Wie is de wettelijke eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Wie is de wettelijke eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 11:25

Even een vraag omtrent wie wettelijk de eigenaar is:

Persoon 1 (moeder van persoon 2) heeft ooit een paard gekocht met als reden "cado voor persoon 2", maar wel dat zij eigenaar bleef op papier.
Nu betaalt persoon 2 al vanaf maart 2009 de stalling voor het paard (daarvoor betaalde persoon 1 dit, ong. 2,5jaar), ook betaalt persoon 2 voer, spullen, enz. voor het paard.
persoon 2 doet alles met dit paard, persoon 1 heeft er helemaal niks mee.

Door een financieel probleem van persoon 1, ziet zij geld in het paard. Wil graag deze verkopen achter de rug van persoon 2 om.

Wie heeft hier zeggenschap over? Aangezien het (niet op papier) het paard is van persoon 2, en deze alles betaalt voor hem.
(persoon 1 betaalt alleen wel de verzekering)

Oftewel: wie is wettelijk gezien de eigenaar? (mag persoon 1 het paard zomaar verkopen, zonder toestemming van persoon 2)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:55

Jeetje dat is wel heel lastig.
Ik zou zelf zeggen dat persoon 2 de eigenaar is, maar omdat persoon 1 de verzekering betaald
is het lastig te zeggen.
Staat persoon 1 op papier als de eigenaar? Dan is het simpel en is zij de eigenaar, maar als dit niet op
papier staat zal het onderling 'uitgevecht' moeten worden vrees ik.
Maar ik begrijp dat persoon 1 de moeder is van persoon 2!
Dan vind ik het wel diep triest als zij het paard achter de rug van persoon 2 ( de dochter dus?) wil verkopen hoor.

Verder durf ik geen uitspraak hierover te doen wie nou wettelijk de eigenaar zou zijn.

upendo

Re: Wie is de wettelijke eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:00

Als persoon 1 als eigenaresse op papier staat is zij de eigenaar.
Maar misschien is het mogelijk om bij de advocaat met bewijs aan te tonen dat zij niks heeft qua financiële insteek met het paard en dat persoon 2 daar volledig voor opdraait?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 12:00

Ja het is best lastig.. Aangezien de moeder op de koopcontract staat als aankoper, maar mondeling heeft gezegd dat het paard voor haar kind is.
Ik heb in andere topic gelezen dat diegene die 6maanden of langer de zorg op zich neemt de eigenaar is (tenzij anders aangegeven), daarom lijkt het mij dat persoon 2 meer zeggenschap heeft. Misschien niet alles, omdat moeder verzekering betaalt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:01

Hoe oud is persoon 2? Meerderjarig?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:02

Wie heeft de aankoopsom bon/nota?
Als je die hebt kan je aantonen dat jij de eigenaar bent.
Zover ik weet ben je wettelijk eigenaar als je de aankoopbon/nota hebt.
Het paspoort of papier is geen bewijs dat je eigenaar bent volgens de wet.
Als dit een zaak gaat worden zal het een civiele zaak worden,en die zijn erg lastig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:03

In dit soort gevallen doet het er volgens mij niet echt toe van wie het paard is, omdat het op je rechten staan al zoveel schade doet....

Ik neem aan dat er al in redelijkheid overlegd is, en dat niets heeft geholpen?

Dan lijkt het mij het simpelst dat persoon 2 een redelijk bod doet op het paard, en verder alle kosten draagt. Geeft de minste negatieve spanningen, persoon 1 heeft het geld, persoon 2 heeft het paard, en er is geen ruzie ontstaan etc.

(Je kunt zeggen: jamaar dan betaalt persoon 2 te veel. En misschien is dat ook wel een beetje zo. Maar een rechter of advocaat om dit uit te laten zoeken kost in elk geval meer. Een nieuw paard ook. Daarnaast heeft persoon 2 toch al een tijdlang voordeel gehad voor de situatie: geen verzekering en geen aanschafkosten. Ik zou dus kiezen voor de weg van de minste weerstand: gewoon paard overkopen. Dan is het duidelijk, voorkom je eindeloze ruzies en je bent als persoon 2 gewoon onafhankelijk voortaan.)

