Paard galoppeert keihard terug naar stal - help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Paard galoppeert keihard terug naar stal - help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:59

Ik heb met mijn verzorgpaardje een probleem. Hij staat op een wei zonder enige faciliteiten binnen, dus we moeten wel met hem aan de slag buiten. De buitenbak was de laatste tijd niet begaanbaar vanwege sneeuw en ijs, maar gelukkig ligt er ook een graspad langs de wei. Hier konden we wel op rijden, ondanks de sneeuw hebben we zelfs kunnen galopperen en dat ging prima! Wel was het ons al opgevallen dat ons verzorgpaard (een ruin van een jaar of 8) erg druk wordt wanneer er iemand bezig gaat met de drie merries die in de aangrenzende wei staan. Dit was al een keertje gebeurd tijdens een ritje heen en weer over het graspad, maar toen was hij nog te houden (hij liet zich stilzetten en op een beetje briesen na gedroeg hij zich goed).

Een week later was het graspad echter heel erg glad geworden door de dooi en daarna de opnieuw ingezette vrieskou. Daarom hadden mijn medeverzorgster en ik besloten alleen te stappen. Er waren toen al mensen met de merries aan de gang in de andere weide. Met alleen draven nam meneer echter geen genoegen; hij was min of meer aan het draven op de plaats. Daarop hebben we toch (voorzichtig) maar hele kleine stukjes met hem gedraafd en vooral veel wissels gemaakt zodat hij zijn ei kwijt kon.
Dit bleek echter niet voldoende: op de weg terug naar de stal gooide hij opeens zijn hoofd naar beneden (waarna mijn medeverzorgster op zijn hals lag) en vervolgens trok hij zijn achterbenen onder zich (waarbij ze op de grond belandde). Daarna galoppeerde hij heel hard terug naar de stal, waarbij hij zich niet door mij liet stoppen. Hij kwam pas tot stilstand toen hij naast de merries stond die die andere mensen aan het poetsen waren, en toen was hij weer helemaal rustig.

Mijn medeverzorgster en ik rijden allebei nog niet zo heel lang en hebben relatief weinig ervaring. Ons verzorgpaard had echter nog nooit zoiets bij ons gedaan, zowel in de bak niet als op het graspad niet! Tot dan toe had hij eigenlijk nog nooit verzet getoond. We zijn er erg van geschrokken, maar omdat met het huidige weer de buitenbak geen optie is, zijn we toch weer voorzichtig begonnen met rijden op het graspad. En net als de eerste tien keer dat we dit deden lijkt er nu weer niks aan de hand en is hij ontzettend braaf! Maar ja, nu was er ook niemand met die merries bezig...

Onze theorie is dus dat dit hard terug galopperen ligt aan zijn focus op die andere merries. Zodra iemand daar mee aan de gang gaat, verliest hij zijn hoofd en geduld en wil alleen nog maar daar in de buurt zijn.

Maar wat kunnen wij hier aan doen? Allereerst graag meningen over of onze theorie een beetje zou kunnen kloppen. En daarnaast graag tips om hem zijn koelte te laten behouden, en tips voor ons om hem te stoppen wanneer hij op het punt staat er vandoor te rennen. We voelden het namelijk wel aankomen, maar kregen hem niet onder controle: hij rende dwars door alle halthoudingen heen (terwijl hij normaal gesproken hier goed naar luistert).

Op een volte rijden gaat niet; daarvoor is het pad te smal. Omtrekken kan eventueel wel, maar zou hij zodra je terugdraait niet alsnog keihard wegrennen?

Gelukkig is het pad volledig 'paardveilig': hij hoeft geen wegen over te steken of wat dan ook om bij de stal uit te komen en het pad is zo kort dat we hem de hele tijd in de gaten kunnen houden. Maar dit gedrag moet er natuurlijk wel uit voordat we echt met hem op buitenritten kunnen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:09

Ik denk zomaar dat jullie niet de aangewezen personen zijn om dit gedrag, dat er misschien al jaren inzit, er weer uit te krijgen...

Bovendien maak ik uit jullie verhaal op dat het paard alleen staat. Een paard heeft een weidegenootje nodig. Zichtcontact met andere paarden is niet voldoende, je ziet zelf wat er van komt. Maar aangezien het jullie verzorgpaard is, zul je weinig aan de huisvesting kunnen doen. En aangezien het ook niet jullie paard is, zou ik in jullie situatie voor de eer bedanken om mijn leven te riskeren door op een paard te rijden dat dergelijke grapjes uithaalt. Dat mag een ander oplossen.

