Kinderen en pony's: Vanaf wanneer het paard de baas zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Kinderen en pony's: Vanaf wanneer het paard de baas zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:47

Vanaf welke leeftijd of fase (want niet iedereen op de zelfde leeftijd is evenver) zou je van een kind kunnen gaan verlangen dat hij of zij de pony kan gaan vertellen wat hij wil. En dus ook wel eens de confrontatie laten aangaan.

En wil je een kind wel leren om het paard de baas te zijn of zou je het heel anders doen?

Vanaf wanneer zou het logisch zijn voor het paard dat hij dingen moet uitvoeren voor een ruiter?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken en wat jullie wel en niet vinden kunnen. En hoe je het zou kunnen aanpakken om van de speelfase naar het wat serieuzere werk te gaan. Doe je dat met een hele groep van dezelfde leeftijd of liever met een groep die geestelijk ongeveer even ver zijn. Wat als er een tussen zit die nog wat langer wil spelen.

Ik heb het nu vooral over het werk onder de man, maar natuurlijk als je iets toe te voegen hebt over het werk naast het paard is dat ook welkom.

Cassagrande

Re: Kinderen en pony's: Vanaf wanneer het paard de baas zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:55

Ik heb geen idee. Mijn dochtertje is 4, maar iets te vertellen heeft ze echt niet. Ze luistert zelf ook niet al te best. Dus ik volg dit topic. Ben er zeer benieuwd naar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:57

Ik denk op het moment dat ze het zelf aan gaan geven, en echt zelf willen bepalen wat de pony moet doen. Dus niet echt leeftijdsgebonden, maar hangt van de ontwikkeling af.
Ik ga er wel van uit dat je een betrouwbare kinderpony hebt dan. ;)

Maar wat betreft wandelen etc. moet de pony wel zo opgevoed zijn dattie netjes meeloopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:10

Moeilijk, er is heel wat coordinatie voor nodig en het hangt natuurlijk ook van de pony af.
Ik kende een heel getalenteerd meisje van 8 wat echt al heel serieus dressuur reed (beter dan mij iig :D ) maar die haar pony werd nog wel nagereden omdat hij anders toch wat te brutaal werd en dat was nog teveel om te handelen. Een brave pony die in feite wel doet wat je wil als je het goed aangeeft, zal vanaf een jaar of zes tot acht zijn denk ik? De wat lastigere vanaf een jaar of tien tot twaalf zou ik schatten, en op sommige pony's moet je geen kind willen zetten, te sterk en/of te gehaaid.
Mijn dochter (3) kan alleen nog maar zitten in stap en heel kort in draf, terwijl ik ook kindjes weet die al een springparcours aflegden toen ze 4 waren :oo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 15:16

Urielle, zou jij je dochtje graag op wedstrijd zien, of liever de eerste jaren nog knuffelen, spelen, zitten en beetje de basis leren maar dat iemand haar helpt en de pony verteld als die het goed en fout doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:32

Dat weet ik eigenlijk niet, voorlopig rijdt ze nog niet eens en misschien vindt ze er straks ook geen klap aan, dus ik sta daar nog niet zo bij stil. Ze krijgt van mij niet alleen de paarden mee, ik doe haar ook op dansles (ze danst en zingt graag) en op zwemles komend jaar. Ze moet het nu vooral leuk blijven vinden en ze is te bang om meer te doen dan zitten. Dat ze meer wil ofwel haar interesse totaal verliest komt vanzelf, en dan zien we wel wat ze verder wil doen. Misschien vindt ze rijden straks niet leuk maar vindt ze het wel leuk om mee te gaan op de sulky of wat dan ook.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:34

:D wat super!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:19

ha Lailapri weer een leuk topic!
Moeilijke vraag, bij honden geldt een leeftijd van 12 of zelfs 14 dacht ik. Bij paarden werkt het denk ik anders. Het paard moet het ook een beetje willen doen voor een kind (of volwassene :D ) Sommige kinderen zijn zo overtuigd dat wat ze willen ook gebeurt, dat het paard het wel wil doen. Er zijn ook paarden die heel voorzichtig zijn met bange kinderen. Er zijn ook paarden die kinderen maar niks vinden.
Vanaf een jaar of 8 kun je ze als instructeur wel wat uitleggen. Maar of ze het dan ook kunnen uitvoeren.... Maar dat geldt ook voor een boel volwassenen. Volgens mij is het voor kinderen met een beetje lef makkelijker om te leren zitten dan voor menig volwassene. Voor bange kinderen is het juist weer moeilijk. Bij paardrijden moet je een heleboel dingen tegelijk doen en juist dat is lastig. Kinderen leren spelenderwijs zitten en als ze dat kunnen kun je wat meer uitleggen denk ik. Begeleiding van volwassenen lijkt me altijd gewenst. De pony's luisteren eerder naar de instructeur dan naar het kind als deze net begint.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:22