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:05

Hmmm lastig. Ik zou ook zeggen persoon 2. Ik heb ook wel eens iets gelezen over degene die 6 maanden betaalt is eigenaar, of heeft in ieder geval wel medenzeggenschap. Maar is het echt een kado geweest? Dan is het ook persoon 2 toch? Je gaat toch geen kado afpakken?
Wie heeft de papieren van het paard? Staat dat op naam van persoon 1 of 2?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:05

Ik denk dat persoon 1 eigenaar is en blijft.
Het zou toch mooi zijn dat een verzorgster (want dat is persoon 2 ook al betaald ze een hoop) het paard zou krijgen.
Mijn ouders hebben een paard gekocht toen ik 17 was, ik verzorgde het dier en betaalde, zodra ik verdiende, de stalling zelf. Toch bleef het dier op papier van mijn ouders. Goddank hebben zij daar nooit misbruik van gemaakt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:06

Persoon twee vist hier achter het net. Die heeft namelijk altijd geweten wie de eigenaar was, en dat is zijzelf nooit geweest. Er bestaat wel zoiets als verkrijgende verjaring, maar daar is nog geen jaar onvoldoende termijn voor.

Kortom: Shadow heeft gelijk. De oplossing ligt in onderling overleg. Een redelijk bod, misschien een afbetalingsregeling die het haalbaar maakt om het paard toch te kopen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:08

Persoon 2 kan in principe ook zeggen dat als het paard niet van haar is ze nu stopt met verzorgen, misschien krijgt persoon 1 het dan zou benauwd dat ze wel in overleg gaat.

Maar verhaal van shadow vind ik ook een goed idee :j

Ik denk trouwens dat doordat persoon 1 de verzekering betaald ze wel de eigenaar is, want ze neemt wel "verantwoording" en als iemand alles op zich neemt is dat niet het geval.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 12:08

Meer details:

- Kind is meerderjarig
- kind heeft aankoopbewijs in bezit (houd administratie paarden bij)

Kind heeft al aangeboden paard te kopen, moeder wil dit eigenlijk niet maar vond bedrag die geboden werd ook weer te weinig. Wil het liefst aankoopbedrag + winst ontvangen.
Kind kan dit niet betalen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:09

Kan persoon 2 de onkosten trouwens niet "terugeisen" van persoon 1?
Hmm, dat wordt ook erg moeilijk denk ik.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:10

:=
Raar dat de moeder minimaal het aankoopbedrag wil ontvangen terwijl het kind alles betaald heeft.
Misschien kan het kind eerst alle kosten die zij gemaakt heeft terugeisen en dan het paard betalen? :Y)
Dat zou dan het eerlijkst zijn...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:11

Ik vind dat dit een familiekwestie is die niemand op bokt kan beantwoorden, je weet het verhaal erachter niet helemaal dus voor iedereen blijft het gissen en het horen van 1 kant van het verhaal
Ik zou zeggen moeder en dochter moeten gewoon met elkaar om tafel gaan zitten evt met een bekende erbij die adviezen kan geven,...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:12

In het geval dat persoon 2 nu wel alle kosten betaalt zou ik, als ik persoon 2 was, onmiddellijk ophouden met het onderhouden van het paard. Wellicht legt dat wat meer gewicht in de schaal bij het onderhandelen over de prijs. Het is immers maar afwachten wat een ander nog voor het paard biedt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:15

een stamboek of paspoort is geen eigendoms bewijs (weet niet waar het op staat bij hun) maar als pers 2 na een bepaalde tijd alle kosten betaald van het paard is hij de eigenaar. daarbij is dit paard toch gegeven. Dat het paard aangekocht is door pers 1 heeft er niks mee te maken. Zo op het oog is het heling als pers 1 het paard verkoopt.
Je kan een gegeven iets niet meer afnemen dat is diefstal. dat het kind ouder betreft maakt het er nit makkelijker op moet ik zeggen. Volgens mij staat het kind in z'n recht maar of deze dat wil halen ten koste van alles is de vraag of dat het beste is.
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 03-02-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:17

