Uitrijdeken gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Uitrijdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:27

Hoi hoi,

Heb even een vraagje.. mijn paard is niet geschoren en staat dag en nacht op t land
Nu heb ik al een tijd niet kunnen rijden omdat mijn paard een blessure had. Daarbij heeft hij vorige week
flinke koorts gehad.
Nu hoorde ik dat als ik weer ga rijden ( rijd altijd buiten ) dat het dan verstandig is om een uitrijdeken op te doen,
zodat de spieren warm blijven?

Maar normaal gesproken als een paard ongeschoren is, is een uirijdeken niet nodig?

Hoe denken jullie erover?
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 29-01-10 01:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel gehaald

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:30

Is wat afhankelijk van het paard, moet je zelf een beetje inschatten vind ik. Ik denk zelf: mijn paard staat met deken (mijne dan op stal). Ik trek de (nu dikke!) deken eraf, zadel erop. Ga rijden, eerst stappen. Paard is wel warm van de deken, maar niet door de beweging. Koelt dus af tijdens opzadelen en losrijden. Daarom doe ik als ik het echt koud vind een uitrijdeken op. Ik rijd daarmee ofwel alleen tijdens losrijden, ofwel de hele rit. Laatste zeker als de bak bevroren is en ik alleen wat kan stappen/draven. Dan vind ik dat ze te weinig echt doorwarmt om de spieren warm te houden. Maar ik vind het blijft een gevoelskwestie. Op een zonnige winterdag vind ik het gezond om zo lang mogelijk de deken even af te hebben, voor de huid die kan dan beter ademen. Net zoals je zelf in een winterzonnetje best nog wat warmte opvangt. Maar gure wind zonder zon is de gevoelstemperatuur heel laag.

AmazingGirl

Re: Uirijdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:32

Ja daarom vind ik het ook zo moeilijk, omdat ie nu al minder beweging krijgt dan normaal.
Ben eigenlijk altijd gewoon zo zonder deken opgestapt en naar buiten gegaan.
Maar mag nu alleen stappen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:28

in jou geval zou ik het wel doen ivm het stappen alleen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:45

staat je paard nu onder de dekens? Indien niet dan heeft het geen of weinig zin een uitrijdeken op te doen.
Staat je paard onder een 200grams of dikkere deken, dan zou ik wel een uitrijdeken nemen.
Zelf rij ik van zodra mijn paard onder een 200grams deken staat en het kouder is dan 10 graden neem ik een uitrijdeken om in te stappen en als het vriest laat ik de volledige opwarmfase liggen.
Nu mijn paard geschoren is, rij ik zowieso de volledige opwarmfase met deken en bij vriesweer de volledige training tenzij ik veel ga galopperen...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:17

ik ben laatst mijn uitrijdeken verloren met rijden, paard vond dat niet zo leuk.
voor mij geen uitrijdeken meer!

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:12

Hoe krijg je dat nou voor elkaar?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:26

geen idee. zat onder mijn zadel vast en daarna ook van voren met klitteband.
was aan het galopperen en af en toe even een pasje naar voren.
deken is denk ik steeds meer naar achteren gegeaan

Shoufshouf

Re: Uitrijdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:05

Ik doe alleen een reflectie uitrijddeken op om beter gezien te worden langs de weg!!

Ik denk dat een paard met goede wintervacht geen uitrijdeken nodig heeft! Maar als je paard net ziek is geweest kan het in iedergeval geen kwaad, gewoon doen wat voor jou het beste voelt!!!

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:03

Het kan zowieso niet echt veel kwaad, en nadat hij net ziek is geweest....zal ik het wel even doen. Straks wordt het weer beter weer en kan je hem weer af laten...

zamorasjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:41

ik doe hem als het heel koud is met instappen erop, dan haal ik hem eraf, en bij het uitstappen er weer op:)

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:23

zamorasjaan schreef:
ik doe hem als het heel koud is met instappen erop, dan haal ik hem eraf, en bij het uitstappen er weer op:)

Dit raad ik de TS ook aan en vooral aangezien het paard ziek is geweest. Maar het kan nooit veel kwaad uiteindelijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:27

Mijn 4-jarige staat ook elke dag 8uurs buiten op het land zonder deken, dus lekker dikke vacht. Hij staat 's nachts binnen.
Als ik ga rijden (binnen- of buitenbak) en het is echt koud weer, dus echt nog vriezen buiten, dan leg ik ook een uitrijdeken op om warm te stappen en een stukje te draven en dan doe ik het af en voor uit te stappen terug op.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:19

petitparis schreef:
staat je paard nu onder de dekens? Indien niet dan heeft het geen of weinig zin een uitrijdeken op te doen.
Staat je paard onder een 200grams of dikkere deken, dan zou ik wel een uitrijdeken nemen.
Zelf rij ik van zodra mijn paard onder een 200grams deken staat en het kouder is dan 10 graden neem ik een uitrijdeken om in te stappen en als het vriest laat ik de volledige opwarmfase liggen.
Nu mijn paard geschoren is, rij ik zowieso de volledige opwarmfase met deken en bij vriesweer de volledige training tenzij ik veel ga galopperen...

Zo doe ik het ook :D alleen de mijne is niet geschoren maar erg dun in de haren

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:26

Wij gebruiken inderdaad een uitrijdeken voor het instappen naar de les toe en zeker ook weer bij het uitstappen aangezien we dan weer langs de weg terug naar huis lopen. Pony is ook niet geschoren en is dan best bezweet, wil niet het risico lopen dat de pony ziek wordt. Thuis gaat daarna de winterdeken weer om als ie goed droog is.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:06

Mijn haflinger heeft in de wei een gevoerde regendeken op en ik doe ook weleens een uitrijdeken op als ik ga rijden en het koud is

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:53

mijn paard is niet geschoren en staat in de winter met een 300grams deken op.
ik doe zolang mijn paard de winterdeken op heeft met in en uitstappen een uitrijdeken op tenzij het zonnetje lekker schijnt dan doe ik in en uistappen zonder uitrijdeken.
met buitenrijden stap ik meestal heel veel dus dan doe ik de uitrijdeken gewoon helemaal op en weer tenzij het zonnetje schijnt dan rij ik zonder.