paard vliegt de trailer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

paard vliegt de trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 03:02

hoi allemaal.
ik zit met een probleem, binnenkort ga ik mijn paardje weer ophalen, ze staat nu al 2 jaar op een manege(wegens persoonlijke omstandigheden) en hier heeft ze het heel goed gehad. en kan nu eindelijk weer zelf met haar aan de gang. het enige probleem is, waar ik laatst achter kwam is dat ze heel panisch is met het afladen uit de trailer, en dit terwijl wij eerder nooit problemen hadden met haar. en ik kon dit altijd in me 1tje af!!

Let wel: het gaat hier puur en alleen met het afladen. met opladen loopt ze er zelf in, kun je rustig stang en klep er achter doen.. geen probleem. dit kun je allemaal alleen. ook onderweg is er niks geen stress bij haar. ze staat heel rustig en wacht af waar we heen gaan.
zodra je aanstalten maakt om haar te gaan uitladen (doen we wel met z'n 2e)begint het; als je er bij in komt begint ze al met haar kont te duwen. als de klep naar beneden gaat komt ze zowat over de stang heen en brengt met haar hele lichaam de trailer en auto in beweging. er is zelfs een stang aan de voorkant afgeknapt daar dat ze steeds naar voor en achter ging!
zodra de stang weg is (en dan moet je maken dat je aan de kant gaat) vliegt ze de trailer uit. zodra ze dan buiten staat is er ook niks meer aan de hand. blijft gewoon staan en doet alsof er niks is gebeurt.

even wat achtergrond informatie:
is een 15 jarige, hele brave rustige merrie. (je maakt haar de kachel niet zomaar aan)
ze heeft nooit vast kunnen staan behalve in de trailer, dit is geen probleem.. is ook bij iedereen bekent die haar in handen krijgt.
eerder kon je altijd met haar alleen op stap met trailer. nu is dat gewoonweg te gevaarlijk. moet er niet aan denken wat er gebeurt als ze de trailer uit rent en ze zou blijven haken of struikelen of wat dan ook..

Nu kan ik gelukkig zelf wel bedenken dat er waarschijnlijk in die 2 jaar een x iets mis is gegaan, of dat die mensen niet consequent genoeg zijn geweest naar haar toe(dit is ook te merken in de hele omgang)

ik ben echt opzoek naar een oplossing!
wie ook wie weet hier raad mee of herkent dit probleem?

alvast bedankt!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 03:09

btw ik weet niet of het hier goed staat trouwens?!?!

Balou_k

Re: paard vliegt de trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:10

Denk eerder naar omgang met paarden of iets dergelijks..

Tja, ik denk dat het enige wat je kunt doen is geduld hebben en belonen..

Heb hier geen ervaring mee, paard wilt juist de trailer niet uit :')

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 03:14

ben zowiezo erg van het belonen. is alleen zo dat als je eerst heel boos word (lees;stem verheffen) dan staat ze stil en dan kan ik haar wel belonen, maar als dit met angst te maken heeft wil ik natuurlijk niet eerst boos worden en haar dwingen te blijven staan. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:17

Donna89 schreef:
ben zowiezo erg van het belonen. is alleen zo dat als je eerst heel boos word (lees;stem verheffen) dan staat ze stil en dan kan ik haar wel belonen, maar als dit met angst te maken heeft wil ik natuurlijk niet eerst boos worden en haar dwingen te blijven staan. :)

Dus als jij boos word dan doet ze rustig, is het dan niet gewoon een kwestie van ongeduld en heeft ze zoiets van dit mocht ik de afgelopen twee jaar ook ? Misschien is het er langzaam ingeslopen, iets aanleren is niet moeilijk maar afleren amai.. :oo

Misschien is het inderdaad angst straffen is dan inderdaad niet goed, maar dat ze daar rustig van word is wel vreemd..