je kan het pas verlangen als het kind zelfverzekert is met zichzelf en het paard

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:37

Hele intressante vraag, ik zelf heb vooral een ruitergevoel ontwikkeld door heel veel te spelen en een grote dosis lef.
Dit was vooral in mijn pubertijd, een heerlijk tijd de ponytijd waarin ik mijn pony vooral als mijn beste vriend zag waarmee ik veel leuke avonturen mee heb beleefd.

Bij mijn dochter zie ik dat eigelijk net zo , die geniet intens van het rijden, samen een overwinning vieren en teleurstellingen verwerken.
Rijtechnisch inzicht en je pony/paard laten doen wat jij wilt op een paardvriendelijke manier en wat toch werkt, het heeft ook met het dier te maken waar je mee te maken hebt.
Sommige pony's denken erg met hun ruiter mee, ik denk dat dit erg mee helpt om je pony te vertrouwen en je gevoel voor rijden te verbeteren.

Ik volg dit ook even

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:09

-> JI

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 11:12

oke weer wat geleerd, bedankt voor het verplaatsen.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:37

Mijn zoontje rijdt al een hele poos.Hij mocht toen hij net 6 was op de manege komen en op die leeftijd kon hem echt wel wat uitgelegd worden.Zijn A-welshje werd een stuk lastiger toen er wat meer gevraagd ging worden en dat pakte hij toch ook aan.Hij liet in ieder geval niet over zich lopen door de pony.Inmiddels heeft hij ook een (vrij grote) D-pony en daar kan hij toch ook behoorlijk mee overweg.
@ justkid--En wat de honden betreft...ze zijn over het algemeen toch wel bereidt om naar hem te luisteren,ook al is hij pas 7.Geloof niet dat hij ze in alle situaties tot de orde zou kunnen roepen,maar vooralsnog willen ze best wat voor hem doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 08:48

Aan de hand van mijn vorige topic en mijn eigen creativiteit gister met de ponyspeelclub lekker met een meisje gewerkt. Ze was alleen dus dat was ook wel eens fijn.
We zijn eerst tussen de groep met veulens en moeders gestaan en ook stond daar mijn oudste merrie. Heb het meisje van 5 uitgelegd dat het voor een paard niet logisch is omdat zij voor paarden een veulenmens is. Het mooie was dat toevallig 1 van de veulens op de grond lang en lekker bleef liggen, ook als wij of de andere pony's dischterbij kwamen of om haar heen liepen. Heel duidelijk zag je dat ze toch wel bij haar in de buurt bleven ookal ben ik niet in bezit van de moeder van dit veulen.

na een mooie uitleg hoe paarden met veulens omgaan maar ook dat hoe ze dingen aan elkaar vertellen zijn we wat dingen aan de pony's die daar stonden gaan vragen. Meisje die tot de borst kon kreeg met alstubliefts voor elkaar dat ze een stapje naar voor of naar achter gingen zodat ze er langs kon, wilde ze ze opzij duwen duwde de paarden terug en liepen zelfs over mij heen (ben natuurlijk bij het meisje om haar te beschermen). Nadat ze dat een beetje door had hadden we de oude merrie gepakt. Allereerst was ze met haar gaan lopen en normaal is de pony niet bij te benen maar ze paste zich erg goed aan. Toen zijn we haar gaan poetsen en hadden we geoefend met elkaar dingen laten doen zonder dat je mocht praten. Ik liet haar met de rosborstel. zij pakte voor mij 2 borstels en met een moest ik de manen poetsen en de andere het paard, en tegelijk. Zag dat ze het super vond dat ze dat kon.

Toen was het tijd voor wat oefeningetjes met de pony. eerst ernaast en toe erop. Uiteindelijk bereikt dat die kleine de pony kon laten lopen zonder been te geven, te stoppen zonder teugels te hebben, een pasje achterwaarts en vervolgens om te draaien. We hebben rechte lijnen gestapt en in het begin waren die wiebelend en slingerend maar later waren die bijna kaars recht.

