Als ik aan het rijden ben krijg ik echt super veel last van mij enkels. Een soort steken/kramp waar ik ook mee rijd Lerenlaarzen/chaps/thermolaarzen. Iemand die dé oplossing heeft?
BYS
Geplaatst: 31-01-10 00:19
Ik had dit vroeger ook als ik heel lang moest lichtrijden in draf. Ik had dan zo het gevoel dat ik mijn spier die van mijn enkel naar mijn been doorloopt niet meer kon opspannen. Ik heb toen gewoon 2 weekjes mijn voet in de tape gedraaid, en toen afgebouwd en nu ben ik er helemaal vanaf
Dan heb je waarschijnlijk zwakke enkels. Daar heb ik ook last van, heb voorheen wel speciale beugels gehad moet zeggen dat dat wel hielp. Je kan ook proberen stevige schoenen aan te doen of het intapen. Het gevaar bij intapen is dat het er ook erger van kan worden omdat je enkels dan aan de steun van de tape gaat wennen en je op denduur niet meer zonder kunt.
Ik heb weleens pijn aan m'n enkels als ik de beugels te kort heb zitten. Weet niet of dit het eventueel kan zijn? Succes!
BYS
Geplaatst: 31-01-10 00:37
Ja bij mij is het ook door zwakke enkels, en ik moest altijd op 1 been op een tranpoline springen en dan mijn voet NIET omslaan
En inderdaad oppassen met tape. Af en toe tape, en dan soms weer niet. Want anders gaan de spieren nog meer verlappen en moet je voor de rest van je leven gan tapen
trampoline springen zonder trampoline is moeilijk. Ik heb het ook gewoon als ik zit en dan me voeten naar me toe beweeg (niet gelijk maar al hij iets verder dan recht staat)
Waarschijnlijk druk je je hak té veel naar beneden. Ik heb ook zwakke flexibele enkels en heb daardoor mijn hak vaak ook te laag. Er komt dan spanning op de enkelbanden en daar krijg je dus last van.
Intapen kan een oplossing zijn, maar probeer eens andere beugelblokjes. Schuine ipv rechte, of juist rechte als je nu met schuine rijdt.
Dit kan echt een wereld van verschil maken. Ik kan absoluut niet tegen schuine blokjes, daar krijg ik zere voeten/enkels van. Nu rijd ik met a-symmetrische beugels, met rechte blokjes. Je zou zeggen dat dat hetzelfde is als schuine blokjes in rechte beugels, maar bij mij is het verschil toch groot genoeg om geen pijn te krijgen.
Je hebt er oefeningen voor bij de fysiotherapeut. Op verschillende plankjes staan met een bal eronder. Er van afkomen doe je nooit, het blijven altijd zwakke enkels. Je moet even langs je ha gaan en er naar vragen.
Nog een oefening is om gewoon regelmatig (bijv. elke dag tijdens het tandenpoetsen) op één been te gaan staan. Wel allebei je benen afwisselen natuurlijk
Ik had pijn in m'n enkels door mijn nieuwe laarzen die ik moest inlopen. Maar aangezien je al verschillendde artikelen hebt gebruikt, zal het daar niet aan liggen.
Je hebt ook van die mee verende beugels, ben even de naam vergeten, maar dat schijnt wel te helpen.
lover111
Geplaatst: 31-01-10 19:37
ik heb dit ook! ik doe mijn beugels dan een gaatje langer!! dit werkt bij mij wel heel erg goed! misschien kan je dat ook eens proberen;)
ATE
Geplaatst: 31-01-10 19:41
ladyisabelle schreef:
Verende beugels(sprenger ed) schijnen goed te helpen, las het gister nog in de Bit
ik heb deze beugels maar de kwaal is niet weg heb trouwens maar aan een enkel
angeliquer
Geplaatst: 31-01-10 23:22
in ieder geval met stevige laarzen rijden, niet met chaps en schoenen, dan ga je vaak eerder door je enkels en inderdaad die beugels van sprenger zijn fijn (maar wel duur ...)
Een goedkopere oplossing is gewoon proberen je voet niet zo te houden zo als het hoord, dus met de tenen naar voren, maar gewoon lekker opzij, en als dat pijn doet net anders om. Bij mij maakt dat net het verschil namelijk hoe ik gewoon mijn voet houd.
Ik heb ook zwakke enkels door het (in het verleden) vaak er doorheen zakken. Ik rij mijn eigen paard nu met schuine beugelblokjes en ik heb er geen last meer van.
Nog een oefening om je enkels sterker te maken: -een oude binnenband van de fiets om je voeten heen en dan je voeten naar buiten duwen, tegen de band in. -een stap naar voren springen en op 1 voet landen. Dit bevordert de coordinatie.
Als je gewoon aan het trainen bent zou ik wanneer de pijn begint even gaan doorzitten en zonder stijgbeugels rijden. Het kan jou pijn verzachten, en is waarschijnlijk ook nog eens extra fijn en ontspannend voor zowel jou als je paard