Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en kon ik haar weer lief belonen enz. 
Shoufshouf schreef:Wanneer begint de puberteit bij een paard (leeftijd) en hoe merk je dat??
Mijn merrie (bijna 4) is de laatste tijd steeds een beetje irritanter aan het worden, opeens niet uit de wei komen en weglopen, steigeren naar mijn vriend, bokken met rijden, nukkig op stal, met les gewoon geen aandacht hebben, eigenlijk gewoon niet luisteren....
Ze is pas door osteopaat en masseuse na gekeken, deze week komt de tandarts....Zadel is gepast.....dus hierin zit geen oorzaak...
Ook verveling is niet van toepassing ook al is alles bevroren, we hebben gewoon door de sneeuw gereden, ze heeft stal met uitloop en staat bijna elke dag een paar uurtjes in de paddock of wei. Verder heeft ze ook genoeg beweging gehad, wandelen longeren of rijden!!!
Ze krijgt anderhalve schep voer per dag (mengeling van musli en basisbrok en dailyplus) Verder veel hooi!!
Waratje schreef:Shoufshouf schreef:Wanneer begint de puberteit bij een paard (leeftijd) en hoe merk je dat??
Mijn merrie (bijna 4) is de laatste tijd steeds een beetje irritanter aan het worden, opeens niet uit de wei komen en weglopen, steigeren naar mijn vriend, bokken met rijden, nukkig op stal, met les gewoon geen aandacht hebben, eigenlijk gewoon niet luisteren....
Ze is pas door osteopaat en masseuse na gekeken, deze week komt de tandarts....Zadel is gepast.....dus hierin zit geen oorzaak...
Ook verveling is niet van toepassing ook al is alles bevroren, we hebben gewoon door de sneeuw gereden, ze heeft stal met uitloop en staat bijna elke dag een paar uurtjes in de paddock of wei. Verder heeft ze ook genoeg beweging gehad, wandelen longeren of rijden!!!
Ze krijgt anderhalve schep voer per dag (mengeling van musli en basisbrok en dailyplus) Verder veel hooi!!
Hoeveel werk vraag je van haar? Mogelijk wil je te veel, dat kan een heleboel dwarse toestanden opleveren. Een vierjarige is nog maar een kleuter, dus misschien moet je even een tijdje vakantie geven om het laatste half jaar te verwerken.
Waratje schreef:Bokken bij aangalopperen is vaak een kwestie van gebrek aan kracht en balans. Galop in een rijbak is best moeilijk voor een jong paard, daarbij zijn Haflingers meestal meer stuwers dan dragers van nature, waardoor het extra moeilijk is. Laat die galop even zitten onder het zadel en ontwikkel zijn kracht en balans eerst wat meer, eventueel aan de dubbele longe.