Oeska

Re: Paard galoppeert keihard terug naar stal - help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:39

Ten eerste ben ik het wel eens met Cassidy. Hebben jullie de eigenaar van jullie verzorgpaard al gesproken hierover?

Verder, zijn die drie merries in de aangrenzende wei van iemand anders? Misschien kan de eigenaar van jullie verzorgpaard eens met hun eigenaar regelen dat jullie verzorgpaard 'kennis kan maken' met die andere drie, als hun eigenaar dat goed vindt. Zou een mooi idee zijn als ze zelfs bij elkaar zouden kunnen (weilanden combineren!). ALS dat mogelijk is natuurlijk.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 11:09

Bedankt voor de reacties!

Ons verzorgpaardje staat gelukkig niet alleen, hij heeft een weidegenoot (ook een ruin). In eerste instantie stonden alle vijf de paarden (drie merries, twee ruinen) gezamenlijk op de wei, maar ons verzorgpaard veroorzaakte met zijn 'hengstengedrag' zodanig veel problemen voor de merries dat ze na een paar dagen gescheiden zijn. Hij heeft dus al wel kennis gemaakt met de dames.

Uiteraard hebben we het met de eigenaar van ons verzorgpaard hierover gehad (gelukkig hebben we heel goed contact). Zij noemt het 'uitproberen' van hem (omdat we hem nog niet zo lang rijden, ongeveer drie maanden nu) maar ik zie er eigenlijk iets meer in. Het is ook geen gedrag van jaren oud, dit was schijnbaar de eerste keer dat hij zo hard naar de stal terug rende. Hoewel ze wel gewaarschuwd heeft dat hij zeker buiten niet altijd een lieverdje is en soms nog wel eens zijn eigen gang wil gaan. Maar dit incident uitgezonderd, heeft hij nog nooit een voet fout gezet bij ons?

Misschien moet ik er wel bij vertellen dat ons verzorgpaard nog niet zo lang op deze locatie staat, eigenlijk net zo lang als dat wij hem rijden. Voor hem zijn de merries dus ook nog erg nieuw.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:26

Als dit de eerste keer is dat hij dergelijk gedrag heeft vertoond, vraag ik me af waarom je daar een topic over start? Het is eigenlijk niet meer dan verwonderlijk dat een paard, dat door de weersomstandigheden fris is, en ineens andere paarden zit, daar anders op gaat reageren dan anders. Hoe eng die reactie ook uitpakt, misschien blijft het wel bij die ene keer.

Ik zou beter weer afwachten, dezelfde rit nog eens maken, voor die tijd met de buren even afspreken dat er niets met de merries gedaan wordt op het moment dat jullie er langs moeten en kijken wat hij dan doet. Uit de reactie van een enkele keer kun je niets aflezen. Maar als je op dergelijke situaties geen passend antwoord hebt, lijkt het me niet verstandig om buitenritten te gaan maken.

O, en je vroeg op tips hoe je dergelijk gedrag aan kunt pakken? Ga aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, en leer hem de One Rein Stop aan als noodrem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:29

Tja als ik op 1 recht pad ga rijden (van voor naar achter en weer terug, of 1 klein rondje) wordt mijn paardje daar ook vervelend/vrolijk van.
Vooral als er andere paarden in de wei staan die reageren.
Ik denk dat het te voorspelbaar is geweest voor hem (zelfde rondje) en/of lekker gek doen/showen door de andere paardjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:30

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:21

Die One Rein Stop klinkt hoe dan ook als een heel goed idee! Daar gaan we maar eens aan werken. Grondwerk waren we al mee begonnen, dus dat komt goed.

En ik kan me inderdaad goed voorstellen dat hij verveeld was, al helemaal omdat hij eigenlijk alleen van ons mocht stappen vanwege de slechte omstandigheden op het pad. Maar we wilden hem toch enige beweging onder de ruiter geven, en dit was de enige mogelijkheid... Tijd voor lente!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:56

Cassidy schreef:
Even een linkje voor informatie over de One Rein Stop:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Dit eens doorgelezen, klinkt heel eenvoudig. Zou eigenlijk in de manegelessen meegenomen moeten worden, de noodrem.

