Ik heb een vrij dominante merrie en zit met het volgende probleem...
Paar weken terug is er de buurman van het paard verplaatst naar een andere box, omdat mijn merrie zijn paard door de tralies gewoon aanviel. De buurman was nogal een 'zeur'.. veel aandacht vragen en pottenkijken.. met name als ik in de stal aanwezig was.. De ruin die hiervoor naast Wolin stond was geen probleem, een al wat oudere ruin, zelfstandig en ook lief naar mijn merrie toe.
Maar met de buurman van laatst ging het echt niet. Mijn paard kon dat pottenkijken en aandacht vragen absoluut niet hebben en het ging van kwaad tot erger, tot ze echt stond te steigeren en te bokken in de stal, omdat ze het andere paard gewoonweg niet meer dulde.. Die buurman week ook geen milimeter als mijn paard hem 'wegjoeg' ... Ik had het in eerste instantie aangekeken, maar toen mijn paard over mij 'heen' steigerde om het andere paard weg te jagen was ik er helemaal klaar mee.. (voor de goede orde.. de verhoudingen tussen mij en mijn paard zijn prima.. maar zij jaagt wel degelijk ongenode gasten weg). Toen is de buurman verhuisd, dit hoefde niet van de stalbaas, maar de bazin van het paard begreep het wel.
De stalgang waar mijn paard staat is prima, lekker rustig, alleen 'bestemmings' verkeer dus geen constante voorbijgangers. Maar ik merk dat mijn paard steeds minder goed in haar vel begon te zitten door die buurman..
Toen de buurman weg was, kwam mijn paard weer bij..
Het punt nu is.. eergister stond er eerst een veulen uit de opfok naast mijn merrie, een heel onderdanig veulen, op zich ging het wel naast mijn merrie.. maar gister stond er opeens weer een ander paard naast de mijne, dit maal een brutale twentermerrie, die ook niet wil wijken als mijn paard zegt dat ze moet 'wegwezen'... Dus weer een ander naast haar.. deze blijft wel voor een poosje staan, maar het gaat echt niet goed.
Mijn merrie staat volledig de box af te breken, trapt met twee benen vol tegen de wand aan, staat te steigeren langs de tralies, oren in de nek etc... het algehele beeld is 'Ik moet je niet, sodemieter op uit mijn zicht, opdonder!'... Vandaag kwam ik dus de box in en ze deed heel geagiteerd richting mij jegens de buurvrouw die meteen met haar neus bij de tralies stond te leuren... ik moest weg bij die tralies dus..
Ik heb hier geen zin in, ik wil geen zuur paard op stal, dat niet zichzelf is en de hele tent staat af te breken!!
Allereerst betaal ik hier geen stalhuur voor en vind ik dit ook oneerlijk tegenover mijn paard, want die staat in die stal!! Ik ga dus wel kijken wie van stal misschien als buurman/vrouw naast de mijne wil komen staan, zodat ik van die lege box af ben en dus niet straks het een na het andere paard naast de mijne heb staan!!
Ik heb de stalbaas al gevraagd of er niet gewisseld kan worden, maar krijg als antwoord dat ze maar gewoon moet wennen aan de nieuwe buurvrouw/man... Ben het hier absoluut niet mee eens.. ik zit niet te wachten op kapotte benen door het gemep tegen de wand en op een paard dat niet goed in haar vel zit vanwege een buurpaard.. het vorige paard is verhuisd vanwege zijn bazin, van de stalbaas hoefde het paard niet weg daar namelijk..
Dit baard mij behoorlijk zorgen, ik vind het namelijk ontzettend belangrijk dat paarden goed in hun stal staan.. (het liefst heb ik ze buiten, maar t.n.t. is dit niet haalbaar in mijn omgeving)..
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zouden jullie dit laten gaan? Of zouden jullie ook 'opkomen' voor jullie paard, die het met zijn 3x3 box moet doen en niet zelfgekozen buurpaarden?
Aan de andere kant staat een merrie waar ze het wél goed mee kan vinden (is tevens haar buitenspeel-maatje, en heeft ze mee in de opfok gestaan, dus ik wil eigenlijk niet verhuizen, want de box is verder op een prima plek voor mijn merrie).
, maar dat is niet zo hoor
, ze is gewoon wel echt een Alpha-merrie en duld dus niet zo'n jonkie naast haar..
, bovendien wordt mijn box dan donkerder... zij wil gewoon dat Wolin er aan went, wat dus ook niet zal gaan gebeuren.. Bovendien wil ik ook niet dat mijn paard afgesloten wordt..
, eind van de zomer ga ik weg naar een andere stal, waar ze in de winter dus hele dagen buiten mag lopen
. En daarom staat er al een plekje voor haar gereserveerd op een stal waar ze lekker veel naar buiten mag