Zadel verzekerd bij pensionstalling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Zadel verzekerd bij pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:37

De laatste tijd is er in de omgeving van mijn pensionstalling nogal wat diefstal. Zo is afgelopen week een dame haar pony in stalling komen zetten omdat ze de dag ervoor bij haar thuis een aantal zadels en alle hoofdstellen gestolen zijn. De dame was er zo van geschrokken en bang dat ze de pony ook nog zouden komen halen, dat die deze week in pension staat.

Hierdoor ben ik (en de staleigenaar) eens gaan denken over wat nou als spullen van een pensionklant gestolen worden? Nu liggen de spullen bij ons achter drie sloten, eerst de buitendeur van de stal die van buiten niet open te maken is, dan de deur van de zadelkamer en dan nog de zadelkast zelf. Maar... je weet maar nooit.

Dus ik ben benieuwd of iemand antwoord heeft op de vraag of mijn zadel wel verzekerd is als het daar zou worden weggehaald? Thuis zou het wel verzekerd zijn, maar volgens mij liggen de zaken anders als je spullen niet thuis zijn?

Weet iemand dit?

SillyB

Re: Zadel verzekerd bij pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:43

mij is verteld dat je zadel valt onder je inboedel verzekering. Als je aannemelijk kan maken dat je zadel _meestal_ thuisligt maar nu toevallig even een nachtje op de pensionstalling lag (en dus toen gestolen is) krijg je het vergoed van de VZ.
maargoed je geld terug is tot daar aan toe, zonder zadel zitten is goed kl*te dus ik neem mijn zadel wel altijd mee naar huis :j

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:45

Zo zei de pensioneigenaar het ook precies. Hij vroeg mij eens na te gaan hoe het precies zat, maar hij gaf aan 'stel dat het vandaag gestolen zou worden, dan zeggen we gewoon dat je het per ongeluk hier hebt laten liggen'.
Misschien moet ik een speciale zadelverzekering eens overwegen..

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:46

Silviabol schreef:
mij is verteld dat je zadel valt onder je inboedel verzekering. Als je aannemelijk kan maken dat je zadel _meestal_ thuisligt maar nu toevallig even een nachtje op de pensionstalling lag (en dus toen gestolen is) krijg je het vergoed van de VZ.
maargoed je geld terug is tot daar aan toe, zonder zadel zitten is goed kl*te dus ik neem mijn zadel wel altijd mee naar huis :j

Klopt als een bus!
Altijd lastig te verzekeren hoor, zadels.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:46

Dat hangt heel erg van je inboedelverzekering af.
Bovendien zijn bij inboedelverzekeringen nogal eens wat aanvullende eisen, bijv. dat het verzekerde zich in een stenen gebouw moet bevinden en dat het zich niet langer dan een half jaar buiten je eigen huis bevindt.
Er zijn ook inboedelverzekeringen die dat helemaal niet dekken. Mijn huidige inboedelverzekering dekt het ook niet.

het is verstandiger een tuigageverzekering af te sluiten. Ik heb eentje via http://www.verzekeruzelf.nl en die kost maar een habbekrats.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:48

licht eraan hoe je inboedelverzekering is geloof ik.. je kan alles wat van jou is waar het ook ligt verzekerd hebben maar ook bijvoorbeeld alles wat in jou huis ligt, ook al is het niet van jou (tomtom van zus bijvoorbeeld)

even vragen aan de verzekering dus hoe je verzekert bent en of dit dus zou worden vergoed

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:51

Een zadelverzekering is dan wel handig, maar daarvoor moet hij achter 2 gesloten deuren liggen. Nu is dat bij jullie het geval, dus zou het geen probleem moeten zijn.

Dat van de inboedelverzekering en dat hij dan in een stenen gebouw moest liggen dat wist ik niet! Onze stal is een houten schuur en mijn zadel ligt in een metalen zadelkast. Ze hebben wel proberen in te breken maar hebben het om een of andere reden afgebroken. De kast lag om en ze hebben hem open gebogen, maar mijn zadel lag er nog in, goddank.
Mijn zadels liggen nu meestal thuis, plus dat ze mijn zadel nu niet zo snel zullen stelen. Een groene boomloze, zie die maar eens ongezien te verkopen op marktplaats :+

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:54

Nou, ik heb de voorwaarden er eens bij gepakt. Had ik ook wel gelijk kunnen doen, die map staat hier achter me.

Maar goed. Ze hebben het inderdaad over de periode van 3 maanden. Het mag niet langer dan een aaneengesloten periode van drie maanden elders aanwezig zijn. En dan moet het ook nog eens in een bewoond gebouw zijn.

Jeetje. Reaal regelt het allemaal.... *not*

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:54

Bij ons op stal zijn laatst een stuk of 15 zadels meegenomen, allemaal van verschillende eigenaren. Iedereen heeft het geld terug gehad, bij alle verzekeringen.

Ik zou voor de zekerheid even navragen hoe het zit bij jouw verzekering maar ik weet bijna zeker dat je het terug krijgt. Iedereen heeft bij ons namelijk het aankoopbedrag terug gehad geloof ik of in ieder geval zoveel dat ze gewoon een nieuw vergelijkbaar zadel konden kopen.

