Laadvermogen auto wel of niet meerekenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Laadvermogen auto wel of niet meerekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:43

Sorry voor de misschien wat onduideijke titel, maar naar aanleiding van een discussie stel ik hier even de vraag, want ik weet het zelf ondertussen ook niet meer! :D

Bij het rijden zonder E rijbewijs, zijn er 2 opties die ik ken.
Geheel moet sowieso onder de 3500 kg blijven, en de auto zwaarder dan de trailer en bij de TRAILER moet het maximum te laden massa mee worden gerekend.

Je krijgt dan dus bv:
Auto (leeg) 1650 kg + totaal gewicht trailer ( dus inclusief de max. te laden massa, dit is wel duidelijk in mijn ogen) 1600 kg = 3250 kg
Dit zou dus legaal zijn.

Maar, de auto heeft bij mijn weten ook een maximum laadvermogen. Moet dit er nu wel of niet bij opgeteld worden?

Je krijgt dan dus bv:
Auto leeg 1650 kg + maximum te laden massa 500 kg + totaal gewicht trailer (+ max te laden massa, dit is wel duidelijk in mijn ogen) 1600 kg = 3750 kg
Dit zou dus illegaal zijn.

Voor sommige combinaties hangt het er om en ik heb zelfs ervaren dat ook de politie vaak totaal niet weet hoe het zit.

Wie kan hier verheldering brengen? Op sites als de ANWB en CBR staan verklaringen, maar op andere plaatsen hoor ik weer andere dingen. Het gaat dus puur om het wel of niet meetellen van de max. te laden massa van de AUTO.

Overigens geen discussie hiermee aub over het verantwoord zijn hiervan of niet, want dit is totaal niet van toepassing. Ik heb gewoon mijn E rijbewijs, het gaat er alleen om dat dit vaak niet duidelijk is, en ik nu zelf ook ga twijfelen.

Ik ben benieuwd! :D

Margreet

Re: Laadvermogen auto wel of niet meerekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:03

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:05

Het gaat om MTM auto + MTM trailer = treingewicht = onder 3500 kg. Jouw voorbeeld is dus illegaal.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:29

Ibbel schreef:
Het gaat om MTM auto + MTM trailer = treingewicht = onder 3500 kg. Jouw voorbeeld is dus illegaal.

Let op: Dit geldt alleen als de auto op GEEL kenteken staat. Als de auto op grijs kenteken staat moet je het laadvermogen erbij optellen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:02

In de FAQ staat het antwoord, op de Bokt Wiki staat het antwoord en op de site van het CBR is het te vinden.

Is het lege gewicht van de trailer samen met het laadvermogen van de trailer minder dan het gewicht van de auto?
Nee: dan mag je sowieso al niet zonder E rijden.
Ja: kijk dan of je ook de volgende vraag met 'Ja' kan beantwoorden.

Is het ledig gewicht én het maximum laadvermogen van de auto PLUS het ledig gewicht én het maximum laadvermogen van de trailer totaal minder dan 3500 kg?
Nee: je mag niet zonder E rijden.
Ja: als ook de eerste vraag met 'Ja' is beantwoord mag je met B rijden.

Wat mensen vaak denken is dat het om het gewicht gaat dat de aanhanger weegt op dat moment. Dan zou ik bijv. dus ook met mijn vaders auto zonder E met een 2-paardstrailer mogen rijden als ik er maar 1 paard in heb. Maar omdat de politie niet altijd kan/wil controleren wat je aanhanger weegt gaat dat dus niet op.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:05

Ja, je moet laadvermogen auto meetellen. Heb die fout eens gemaakt en dikke bekeuring moeten betalen.... Toen maar E gehaald om van het gereken en risico af te zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:09

Artikel 15 reglement rijbewijzen. http://www.overheid.nl/wetten ik ben te lui om de tekst voor de zoveelste keer op te zoeken, dat doet iedereen zelf maar.

Kleiene aanvulling: Bedenk dat de kogeldruk in de meeste gevallen de spelbreker is. Vuistregel:
1,5 paards: 75kg kogeldruk
2-paards: 100kg kogeldruk

Let wel, dit zijn richtgetallen, waar geen rechten aan ontleend kunnen worden voor individuele combinaties!!! Check dus je combi terdege voordat je op pad gaat!

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:21

Kijk maar eens op deze site: http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Inf ... j_b.shtml#

En dan volgt de paragraaf:
In voorgaande gevallen ging het om de personenauto. Bij alle trekvoertuigen is het van belang dat men er rekening mee houdt dat dit voertuig zelf ook een TMM heeft. Een bedrijfsvoertuig kan bijvoorbeeld een ledige massa hebben van 1600 kg en een laadvermogen; TMM van 2700 kg. In dit geval kan het voertuig met rijbewijs B bestuurd worden als de aanhanger niet zwaarder is dan 800 kg. Indien de aanhanger zwaarder is, wordt de 3500 kg-grens overschreden. (3500 kg - 2700 kg = 800 kg)

Tja als je zelf een terreinwagen op grijskenteken hebt gereden, dan verzin je van alles én kom je erachter dat je verplicht bent je E-rijbewijs te halen!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-02-10 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Voegt niets toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:24

dan geef je zelf het antwoord al:
Bij alle trekvoertuigen is het van belang dat men er rekening mee houdt dat dit voertuig zelf ook een TMM heeft.
Dus geel of grijs is niet van belang...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:01

MTM = maximaal toegestane massa. Maw, leeg gewicht plus laadvermogen. Geldt dus idd voor geel en grijs.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:12

Eagerly schreef:
Een bedrijfsvoertuig kan bijvoorbeeld een ledige massa hebben van 1600 kg en een laadvermogen; TMM van 2700 kg. In dit geval kan het voertuig met rijbewijs B bestuurd worden als de aanhanger niet zwaarder is dan 800 kg. Indien de aanhanger zwaarder is, wordt de 3500 kg-grens overschreden. (3500 kg - 2700 kg = 800 kg)

ooit een paardentrailer (hoe klein ook) gezien met een TMM van minder dan 800 kg???
Alles met een eigen kenteken zit al boven de 750 kg, klaar ben je!

Margreet :(:) wil je een beetje zuurstof om bij te komen? _O-

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:09

StableEnable: klopt helemaal. Slordig dat ik dat vergeten ben.

Een trailer met zo'n laag MTM lijkt me inderdaad apart. Mijn 1,5 paards trailer weegt 540 kg en heeft een MTM van 1350.
Een MTM van 800 kg betekend dat het paard en de trailer niet meer mogen wegen dan 400 kg.
De meeste paarden wegen zo'n 500 tot 700 kg, dus houd je maar 300 tot 100 kg over voor de trailer en zo'n lage MTM is dus niet reëel.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:46