Ik heb een haflinger van 21 jaar die momenteel veel op stal staat. De stal heeft genoeg ventilatie maar tocht niet en echt koud is het er ook niet. Zoals alle haflingers heeft hij een flink dikke wintervacht dus koud heeft ie het niet en een deken is dus niet nodig. De laatste tijd is hij constant erg bezweet, hij is niet ziek maar heeft het volgens mij te warm op stal. Heb hem een dunne regendeken opgedaan zodat de kou niet op de bezwete plekken kon slaan maar hij bleef bezweet, blijkbaar te warm met die deken. Weet niet hoe ik het op moet lossen, is iemand hiermee bekend en wat kan ik eraan doen?
Een deken is voor hem denk veel te warm. Shet bij ons op stal had dit ook! Hierbij hebben ze onderhals en zijkant hals geschoren! Zo kon hij zijn warmte kwijt. Werkt super, want nu zweet hij niet meer!
Horseware
Geplaatst: 31-01-10 22:31
Het lijkt erop dat hij het gewoon te warm heeft op stal. Het beste zou je hem gedeeltelijk kunnen scheren, zodat hij zijn warmte beter kwijt kan, maar het toch warm genoeg houdt om zonder dekens te staan.
MaaikeMo
Geplaatst: 31-01-10 22:31
Als t niet tocht en het niet koud is op stal zou ik zeker geen dek op doen Paarden met een wintervacht als ze wat natgezweet zijn, hebben t niet snel koud, natte gaat na een tijd alleen op de haren liggen en niet tegen de huid aan
petitparis
Geplaatst: 31-01-10 22:32
geen deken, hij zweet omdat hij het te warm heeft en als jij er een regendek over gooit, dan kan hij z'n warmte nog moeilijker kwijt. Misschien kan je beter zoals Nell_ zegt enkele stroken haar scheren zodat hij langs daar de overtollige warmte kwijt kan
sterre49
Geplaatst: 31-01-10 22:42
Ik zou ook geen deken op doen. Maar vraagje waarom staat je paardje zoveel op stal? Gr: sterre49
Bedankt voor de reacties allemaal. die tip van Nell_ is wel een uitkomst ja. Ga dat denk ik doen. Hij staat wat meer op stal omdat het weiland met dit weer nog niet gebruikt kan worden en de bak te nat is (als het dooit helemaal). Hij had ook rotstraal en dat natte weer is dan funest, nu is het aan de betere hand gelukkig. Er wordt wel met hem gewandeld dus krijgt ie genoeg beweging. gr. Marcha