Ik zou zoiezo niet teveel 'troosten' dat werkt juist aanmoedigend van 'het is hier eng, ik moet hier uit'

Denk ik :)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 03:24

als ik met mijn stem verheffing tot haar door kan dringen dan heb ik iig tijd om de stang weg te halen.. als ik dan zeg toemaar dan vliegt ze er als nog uit dus het probleem is dan nog steeds niet opgelost.. helaas :P

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:26

Donna89 schreef:
als ik met mijn stem verheffing tot haar door kan dringen dan heb ik iig tijd om de stang weg te halen.. als ik dan zeg toemaar dan vliegt ze er als nog uit dus het probleem is dan nog steeds niet opgelost.. helaas :P

Hmm heel naar, misschien moet jouw paard mijn paard ontmoeten, dan leert jouw paard mijn paard er uit te gaan :')
En mijn paard jouw paard te blijven staan :')

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 03:28

haha lijkt me een leuke date :D

Bokkert_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:44

Als ik het goed begrijp is het niet met inladen? maar alleen uitladen? Mijn paard is ook niet zo een held met trailers, meestal met uitladen dan loopt ie gelijk met der achterbeen der af aan de zijkant.. Ik doe altijd een longeerlijn aan de zijkant, dat helpt bij haar wel,, en ik beloon het paard heel erg veel, en het gaat eigelijk steeds beter.. ik zou eigelijk niet echt een betere oplossing kunnen bedenken, dan rustig blijven belonen etc.. aan mij heb je dus eigelijk ook niks }:0 Hahaha. :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 05:38

ik zou me er niet druk om maken........ goed inpakken en laat haar maar gaan, vang haar beneden op en klaar is kees :)

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 06:58

Zo ik het "lees" lijkt het me meer om een slechte "gewoonte". Vooral als je zegt dat ze er makkelijk in gaat, rustig tijdens het transport en eemal uit de trailer is.Plus dat ze ook nog "luistered" wanneer je je stem verhoogd.

Is ze gestressed wanneer ze er uit moet? Of gaat ze er gewoon "snel" uit maar ziet er niet angstig uit. Ik dat je goed moet zijn of ze "bang" is of het "normaal" er uit komt. Bij normaal bedoel ik niet de snelheid maar meer haar "lichaam's taal"

Ik zou een speciefike woord net als "wacht" gebruiken en eerst grond werk doen. Dan oefenen in een trailer zonder de beugel. Even in, wacht! dan er weer uit. Dan weer in: Vraag iemand om de stang er aan te leunen, niet vast zetten, vraag haar om te wachten, 2de persoon neemt dan de stang weg, nog meer wachten en dan er uit. Volgende oefening met de stang vast, dan met klep dicht en dan een weg rijden (ga gewoon een toertje doen) En natuurlijk altijd belonen met worden of aaietje!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:21

KiWiKo schreef:
ik zou me er niet druk om maken........ goed inpakken en laat haar maar gaan, vang haar beneden op en klaar is kees :)

mij is het risico te groot dat ze bij voorbeeld met d'r ijzers ergens kan blijven haken. heb dit 1 x eerder gezien, paard brak volledig het been en kon weg gebracht worden.. nee danje :n

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:24

@ funfun
nee ze is absoluut niet bang.. tenminste.. dat is niet aan haar af te zien. Grondwerk doe ik regelmatig en wat dat betreft; ze luisterd verder heel goed en heeft respect voor mij.

iig bedankt voor je tip, ga er zeker wat mee doen..

meerdere tips zijn natuurlijk altijd welkom:D aangezien ik meestal toch alleen met haar ben

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:59

er zijn al diverse topics over paarden die achteruit de trailer uitstormen, kijk maar in de zoekfunctie.

Je kunt haar dit gewoon leren, laat haar eerst 1 stap op de klep lopen en dan 1 stap terug, dus beginnen bij het begin en nog niet helemaal laden!
Dan 2 stappen er in en weer 2 terug, dit doe je net zolang pasje voor pasje tot je helemaal voorin de trailer bent en ze ook rustig achteruit loopt.
Zo leert ze dat achteruit helemaal niet zo eng is als zij dat denkt.
Laat haar dan even staan zonder stang en op commando achteruit, probeer haar dan ook halverwege even te laten stoppen en weer vooruit erin.
Als je dit even consequent oefent is je probleem zo voorbij.
Ga pas de stang erachter en de klep dichtdoen als bovenstaande relaxed gaat.
succes

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:42

[quote="cissy"]er zijn al diverse topics over paarden die achteruit de trailer uitstormen, kijk maar in de zoekfunctie.

oke heb ik niet aan gedacht. maar omdat dit best wel een specifiek verhaal is. iig bedankt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:09

Doe het de eerste keren met 2 mensen. Dan kan 1 haar vast houden terwijl de ander de klep enzo open doet. Zet eerst de trailer neer en laat m even staan. Doe dus niet meteen de klep open. Nadat de klep open is gedaan en de stang weg is gehaald blijf haar vast houden en wacht nog even met lopen. Vervolgens stapje voor stapje. Af en toe zelfs weer eens stapje vooruit de trailer in (alleen als ze hier goed op reageerd en niet helemaal gek wordt). Uiteraard mega belonen als ze er rustig uit is gekomen.

