met losse haren rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_spunky_

met losse haren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 13:58

ik zit af en toe zonder cap op zenith, meestal als ik mijn haar opgestoken heb eerder die dag en ik geen zin heb om het uit te halen.
nu zat ik vorige week ook zonder cap op het paard, maar met mijn haar gewoon los.
mijn haren zijn redelijk lang, stuk over mijn schouders.
nu kreeg ik van de eigenaresse van de stal de opmerking dat ik zo niet eens mag rijden, dat het verboden is om met lang(er) los haar paard te rijden.
is dit echt zo of niet?

thnx ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:00

Ik rijd altijd met cap, maar mischien heeft zij het op haar terrein verboden? Wettelijk is het iig niet verboden.

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:01

galley schreef:
Ik rijd altijd met cap, maar mischien heeft zij het op haar terrein verboden? Wettelijk is het iig niet verboden.

het gaat niet om het zonder cap rijden, maar over de losse haren.
kan een pensionstalling zijn klanten zoiets verbieden dan als het niet wettelijk vastgelegd is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:03

Tijdens wedstrijden moet je lang haar in een knotje/netje hebben. Ik denk dat ze dat bedoelt. Er is idd geen enkele wet die wat dan ook verbiedt mbt haardracht.

Als een pensionhoudster het niet wil, dan kan ze dat verbieden. Haar terrein, haar regels. Als ze alleen klanten met blond haar en Friese paarden wil, kan ze dat ook eisen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 25-01-10 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:03

Wettelijk niet verboden.

Heeft te maken met 1 veiligheid, 2 netheid.

Ik persoonlijk, en nog heel wat mensen met mij, vind het gewoon niet netjes staan. Paardrijden doe je met je haren vast.
Het is gevaarlijk voor als je valt oid en je blijft met je haar ergens aan vast zitten. Die kans is een stuk kleiner als je een cap op hebt en of je haren in een vlecht staart knotje..

Daarbij kan een stal alles verbieden wat zij zelf willen. Is hun terrein waar jij gebruik van maakt..

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:04

oke dan weet ik het ;)
is ook niet dat ik dat vaak doe, komt vrijwel nooit voor maar kreeg die opmerking en ik wilde het even weten.
thnx

ilse86

Re: met losse haren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:08

bij de manege/pensionstal/springpaardenfokkerij waar ik jaren gereden heb, mocht het ook absoluut niet! mocht ook niet met jas aan rijden. Reden: gymmen op school doe je ook niet met je haar vast en je jas aan ;)
Met zo min mogelijk losse dingen rondom een ruiter/amazonelichaam, kan een instructeur je hele rijden beter beoordelen denk ik.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:07

Ik vind paardrijden met de haren los wel heel leuk in galop, als alles meebeweegt :D. Maar het is gevaarlijk, als je haar voor je ogen gaat dan kun je niet meer zien waar je rijdt!
Dus je kunt het beter in een staart doen.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:10

Ik heb me haar meestal gewoon los, dus voor paardrijden ga ik dat niet speciaal vast doen.. Denk er eigenlijk ook niet echt over na..:D

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:11

Hier is al een topic over. Gebruik de zoekfunctie anders even de volgende keer. :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:24

vindt het in het bos niet slim, je haren kunnen in takken komen, met alle gevolen vandien. haren vast, cap op, veel beter

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:25

_Lola_ schreef:
Wettelijk niet verboden.

Heeft te maken met 1 veiligheid, 2 netheid.

Ik persoonlijk, en nog heel wat mensen met mij, vind het gewoon niet netjes staan. Paardrijden doe je met je haren vast.
Het is gevaarlijk voor als je valt oid en je blijft met je haar ergens aan vast zitten. Die kans is een stuk kleiner als je een cap op hebt en of je haren in een vlecht staart knotje..

Daarbij kan een stal alles verbieden wat zij zelf willen. Is hun terrein waar jij gebruik van maakt..

