Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xSterreee schreef:Ik vraag me al een tijdje af, als ik heb gereden het paard met zijn neus tegen mij aan gaat schuren.
Wil hij weg, of vind hij me gewoon lief?
x

LiVetime schreef:xSterreee schreef:Ik vraag me al een tijdje af, als ik heb gereden het paard met zijn neus tegen mij aan gaat schuren.
Wil hij weg, of vind hij me gewoon lief?
x
Geen van beide.
Hij 'zegt' dan tegen jou dat jij lager in rang staat
Never noooooit, maar dan ook echt nooit jezelf als schuurpaal laten gebruiken!

Johanna59 schreef:Paarden hebben onderling rangorde. Niet met mensen. Dat is een mensengedachte!
Shadow0 schreef:Johanna59 schreef:Paarden hebben onderling rangorde. Niet met mensen. Dat is een mensengedachte!
Paarden hebben zeker wel een rangorde in combinatie met mensen. En je merkt ook wel duidelijk wanneer je de verliezende partij bent![]()
Maar schuren is in mijn ervaring niet altijd rangorde-gerelateerd. Meestal is het in situaties (zoals na de les) dat de rangorde eigenlijk al bepaald is, en ook niet zo belangrijk meer is. Bovendien zijn er genoeg paarden die schuren en toch niet aan mijn positie twijfelen (mij bv niet opzij duwen om bij hun eten te komen. Een hele aardige indicatie.)

Shadow0 schreef:Johanna59 schreef:Paarden hebben onderling rangorde. Niet met mensen. Dat is een mensengedachte!
Paarden hebben zeker wel een rangorde in combinatie met mensen. En je merkt ook wel duidelijk wanneer je de verliezende partij bent![]()
Maar schuren is in mijn ervaring niet altijd rangorde-gerelateerd. Meestal is het in situaties (zoals na de les) dat de rangorde eigenlijk al bepaald is, en ook niet zo belangrijk meer is. Bovendien zijn er genoeg paarden die schuren en toch niet aan mijn positie twijfelen (mij bv niet opzij duwen om bij hun eten te komen. Een hele aardige indicatie.)
LiVetime schreef:Dus dan kan een mens ook geen leider zijn als je het op die manier bekijkt. Beetje heel erg kort door de bocht, vind je niet?
Als een paard tegen je staat te schuren dan vindt hij je niet lief, maar een mooie schuurpaal die toevallig binnen zn bereik staat.
Ooit een lagere in rang tegen de leider van de groep zien schuren? Dacht t niet
Johanna59 schreef:Mensen hebben overwicht op dieren, dat moet ook wel, anders delven ze het onderspit.
De manieren waarop paarden onderling de rangorde bepalen (en da's in eerste instantie meestal met veel subtielere signalen en acties dan een flinke schop) zijn dezelfde die ook bij contact met mensen kunnen voorkomen, en door je als mens gebruik te maken van signalen die hoog in rang staande paarden ook gebruiken, kun je dat overwicht krijgen. Waarom vind je 'rangorde' geen geschikt woord daarvoor? ikke schreef:Wie bepaalt er wie ranghogere is?? Ik zie met grote regelmaat paarden waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranglagere" zijn, schuren aan een paard waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranghogere" zijn. Dus of klopt jou theorie niet over rangordes of het inzicht in rangordes van het NH-wereldje deugd nergens heen.