Als je dit een paar keer hebt gedaan krijgt ze vanzelf door dat het ook rustig kan. Succes!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:36

wat ga je tegenhouden als mensje als 500 kilo spiermassa besluit naar achteren te denderen????

als je haar een keer of 3 zonder stress gewoon laat gaan en je vangt haar beneden op....... is het ook over :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:54

Paarden proberen graag hun omgeving en gebeurtenissen te voorspellen.
Zo weten ze wat jou auto is,en gaat ze hinniken als je komt.
Als degene die voert komt gaan ze hinniken (sommige stampen) want ze gaan eten krijgen.
Zo weten ze ook dat als de auto stopt,jullie komen,de klep open gaat,stang weg en en hij eruit kan,en dit is
een beetje geëscaleerd denk ik .

Dit moet je gaan veranderen zodat hij niet meer kan gaan voorspellen wat er gaat gebeuren en hij rustig blijft wachten op wat er komen gaat,dit is een kwestie van eruit trainen.

Dit kun je het beste eens op een middag gaan oefenen,begin de sessie zoals cissy aangaf,zodra hij er helemaal instaat,en rustig is,ga je eens met de stang "lawaai" maken,kijken hoe hij hierop reageert.
Weer even eruit,en weer erin,dan de stang er eens achter,en weer eraf.
Herhalen,dan de stang erachter,weer eraf halen en hem erin laten staan,en weer erachter doen,laat hem even staan,stang erachter weg,nog even laten staan en dan eruit.
Dit allemaal oefenen,goed gedrag uiteraard uitbundig belonen!

Daarna eens stang erachter,klep dicht,niet gaan rijden natuurlijk ;),daarna de klep open,wacht even met de stang erachter weghalen,en dan weg.
Hehalen,ga tussendoor de klep bijvoorbeeld eens vegen voordat hij eruit mag,dit soort dingen,zodat hij leert te wachten totdat hij aan de beurt is.
Succes ermee ;)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:59

neem eens contact op met petra van 2moons!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 01:49

allemaal bedankt voor de reacties..
@ zodiacje: het probleem is dus dat als de stang er nog amper achter weg is dat mevrouw al gaat. vasthouden kan dan niet omdat ze ook niet vast kan staan gaat ze dus hangen.

@ cocochanel: hier kan ik wel wat mee bedankt.

@ frankiej: zal ik doen.. wie is dat? :o :D

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:41

google of zoek hier maar op petra vlasblom. zij kan echt goed met paarden omgaan en kan het ook duidelijk naar jou overbrengen. www.2moons.nl

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:13

mijn pony vliegt er ook zo ongeveer uit.
wat wij doen is iemand haar goed laten sturen bij het hoofd.
en naast elke kant van de klep 1 persoon die voorkomt dat ze eraf valt.
dit helpt bij haar goed.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:29

Die van mij doet dat ook, die wilde er eerst al niet in en als ze erin stond dan moest ze er zo snel mogelijk weer uit. Bij die van mij is het echt paniek. Maar door veel grondwerk te doen, geduld te hebben en een paar keer geoefend te hebben, loopt ze nu toch wel relaxter de trailer af. Probeer inderdaad de boel minder voorspelbaar te maken. Dus laat de klep eventjes dicht als je gestopt bent. dan klep open, stang laten zitten. Pas na een paar minuutjes gaan uitladen. Ook veel gaan oefenen met in en uitladen, zonder weg te rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:13

ik zie hier allemaal oplossingen die als startpunt hebben dat het paard al in de trailer staat en dan eruit moet, dat werkt niet!
Begin buiten de trailer als het paard er nog in moet, dat werkt stukken beter.
Als het paard er nl nog niet in staat weet je zeker dat hij er niet uit kan stormen :) dus begin vandaar uit en niet proberen het paard tegen te houden als je al in de trailer staat.
Zoals Kiwiko al zei je houdt geen 500kg paard tegen als ie achteruit wil, je moet m gewoon leren stapje voor stapje te gaan.

Om met Petra te spreken: je leert geen parachutespringen vanuit het vliegtuig maar vanaf de grond, de juiste voorbereiding is belangrijk!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:37

balingehof heeft ook veel ervaring met trailerladen en heeft er zelfs een dvd over gemaakt. Monya zit hier ook op bokt onder deze naam