@PBA_: persoon 2 betaald dus niet alle kosten, omdat persoon 1 de verzekering betaald.
En er is een aankoopbewijs, dat lijkt me toch wel het bewijs van eigendom.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 12:18

Op zich is contact met moeder en dochter in orde, alleen door andere partijen laat moeder zich erg beïnvloeden (is erg impulsief en beïnvloedbaar qua karakter).
Doordat dochter bijna niet meer thuis woont, luistert moeder meer naar anderen (die de paarden overdreven vinden en al jaren proberen hun de deur uit te krijgen).

Over het aankoopbewijs:

Toch is er direct mondelijk overlegd dat paard voor kind zou zijn (mondelijke overeenkomst, is toch ook wettelijk?).
Dit aangezien moeder paardrijden beetje eng vind.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 03-02-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:20

Citaat:
"cado voor persoon 2"

En dit dan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:23

PBA_ schreef:
Citaat:
"cado voor persoon 2"

En dit dan?

Staat dit IN het aankoopsbewijs TS?

Maar als contract A beweerd en mondelinge overeenkomst B beweerd...
Dan lijkt het mij dat "bewijs" A betrouwbaarder is..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:23

in mijn ogen kun je niet ineens de eigenaar worden als je financieel voor een paard opdraait! hoe zit dit dan met mensen die een paard leasen? die draaien ook voor de kosten op maar het paard blijft dan toch van laten we zeggen persoon 1 die er niets verder voor betaald en er niets mee doet. anders zijn er in NL denk ik veel leasers van paarden die ineens een paard toe kunnen eigenen als ze dat willen omdat zij voor de kosten opdraaien!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:24

Persoon 1 is de eigenaar. Echter, als persoon 2 kan aantonen dat en hoeveel zij aan het paard heeft besteed qua verzorging, moet persoon 1 na verkoop alles aan persoon 2 terug betalen wat persoon 2 heeft betaald.
Dat geldt alleen als persoon 2 kan aantonen wat ze heeft betaald en dit ook terug 'eist' na verkoop.
Persoon 1 kan zich dus afvragen en ook wel een beetje berekenen wat ze dan 'overhoudt' aan een eventuele verkoop.

Ik heb in een zelfde situatie gezeten als persoon 2 (ex-vriend had paard gekocht en stond op zijn naam). Ik heb toen juridisch advies ingewonnen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 12:27

siskeh schreef:
Staat dit IN het aankoopsbewijs TS?

Maar als contract A beweerd en mondelinge overeenkomst B beweerd...
Dan lijkt het mij dat "bewijs" A betrouwbaarder is..

Nee, aangezien kind niet had verwacht dat haar moeder zoiets zou doen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:28

pff lastig inderdaad.

ik zou ook gaan voor de optie, dat persoon 2 alsnog de aankoopprijs betaald voor het paard. dus wat er destijds is betaald. dat lijkt mij redelijk. eventueel met de betaalde verzekering nog.

zij heeft de meerwaarde niet aan het paard gegeven, dat heeft de dochter gedaan, dus dan is de meerwaarde ook voor de dochter naar mijn mening.

denk zelf niet dat de dochter het voor elkaar krijgt de eigenaar te zijn, maar je zou zeggen.. dat er wel over te praten valt.. maar ja zoveel mensen als er op de wereld zijn, iedereen is anders dus dat weet je niet.

ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

@kukkie, dat lijkt me dan alweer wat duidelijker indd.