Maar het allermooiste is dat de pony die echt de super baas is, vaak haar zin doordrijft, niet echt rekening houdt met de gene die ernaast loop helemaal anderom was. ze deed super haar best de hulpen van het meisje met mijn lichte ondersteuning te begrijpen. Echt super. Ha oke op het aller laatst dat we naar het hekje liepen en zij op de wei mocht blijven daarna maar nog een laatste ritje met het meisje liep trok ze zich los en rende hard weg. Ik had het meisje vast dus geen probleem maar goed ze was dan ook alweer lang genoeg braaf geweest. Haar verlost van haar halster en nog even uitgedaagd dus die had nog even lekker gerent en gebokt. Kwam uiteindelijk ook een beetje door degene die met haar liep want die zat veel te veel aan haar hoofd waardoor het al een trekwedstrijd werd.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:40

Toen ik 12 was kon ik al aardig de pony's de baas zijn. Maar dit was meestal met een bange tint er doorheen, pony's leken mij niet echt serieus te nemen. En liepen al wel met mij weg enzo.
Maar nu ben ik 15 en nemen de meeste paarden mij wel serieus. Ik denk dat het natuurlijk verschilt qua mens. Maar ik denk ong. als je in de brugklas begint te zitten & al wat volwassener wordt. En dingen zelf gaat beslissen. Dus ong leeftijd 13.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:26

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:58

Ik ben 12.. En ik heb mijn shetje zelf in gereden En daar ben ik nog steeds mee bezig zeg maar! Maar ik merk wel op mn begin 11de wandelde ik met moeite met hem en ik was totaal niet de baas omdat ik heel zacht aardig was en als hij vervelend deed zei ik zachtjese kun je even normaal doen! NU ben ik bijna 13 en hij luisterd voor 99% naar me , ik ben hem dus echt wel de baas!

Maar het ligt dus echt aan de pony !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:02

ik heb 2 dochters, 7 en 9 jaar, en allebei rijden ze pony op de manege, dat zijn fjorden, heel braaf, maar ook erg sterk. De oudste is wat voorzichtig en afwachtender dan de jongste, en die heeft dus nog wel wat moeite, maar doordat ze groter en sterker is lukt het haar toch meestal wel om de pony's haar zin te laten doen. De jongste is kleiner lichter en minder sterk, maar wel heel dapper, ze ziet geen gevaar en is meer van het type doortastend, dus die krijgt meestal ook haar zin wel.
ze rijden ook allebei wel eens op onze e-pony, maar die is helaas toch nog wel te sterk en druk voor ze, dus dat durf ik nog niet helemaal aan om ze alleen te laten rijden (op een sporadisch bixie wedstrijdje na)
interessant topic!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:15

Het wisseld heel erg.
Ik heb een les met 3 klasgenootjes.
1 is erg ambiteus en rijd super netjes. Duidelijk en eerlijk, maar laat zeker niet over zich heen lopen. Heeft ook laatst een 12 jarige dekhengst zadelmak gemaakt. En rijd mijn hengst ook super (hij is niet gemeen, maar d'r kan best een kop op zitten).
1 stapt, draaft en galopeerd leuk. Maar zodra het niet gaat zoals gepland word het niet wat.
En die laatste die zit echt alleen maar. Die lift netjes mee, pony gaat lekker achter een ander lopen en kijkt af en toe naar mij of het goed gaat.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:26

Ik was begonnen met paardrijden toen ik 6 jaar was, ( maar dat weet je al :P ) En heb niet echt op de goede manier met paarden leren omgaan, maar ik denk als je op de juiste manier het leert dan komt er wel een tijd zeg maar dat je dingen gaat verwachten van het kind/ en of je zelf. Van wat je er mee wilt bereiken, of je meer dingen wilt ontdekken enz.
Ik ben het me pas echt gaan realiseren waar ik mee bezig was en wat ik kon aanrichten en hoe ik het kon verbeteren toen ik bij jou op stal kwam.
Maar het inisjatief ( of hoe je het ook schrijven mag ) vind ik dat het zelf uit het kind moet komen, als het kind wil leren prima, maar als het kind er geen moer om geeft nou ja kan wel verder proberen er mee te werken maar of het nut heeft???

Maar het leeftijd is idd verschillend maar met de juiste begeleiding denk ik 8 t/m 12 jaar.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:16

Ik zelf denk dat ik ongeveer rond de leeftijd van 12,5 à 13 jaar echt invloed kreeg op het paard en het paard of pony mij ook echt serieus nam als ik ze iets wilde laten doen. Maar ik zelf denk dat het misschien ook wel aan de leeftijd van het paard ligt...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:37

Ongeveer vanaf je 8e begrijp je goed dat actie een reactie betekend. Daarvoor niet of veel minder. Vanaf dat moment kun je dus ook gerichter uitleggen waarom je doet wat je doet op die pony.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:44

Ik zou het toch eerder rond een jaar of 12 inschatten. Niet alleen omdat het voor het kind misschien lastig is om overtuigend te zijn maar vooral omdat ik denk dat kinderen van die leeftijd nog niet zo consequent zijn.

