Leasen; do's en dont's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Leasen; do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:46

Kan iemand me wegwijs maken in het lease-wereldje?

Ik heb een A-pony die ik door omstandigheden niet zelf meer kan bekostigen.
Verkopen is misschien een optie, maar wil eerst eens kijken hoe het met een leaser gaat.

Wat zijn rechten en plichten van een leaser?
Wat is een normale maandprijs? (stallingskosten?)
Hoe zit het met aansprakelijkheid?
Wie betaald de dierenarts, hoefsmid en onderhoudskosten?
Moet ik een contract maken?
Heeft iemand een voorbeeld van een contract voor me?

Kortom; wie heeft ervaringen met leasen en/of verleasen en wil ze hier kwijt?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:21

Welke afspraken je maakt en hoeveel je uit handen geeft is geheel aan jou. Uiteraard moet je de prijs hier op aanpassen.

Ik zou als uitgangspunt nemen dat de stallingskosten gedekt moeten zijn en daar een bedrag bovenop voor het gebruik van de pony. Bij ons op stal is dat 45 euro per paard/pony boven op de stallingsprijs van een pensionpaard (100% lease), maar ik zie heel veel verschillende bedragen voorbij komen hier op bokt. Hoe minder je uit handen geeft hoe meer je hiervoor moet rekenen.

Hoeveel wil je zelf nog in de pap te brokkelen hebben? Als er een dierenarts bij moet komen wie beslist dan tot hoever er gegaan word? En wie gaat die beslissingen mogen nemen? Als jij besluit wanneer er wel behandeld word en wanneer de stekker eruit moet (om het even cru te zeggen) lijkt het mij fair dat jij ook de kosten draagt. Maar, als jij van mening bent dat het financieel genoeg is maar de leaser wil de pony nog niet kwijt en wel verder behandelen moet die natuurlijk voor de kosten opdraaien. Maar wat dan als jij van mening bent dat het niet meer paardwaardig is om door te behandelen?

Zijn er waardevolle spullen die mee in bruikleen worden gegeven zoals een zadel of ander tuig? Maak dan afspraken over hoe je verwacht dat hiermee omgegaan wordt en in welke staat je het terug verwacht aan het einde van de lease periode. Wellicht kan je hier een borg voor vragen.

Zo zijn er echt legio dingen waar je aan kan denken en waar je afspraken over kan maken.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:11

Het hangt natuurlijk erg van de stal en van jouw afspraken af maar bij mij ging het zo:

Wij leasten de pony voor vier keer per week. Het maakte niet uit welke dagen, tijden etc. We betaalden hetzelfde voor stalling als iedereen met een pony van die grootte, kennelijk was dat genoeg om zijn kosten te dekken. We leenden tuig en een halster van de eigenaar maar kochten wel zelf dekens, een ander halster, bandages en dat soort dingen.
We betaalden wel zelf de hoefsmid, de dierenarts etc. Ik kon ermee op de ponyclub en op wedstrijd en andere extra activiteiten.
Mijn ouders leasten de pony voor mij maar volgens mij hadden ze geen formeel contract (voor zover ik dus weet!). Het kan natuurlijk wel een goed idee zijn om dit te doen en het kan zijn dat dit bij een andere stal dus wel het geval is.
We hebben nooit een ongeval gehad dus ik weet helaas niet hoe het met aansprakelijkheid zit.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 00:37

Bedankt voor jullie uitgebreide toelichting ;)
Heb al wel in de gaten dat ik alle kanten op kan en dat is op zich ook best wel fijn. Ik wil wel eerst wat zeggenschap houden.

Ik heb uit een verkoop topic ook maar gewoon even een willekeurige bokker gepbt die een paard te lease aanbiedt.

Heeft iemand nog een voorbeeld van een contract?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:14

Jemawi schreef:
Bedankt voor jullie uitgebreide toelichting ;)
Heb al wel in de gaten dat ik alle kanten op kan en dat is op zich ook best wel fijn. Ik wil wel eerst wat zeggenschap houden.

Ik heb uit een verkoop topic ook maar gewoon even een willekeurige bokker gepbt die een paard te lease aanbiedt.