Zo'n dertig jaar geleden deed ik soortgelijks op mijn snel accelerende pony, kon dat beestje nooit voor zijn tot mijn grote frustratie. Mijn bijnaam in het dorp was MacCloud door het galoperen over de weg.....Ik heb het iedere keer overleefd, zag het gevaar ook niet, achteraf bekeken.

Jullie hebben nog niet zoveel ervaring, als jullie met de tips van hiierboven aan de gang gaan, verwacht dan niet direct resultaat. Er gaat heel wat oefening en doorzetten in zitten. Maar dat is juist het leuke van de paardensport, opbouwen en resultaat boeken.

Succes!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:29

Als ik me er ook in mag mengen (ik ben de andere verzorger die samen met Sofy het paard verzorgt). We willen ons inderdaad niet te druk maken over dat hij dit één keer heeft gedaan. Wat mij wel erg bezorgd maakt is dat ik de indruk krijg dat hij dit zo weer zal doen. Hij lijkt zich wel te onderwerpen aan zijn ruiter, maar tot op zekere hoogte: als hij echt vindt dat hij het zelf mag weten lijkt hij zich niets meer van je aan te trekken. Hij leek ook totaal geen schuldgevoel te hebben nadat ik eraf gevallen was (zover een paard dat kan hebben/tonen natuurlijk).
Het lijkt bij hem echt op hengstengedrag. Persoonlijk vind ik het niet zo fijn om hem te rijden als ik weet dat hij af en toe het toch zelf wil uitzoeken en mij negeert. Het leek er trouwens niet op dat hij echt fris was, en de merries ziet hij heel vaak. Als ze gewoon in de wei staan vindt hij het ook prima en doet hij helemaal niets. Totdat er iemand mee bezig gaat, dan wil meneer erbij zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:55

Is het echt zo dat je daar steeds een pad afrijdt , omdraait en weer terugrijdt , weer omdraait...enz ? Hoe lang is dat pad dan ongeveer ? En ziet hij de hele tijd ook de merries vanaf dat pad ...? :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:09

Het is inderdaad zoals je het schetst: pad afrijden, omdraaien en terugrijden, enz enz. Niet bijster interessant, maar ja, je moet toch wat als de buitenbak stijf bevroren is...

Het pad is behoorlijk lang, ik denk ongeveer 300 meter? (geschat via google maps) Ongeveer 75 meter hiervan loopt langs de weide van de drie merries, maar daarna zijn ze ook nog in zicht omdat er geen bomen/struiken oid langs het pad staan.

Wanneer de merries gewoon vrij in de wei staan, hebben ze soms de neiging mee te gaan rennen met ons verzorgpaard, maar daar reageert hij maar heel summier op (oortjes omhoog en soms even terug hinniken). Verder is hij dan wel prima onder controle.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:04

Dat is niet superkort in ieder geval , maar interessant is anders natuurlijk , inderdaad.

Ik denk dat het gewoon totaal niet boeiend genoeg is voor het beestje om zo maar wat heen en weer te lopen , de mijne zou daar ook heel onrustig van worden.

En als er dan wel "leven" is bij de rest van zijn kudde , dan kan ik me goed voorstellen dat hij liever daar bij aanwezig is :)

Niet om je nu op verkeerde ideeën te brengen maar ik kan me voorstellen dat het dan nog veiliger is voor iedereen om gewoon lekker op de straat een rondje te maken zodat hij niet steeds zijn kudde in de gaten kan houden en zich daar druk over kan maken , en zodat het ook een beetje boeiend is omdat hij echt op pad is.

Steeds maar wat heen en weer rijden daar worden de fijnste paarden nog onrustig van uiteindelijk :)

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om echt een ritje te maken , wellicht wil de eigenaresse jullie daarmee begeleiden in het begin ?

Als de enige optie van rijden is om dat pad -tig keer af te rijden dan zou ik zelf liever niet gaan rijden want het voegt totaal niks toe voor paard of ruiter , geeft alleen maar een doelloos en onrustig gevoel van : wat wil je nu eigenlijk :?

Die van mij zou daar super-kriebelig van worden in ieder geval :P

Kun je anders desnoods niet lekker aan de hand een rondje gaan wandelen , en dat je dat uitbreid tot 1 erop , de ander wandelen zodat jullie het vertrouwen krijgen om lekker ècht naar buiten te gaan ?

Daar heb je veel meer aan en is voor iedereen veel leuker en interessanter dan dat heen en weer geklos ;)

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:24

ik ben het wel eens met pmarena :P
(je hebt bestwel goede ideen!)
succes met het oplossen!!