(Ik merk bij onze hond ook echt verschil die luisterd eigenlijk naar iedereen (igg voor simpele dingen zoals zit, af, poot) maar voor kinderen voert ze geen commando's uit. Ze loopt wel braaf mee aan de riem en ze is heel zachtaardig maar tot een jaar of 12 zijn het gewoon pups in haar ogen)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:14

Volgens mijn bescheiden mening ligt dit erg aan het kind en aan het paard/pony!

Voorbeeldje van mijn zoon (8 jaar) gisteren met onze Friese ruin Jippe van 6,5 (dei we nu 9 mdn hebben):
Mijn zoon heeft een bepaalde gave qua omgang met dieren. Het gaat heir te ver om dit uit te leggen maar hij houdt sinds hij 2 is regelmatig en overal ter wereld geitenvergaderingen. Dan gaat hij op de grond zitten, doet niks (aait vaak 1 geit) en binnen 5 minuten staat er een kudde om hem heen, liggen ze op schoot etc. Ook met onze hond, zijn kat, paarden en zelfs slangen heeft hij onderonsjes waar de rust vanaf straalt. Stefan is momenteel meer van het grondwerk dan het rijden, dus loopt regelmatig met Jippe. Die is de laatste 2 weken wat aan het uittesten gegaan. Heeeeel sumier hoor. Met oren ind e nek achter hem aan lopen, eens stil blijven staan, met zijn hoofd draaien zoals hij ook zijn paardenmaatjes uitdaagt etc. Gisteren heb ik Stefan de beginselen van longeren (los geleerd)

Longeren is nog niet zo makkelijk voor een knul van 8. Bijv als je Keer Om doet, je niet de beweging van achter moet laten komen maar van voor (begrenzen en meenemen). Heb het verder over 3 soorten hulp gehad: je stem wat betreft gebruik van woorden, je stem wat betreft intonatie en je lichaamstaal. Hij vond het erg leuk.

Jippe maakte er wel zelf een soort join up van, terwijl Stefan alleen maar stappen, draven, galop en omkeren vroeg. Hij begon steeds meer op Stefan te reageren dan op mij. Op een gegeven moment (15 a 20 minuten) vond ik het genoeg dus zweep op de grond, maar Jippe draaide zijn kont naar Stefan toe, hoofd omhoog. Jippe zelf was er niet klaar mee!! Dus Stefan weer de zweep laten oppakken en rustig enkele commando's laten geven. (Let wel, Stefan heeft de hele tijd Jippe NIET opgejaagd!). Na 2 rondjes draf, een omkering en weer commando stap liep Jippe weer ontspannen, laag. Toen liet ik Stefan weer de zweep neerleggen en op een kleinere volte binnen mee gaan lopen zonder naar Jippe te kijken. En binnen 2 tellen kwam Jippe van de volte af, ging achter Stefan aanlopen en begon te kauwen...

Onze intentie was geen join up want daar waag ik mij niet aan. We doen dus niet aan uitdagen, opjagen, wegjagen, etc. We staan in het midden, lopen misschien af en toe eens een beetje mee en vragen dus stap, draf, galop en omkeren. Blijkbaar was het voor Jippe wel een vorm van en ik weet niet of dat ik nou jammer of mooi moet vinden. Dit was wel heel duidelijk een overgave aan Stefans leiderschap zoals ik dat niet eerder gezien heb bij Jippe. Dus misschien is dit wel gewoon goed geweest.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:35

Denk eigenlijk ook dat je er niet in echt een leeftijd aan kunt plakken wanneer een kind
een pony of paard echt de baas kan zijn
Zal echt afhangen van kind en pony/paard
Het ruitertje (meisje van 9) van mijn shet is absoluut niet bang voor hem, maar echt de baas is ze hem
toch niet helemaal, hij neemt nogal eens eigen beslissingen
Van de week had ze de rollen omgedraaid en hem wel op zijn nummer gezet, pony keek heel
verbaasd en deed keurig wat er gevraagd werd (op een normaal tempo galopperen :Y) ) dus
toen kon ze het dus wel, maar ja volgende keer is het weer andersom denk ik
Ze mag ook weleens een rondje op mijn verzorgpaard (165cm) en die doet braaf wat er gevraagd
wordt(met stemhulpen, want ze komt niet een met dr benen onder het zweetblad uit) maar de
baas kun je dat natuurlijk al helemaal niet noemen, geeft niks ze vindt het prachtig