Heeft iemand nog een voorbeeld van een contract?

Ik denk dat even googlen je ook de nodige voorbeelden op zal leveren. Ik heb mijn pony onder contract en voorwaarden verkocht. De kopende partij kwam toen met een voorbeeldcontract van internet en dat hebben we toen aangepast aan onze situatie.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:07

Wat zijn rechten en plichten van een leaser? Dat verschild ik mocht met de pony op wedstrijd en reed hem 7 dagen per week, maar ik betaalde in ruil daarvoor ook alles alsof de pony van mij was! alleen geen stalling
Wat is een normale maandprijs? (stallingskosten?) ik betaalde 85 euro per maand plus: dierenarts,hoefsmid tandarts en andere extra dingen.
Hoe zit het met aansprakelijkheid? als er iets gebeurde bijv toen ik hem uit de bak haalde struikelde hij en liep een erge peesblessure op heb ik dit aan de eigenaar gemeld en de da laten komen bij de da kreeg ik de keus wat ik wou doen wegens dat ik het betaalde.
Wie betaald de dierenarts, hoefsmid en onderhoudskosten? ik alleen het stallingsgeld hoefde ik niet te betalen.
Moet ik een contract maken? dit zal ik zeker doen wegens mensen soms terug krabbelen
Heeft iemand een voorbeeld van een contract voor me?

Kortom; wie heeft ervaringen met leasen en/of verleasen en wil ze hier kwijt?

ik heb een hele goede ervaring met het leasen van aladdin.
ik heb altijd het gevoel gehad of het een beetje mijn pony was!
ik kon alles met hem en ookal heb ik nu een nieuw eigen paard erbij ik mag aaltje nog steets berijden.
ik moet wel zeggen toen ik aaltje leasden had ik mijn eigen pony al 4 jaar dus ik had wel verstand van dingen zoals hoefsmid tandarts enz

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:02

Voor het verzorgen van mijn paarden heb ik ook een contract opgesteld. Helaas is dit tegenwoordig nodig om de aansprakelijkheid te regelen bij schades van de paarden en de verzorger(s). Het contract is zowel in mijn als hun belang, want al maak je zelf goede mondelinge afspraken, de verzekeringsmaatschappijen doen hun best om de schades te verhalen.

De overige afspraken m.b.t. het rijden en een eventuele financiële bedrage heb ik bewust niet schriftelijk vastgelegd.

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:04

Eagerly schreef:
Voor het verzorgen van mijn paarden heb ik ook een contract opgesteld. Helaas is dit tegenwoordig nodig om de aansprakelijkheid te regelen bij schades van de paarden en de verzorger(s). Het contract is zowel in mijn als hun belang, want al maak je zelf goede mondelinge afspraken, de verzekeringsmaatschappijen doen hun best om de schades te verhalen.

De overige afspraken m.b.t. het rijden en een eventuele financiële bedrage heb ik bewust niet schriftelijk vastgelegd.

ik ga dit even volgen,.. heb ook een pony die eigenlijk weg moet,maar zou hem liever een tijdje willen leasen aan iemand

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 18:53

snuffel1 schreef:
ik ga dit even volgen,.. heb ook een pony die eigenlijk weg moet,maar zou hem liever een tijdje willen leasen aan iemand

Ik zit zo ontzettend in dubio, wil het eerst ook graag zo proberen. Het komt mijn pony zo niet ten goede....
Tijd en geldgebrek, wel/niet verkopen, pfff.
Ik ben bang dat ik er spijt van krijg. Ik heb nu een hele moeilijke financiele situatie, maar hoe is dat over een half jaar of over een jaar...dan kan het weer heel anders zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:38

Eagerly schreef:

Je kan vastleggen wat je wil, maar dit heeft weinig zin. Zo'n overeenkomst wordt terzijde geschoven.

Dit ligt niet aan verzekeringsmaatschappijen maar aan de wet.

Jemawi

Re: Leasen; do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:54

LDRD; geldt dat idem voor een lease contract?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:14

Waar het het onderdeel 'aansprakelijkheid' beteft wel.

