsmid denken ook dat ze nu veel meer rust heeft omdat ze in de kudde staat. Sinsdien is ze veel relaxter, liever en kroeleriger.

Aangezien ik doordeweeks pas om 6 uur op stal ben en het dan al donker is, ben ik doordeweeks alleen aan het poetsen. Toch een vorm van een band opbouwen en dit bevalt super, ze vindt het heerlijk om te tutten en te kroelen. Zo kan ik gelijk het vast staan oefenen, wat ook nog niet super gaat maar nu al een stuk beter.

In het weekend ben ik met haar aan het freestylen, en 1 dag in het weekend mag ze naast een ander paardje mee met een ritje (c.a. half uurtje)

Ik merk nu ook, nu we zo met haar bezig zijn, ze veel relaxter is geworden, meer ontspannen en véél vriendelijker.
Ze steigert en bokt al een week niet meer, af en toe komt ze nog niet gelijk, maar ook omdat ze dan niet in de gaten heeft dat de rest al onderweg naar binnen is. Zodra ze dat merkt, hobbelt ze er vrolijk achteraan....

Al met al een positieve update dus!!!!

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:49

met de voerschep en dan rammelen, meestal komen ze dan wel, teminste bij mij wel.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:28

Merel: Dat willen we juist niet. Het is de bedoeling dat mijn paard naar mij toekomt omdat ik dat van haar vraag, niet omdat zij daar eten voor krijgt.... Overigens komt ze inmiddels al braaf naar het hek toegelopen. De andere paarden in de wei gaan los naar stal.... Zij wordt er dan achteraan geleid, maar wel gewoon aan het halster + touw.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:15

Anya schreef:
drie opties.. of haal de andere paarden op en als zij niet wil komen, draai je je om en gaat weg. Na een uurtje nog eens kijken of ze wil komen. Meestal lukt het dan wel.

Andere optie: maak het weitje kleiner en ga lopen, niet zo dat ze je kan schoppen, wel zo dat zij moet blijven lopen. Vraag af en toe of ze komen wil.

Nog een optie: loop op haar af, als zij wegloopt, draai jij om en kijkt de andere kant uit, negeer haar plat.

Alle opties hebben tijd nodig maar uiteindelijk werkt het.
Ik hoef eigenlijk nooit de wei in om mijn paarden te halen. En snoepjes gebruik ik al nooit daarvoor.

De eerste en de laatste manier werken inderdaad het best, bij bijna alle paarden. Ze moet naar jou toekomen als jij dat wil en niet alleen als ze er voer voor krijgt. Begin als je haar uit de wei wil halen minstens een uur van tevoren.

dewixowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:08

dit is mij ook overkomen.
toevallig was dat in de zomer.
dat is wat makkelijker want:
de pony rent weg en draait ze kont naar me toe, ik pakte een longeerzweep
en toen ziet ik hem door rennen tot die het op gaf hij was er zelf mee begonnen en ik stopte niet ik legde af en toe me zweep neer zodat die de kans kreeg om bij me te komen zo nee oke weer door rennen tot die toch maar kwam en het werkte echt!!
maar wees voorzichtig in de winter met een natte wei kan je paard flink uitgeleiden, doe dit dan niet!!

gr

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:49

Ik heb een tijd gehad dat mijn pony zich niet meer liet pakken en als een gek door de wei stormde.
Later bleek dan dat mijn zadel veel te veel op de schoft drukte en nu ik een nieuw zadel heb, komt hij gewoon al naar mij toe :D.