Wat de verzekering eigenlijk zegt namelijk is, dat je zadel in een zadelkast moet liggen die op slot zit en dat die zadelkast in een ruimte moet staan die ook op slot is. Bij ons op stal staan de zadelkasten alleen bij de stallen van de paarden dus mogen de buitendeuren niet op slot in verband met de verzekering van de paarden. Door die twee dingen tegenover elkaar te zetten en omdat er meerdere zadels op stal gestolen waren kon eigenlijk geen enkele verzekering er omheen. Dus @ BrittKitt, hij moet inderdaad achter twee gesloten deuren liggen maar als dat niet kan omdat hij tussen de paarden staat is dat meestal een goed argument.

Wel is het slim om nu alvast van tevoren bij je verzekering aan te geven hoe je je zadel bewaart en waar. En om veel foto's te maken van alle zijden en vooral de herkenningspunten van je zadel, mocht hij dan ooit een keer gestolen worden dan heb je die in ieder geval vast.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:57

Nou, dan valt mijn zadel er sowieso niet meer onder, hoezo nou weer een bewoond gebouw. Een stal staat toch 9 vd 10 keer los van een woonhuis? Of gaat het om een bewoond erf?
Hmm ja bij ons kan niks op slot omdat het open stallen zijn aan de paddock en dit dus nooit helemaal op slot kan :+ Daarnaast zijn onze paarden ook niet verzekerd, maar het zou wel een mooi argument zijn idd, stallen mogen niet op slot voor de veiligheid van de dieren.
Maar in jou geval, waren de zadels verzekerd of viel dit onder de inboedelverzekering? Want in dat laatste geval moet je dan dus ook regelmatig even je zadel mee naar huis nemen (om te poetsen oid) en dan even een foto maken zodat ze kunnen zien dat ie bij wijze van, vorige week nog thuis heeft gelegen?

Nou zijn mijn zadels niet gek veel waard, ten opzichte van sommige anderen, maar voor mij wel, want het zijn wel de enige zadels zowat die passen op mijn pony :=

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:02

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee!
Volgens mij heeft iedereen het op een ander deel van zijn verzekering weten te trekken maar vooral veel op de inboedel.
Wel weet ik dat het het allerbeste was al je een buitenshuisverzekering had. Dat was namelijk het eerste wat veel verzekeringen zeiden, dat het niet onder de verzekering viel omdat je dan een buitenshuis moest hebben.
Uiteindelijk door wat andere argumenten erbij en de grootte van de diefstal heeft iedereen alsnog alles terug gehad en volgens mij ook via de inboedel ja. :j

Zelf heb ik wel meteen een buitenshuis verzekering aangeschaf, ik ben nu buitenshuis verzekerd tot 10.000 euro tegen diefstal, verlies en schade voor nog geen euro per maand geloof ik. Vind ik toch een fijner gevoel! :j

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:02

BrittKitt schreef:
Nou, dan valt mijn zadel er sowieso niet meer onder, hoezo nou weer een bewoond gebouw. Een stal staat toch 9 vd 10 keer los van een woonhuis? Of gaat het om een bewoond erf?
Hmm ja bij ons kan niks op slot omdat het open stallen zijn aan de paddock en dit dus nooit helemaal op slot kan :+ Daarnaast zijn onze paarden ook niet verzekerd, maar het zou wel een mooi argument zijn idd, stallen mogen niet op slot voor de veiligheid van de dieren.
Maar in jou geval, waren de zadels verzekerd of viel dit onder de inboedelverzekering? Want in dat laatste geval moet je dan dus ook regelmatig even je zadel mee naar huis nemen (om te poetsen oid) en dan even een foto maken zodat ze kunnen zien dat ie bij wijze van, vorige week nog thuis heeft gelegen?

Nou zijn mijn zadels niet gek veel waard, ten opzichte van sommige anderen, maar voor mij wel, want het zijn wel de enige zadels zowat die passen op mijn pony :=

Hoezo bewoond gebouw? Ik heb het over mijn algemene inboedelverzekering, niet over een zadelverzekering. Ik ga er niet vanuit dat de algemene inboedelverzekering rekening houdt met zadels. Daar hebben zij geen boodschap aan.