Andere zaken kan je in de regel prima regelen met een overeenkomst, maar dit onderdeel dus niet. Er zou een kleine kans op ontsnappig mogelijk zijn, maar dan moet zo'n overeenkomst door een juridisch zeer onderlegd persoon opgesteld worden en dan nog is het maar de vraag wat een rechter in dat geval gaat beslissen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:52

LDRD schreef:
Eagerly schreef:

Je kan vastleggen wat je wil, maar dit heeft weinig zin. Zo'n overeenkomst wordt terzijde geschoven.

Dit ligt niet aan verzekeringsmaatschappijen maar aan de wet.

hangt er natuurlijk af wat voor schades er bedoeld worden, als het paard schade aanricht aan derden blijft dit voor de eigenaar, maar als bv door toedoen van de huurder het paard schade oploopt en hier DA kosten aan verbonden zijn kan je dat dmv contract vastleggen dat dit kosten voor de huurder zijn, of als spullen van de verhuurder stuk gaan door toedoen van de huurder dat deze ook vergoed moeten worden door de huurder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:10

Heb je gelijk in Blue_kim. Met betrekking tot dat deel is het eenvoudiger om onderlinge afspraken te maken, hoewel dat nog steeds niet waterdicht is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:48

Wat het contract betreft; voor lease gelden dezelfde bepalingen als voor huurkoop, alleen met een twist zeg maar omdat het niet exact hetzelfde is. Contract is niks meer of minder dan een schriftelijke vastlegging van de gemaakte afspraken, zo lang je er geen absurde dingen in opneemt die in strijd zijn met de wet, is het gewoon geldig, ook voor een verzekeringsmaatschappij.

Bij contracten betreffende huurkoop is er veel regelend recht, dwz dat je er enigszins vanaf kan wijken, mits dit niet in het nadeel van de huurkoper is. Zijn dus geen ernstig vaste regels voor. En tsja, helemaal waterdicht is een contract bijna nooit :)

Als je wil kan ik, als je eenmaal een contract hebt opgesteld, er wel even het wetboek naast leggen, weet je iig zeker dat je goed zit :)

Heb verder geen ervaring met (ver)leasen dus kan je wat dát betreft niet helpen :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:51

amyz, dat is een gevaarlijk advies dat jij geeft. Je zou moeten weten dat je niet zomaar een wetboek even ergens naast kunt leggen. Het gaat ook om de juiste interpretatie en de beschikbare jurisprudentie.
Alleen maar even een wetboek nakijken biedt een schijnzekerheid.

Snap wel dat je het goed bedoelt hoor ;) .

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:09

Ach, bij wijze van spreken hoor :) T is inderdaad een heel stuk meer dan alleen even het wetboek er naast leggen, maar je zegt ook; ik ga vandaag lekker rijden, je noemt niet specifiek iedere oefening die je in de planning hebt.. Snap je wat k bedoel? Recht is inderdaad niet iets wat je zo ff snel bekeken hebt hihi :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:40

Nee, recht is niet altijd recht maar ook wel eens krom :D .

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:02

Interessant stukje om mee te nemen. Ben er helemaal niet in thuis. Mbt gebruik van spullen had ik helemaal niet over nagedacht.
Bedankt voor jullie toelichting.

Heb inmiddels wat voorbeeld contracten gevonden dus ik hoop dat ik daar wat mee kan.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:52

Ik heb ook een tijdje mijn pony geleasd...
De stallingskosten, hoefsmid, ontwormingen de hele mikmak was voor mij. Als hij bv wat kreeg door een bekend gebrek(laten we zeggen koliek) waren de kosten voor de eigenaar. Bij een botsing in de bak, en een dik been, zouden de kosten voor mij zijn...

De afspraken die je maakt, zou ik inderdaad wel in een contract zetten...Zo voorkom je narigheid...Sowieso nooit het paspoort meegeven. Bedenkt wat je doet met de toebehoren, vraag je daar wel een maandelijkse vergoeding voor, of spreek je af dat de toebehoren in dezelfde staat terugkomen (wel of niet vervangen). Spreek een vaste lease periode af e.d.

Als je meer wilt weten hoe ik het toendertijd heb gedaan, dan zie ik je pb wel verschijnen :D