Mooi gezegd sluit me hierbij aan!!!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:00

ilse86 schreef:
bij de manege/pensionstal/springpaardenfokkerij waar ik jaren gereden heb, mocht het ook absoluut niet! mocht ook niet met jas aan rijden. Reden: gymmen op school doe je ook niet met je haar vast en je jas aan ;)
Met zo min mogelijk losse dingen rondom een ruiter/amazonelichaam, kan een instructeur je hele rijden beter beoordelen denk ik.

als het koud is hou ik toch echt een jas aan, heb geen zin om kou te vatten, of nat te regenen.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:06

ik doe toch echt een lekkere jas aan.
met 3 truien aan lijkt me ook neit zo lekker rijden.

CaileyS schreef:
Ik heb me haar meestal gewoon los, dus voor paardrijden ga ik dat niet speciaal vast doen.. Denk er eigenlijk ook niet echt over na..:D

op een manege mag je niet eens zonder cap rijden;)

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:16

zoals ze al zeggen het is niet wetterlijk maar ik kan haar best snappen want zei is toch wel beetje verantwoordelijk voor jou

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:39

Ik draag het zelf in een vlecht, als het los is waait het alle kanten op.
Verboden is een groot woord, misschien staat het in de regels van jou stal.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:42

Ik heb nooit gehoord dat dat verboden is. Beetje rare regel hoor.
Ik rijd nooit met losse haren. Mijn haren gaan heel snel in de klit, en ik vind het irritant rijden! Heb het liever vast!
Ik heb het trouwens wel eens in zo'n klein staartje dat de rest los hangt. Dit vind ik al minder irritant. :+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:43

Ik vind het, naast dat het gevaarlijk is, er afschuwelijk uit zien!!~:+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:33

Hihi moet zeggen dat ik t wel een heel klein beetje overtrokken vind.. Ok, los haar kan ergens in blijven hangen, maar dat elastiekje ook :P

Anyway, ben sowieso een spijkerbroek-met-gympen-ruiter, dus maak me niet zo druk over dat soort dingen :P (overigens wel altijd keurig een cap op hihi, vlag op een modderschuit :P)

cdejager

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:09

ik heb gelukkig kort haar maar ik kan me voorstellen dat als je lang haar heb dat je het los wil dragen. vind het een beetje raar dat je verplicht word om je haar vast te doen.

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:58

ik heb ook altijd m'n haren los hoor.. ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:36

Toen ik langer haar had, had ik het meestal ook gewoon los. Wel met cap op trouwens... Maar ik vind een staart vreselijk irritant en alle elastiekjes glijden er ook steeds uit dus vandaar....

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:14

nee hoor bij ons mag dit gewoon ik heb haar tot me kont en ik heb het vaak los tijdens rijden.
het kan wel dat het bij haar verboden is.
ga is een gesprekje aan en vraag het haar gewoon

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:46

Als je gewoon in de bak gaat rijden, kan ik me niet echt voorstellen dat het veel kwaad kan. Behalve dan dat het misschien voor je ogen kan waaien? Maar op buitenritten is het echt wel verstandig om je haar vast te doen, liefst in een knot. Heb wel eens achter iemand gereden die met haar lange lokken tijdens een galopje in een laag hangende tak bleef hangen, daar wordt je niet vrolijk van.

Het zal gewoon een stalregel zijn. Het haar vast staat wel netter (vind ik, maar dat is heel persoonlijk).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:54

ik heb het altijd al los gehad, ook op de manege, want een elastiek onder me cap vond ik helemaal niet lekker zitten. bij ons mocht het ook gewoon, heel veel mensen hadden het.
rijdt nu ook altijd met los haar. ben ook een gympies-spijkerbroek-petje ruiter dus denk er nooit echt over na dat mensen me er niet uit vinden zien op een paard.
maar zal wel een regel zijn van haar zelf.

waarom vinden sommige het trouwens geen gezicht om met los haar te rijden?