Het staat er echt:
Citaat:
De dekking is eveneens van kracht wanneer de inboedel binnen NL niet langer dan een aaneengesloten periode van drie maanden elders aanwezig is, en wel:
-indien de inboedel aanwezig is in een bewoond gebouw
-indien de inboedel zich bevind in niet-bewoonde woonhuizen of in andere gebouwen, met uitzondering van schade als gevolg van diefstal blabla
-indien de inboedel zich buiten gebouwen of in strandhuisjes bevindt, is de dekking alleen van kracht tegen de risico's van brand, bliksem enz, gewelddadige beroving, afpersing. --> geen diefstal dus.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:04

Appieee schreef:
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee!
Volgens mij heeft iedereen het op een ander deel van zijn verzekering weten te trekken maar vooral veel op de inboedel.
Wel weet ik dat het het allerbeste was al je een buitenshuisverzekering had. Dat was namelijk het eerste wat veel verzekeringen zeiden, dat het niet onder de verzekering viel omdat je dan een buitenshuis moest hebben.
Uiteindelijk door wat andere argumenten erbij en de grootte van de diefstal heeft iedereen alsnog alles terug gehad en volgens mij ook via de inboedel ja. :j

Zelf heb ik wel meteen een buitenshuis verzekering aangeschaf, ik ben nu buitenshuis verzekerd tot 10.000 euro tegen diefstal, verlies en schade voor nog geen euro per maand geloof ik. Vind ik toch een fijner gevoel! :j

Dat is wel een goede.. een buitenhuisverzekering... dan is niet alleen je zadel maar ook andere zaken verzekerd, ook tomtom en je spullen als je tas gestolen wordt ed? Is een onderzoekje waard denk ik.
Want van Reaal hoef ik duidelijk niets te verwachten mocht mijn zadel weggehaald worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:05

BrittKitt schreef:
Een zadelverzekering is dan wel handig, maar daarvoor moet hij achter 2 gesloten deuren liggen.

Dat hangt dus van je verzekering af. Inboedelverzekeringen stellen vaak eisen die niet altijd na te komen zijn op een stal.
Mijn huidige inboedelverzekering dekt helemaal niets buiten mijn eigen huis.

Mijn tuigageverzekering vraagt alleen 'passende beveiligingsmaatregelen' en daarvoor lijkt me een deugdelijke zadelkast wel voldoende.
Hij kost mij 25 euro per jaar, dat heb ik er graag voor over.

vroeger is mijn zadel ook eens gestolen van een manege, tesamen met 13 andere zadels. Die zijn lang niet allemaal vergoed (de mijne wel). Ze lagen nl in een niet-afgesloten houten stal, wel in een zadelkamer die op slot was.
Ik had een zadelkast met slot en bovendien was mijn zadel nog maar 4 maanden oud, zodat ik eenvoudig kon aantonen dat mijn zadel nog maar minder dan een half jaar buitenshuis bewaard werd.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:07

ik heb even gekeken maar die van mij zou idnerdaad rond de 30 euro per jaar uitkomen. Das heel netjes inderdaad :j

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:12

Ja, dat kost echt niets zulke verzekeringen.
Vooral niet als je kijkt naar wat de aanschafwaarde en soms ook emotionele waarde van je zadel etc. is. Een iemand bij ons op stal heeft al lang zijn geld terug van die diefstal toen maar kan nu nog steeds geen geschikt zadel vinden, die zijn wel twee jaar bezig geweest te zoeken naar het perfecte zadel en kunnen nu nog niets vergelijkbaars vinden. :(:)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:14

Ik heb eens gekeken bij bijv ditzo, die hebben bij de inboedelverzekering wel een wereldwijddekking. Maar de maandpremie is daar wel het dubbele van wat ik nu heb.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:16

Een buitenhuisverzekering is wel handig idd, daar ga ik ook eens naar kijken.
Bij die tuigageverzekering ben ik toen afgehaakt omdat ik de twee gesloten deuren al niet waar kon maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:17

BrittKitt schreef:
Bij die tuigageverzekering ben ik toen afgehaakt omdat ik de twee gesloten deuren al niet waar kon maken.

De tuigageverzekering van verzekeruzelf.nl vraagt geen twee gesloten deuren hoor, alleen 'passende maatregelen'.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:18

Ik heb idd bij andere verzekeringen gekeken, dan ga ik eens op die website kijken :j

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:20

Volgens mij kun je bij verzekeruzelf niet alleen een tuigageverzekering afsluiten maar is dat een toevoegsel op de paardverzekering.
Of zie ik het verkeerd?

Buitenhuisverzekering van reaal vergoed bij sportuitrusting max 750,= dus daar schiet ik ook niets mee op met een zadel van 1500,=

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:16

Ik heb mijn buitenshuis verzekering bij Centraal Beheer, misschien moet je daar eens kijken? Interpolis schijnt ook zo'n buitenshuis verzekering te hebben die hem wel dekt. :j

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:28

nee hoor bij je pensionstal zijn je spullen niet verzekerd.
ik heb ze gewoon op stal liggen en neem het risico.
je kan je zadel ook los verzekeren!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:29

Heb je de rest van de berichten ook gelezen?
Daar wordt toch duidelijk aangegeven dat de zadels wel vergoed zijn. Natuurlijk kan dat toeval zijn, maar ze kunnen er niet omheen natuurlijk.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:29

z0rr0 schreef:
nee hoor bij je pensionstal zijn je spullen niet verzekerd.
ik heb ze gewoon op stal liggen en neem het risico.
je kan je zadel ook los verzekeren!

nou dat klopt dus ook niet zorro. Het ligt maar net aan je verzekering. Had ik mijn inboedelverzekering bij bijvoorbeeld Ditzo lopen, dan was mijn zadel wél verzekerd.