Pijnlijke knieen van het rijden. Komt het van het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Pijnlijke knieen van het rijden. Komt het van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:00

Ik weet niet of het hier goed staat ;)
Ik heb tegenwoordig last van pijnlijke knieen tijdens het rijden.
Ik hoorde dat het aan het zadel kan liggen. Heeft iemand hier ook last van en eventueel opgelost met een ander zadel?
Ik heb een hele tijd niet meer gereden. Nu wil ik dat dus weer meer gaan doen. Een uurtje rijden is niet echt een probleem (wel stijve knieen als ik afstap) maar met een langere rit deden ze echt pijn (1,5 uur).
Ik heb geen vast paard, met die buitenrit reed ik op een dikke pony met pony zadel.
Iemand anders hier ook last van?
Wat heb je er aan gedaan?

gohya

Re: Pijnlijke knieen van het rijden. Komt het van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:04

Heb je geen artrose in je knieën?
Ik heb n.l. ook altijd pijn in de knieën na een poosje rijden.
Tijdens het rijden moet ik me benen effe laten strekken.
Bij mij is het dus artrose.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:09

Nou dat hoop ik niet! Ik heb met wisselend (slecht) weer ook wel eens last van mijn knieen en ik ga er heel soms ook wel eens door heen(op de trap bv).
Zou het gewoon iets van slijtage zijn dan? Dat zou mij niet zo goed passen eigenlijk... Laat ik eerst maar denken dat het aan het zadel ligt :Y)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:11

Reuma? Fibromyalgie? (geen idee hoe je t schrijft).
Ik heb namelijk hetzelfde.
Ik heb ook al 15 jaar Fibromyalgie en voornamelijk last van de knieen met dit weer.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:13

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid even naar de HA gaan, mijn ouders hebben beide ook last van hun gewrichten bij dit weer en die hebben artrose. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:17

Rijd je meestal op dikkere pony's? Spagaat-paarden? :D
Daar kan het probleem liggen. Als je op brede paarden rijd, en je forceert je voeten steeds zodat je tenen recht naar voren steken ipv naar buiten, dan komt er te veel druk op je knieën te staan en krijg je daar idd pijn aan. Ook als je een klein beetje last heb van x-benen en je moet van je instructrice je tenen recht naar voren steken.. zelfde probleem. Probeer je benen eens gewoon lekker omlaag te laten hangen zonder er constant spanning op te houden, ik denk dat je dan veel minder last hebt :)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:22

Misschien een stomme vraag,
maar welke beugelblokjes heb je>? ik had rechte en ook altijd pijn enz..

en ik bleek de spieren onder mijn knieschijf ontstoken te hebben en moest op advies van de dokter met schuine beugelblokjes rijden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:36

Slijtage IS artrose TS.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:42

Ik had eerst een zadel met vrj harde kniewrongen en daardoor kreeg ik ook pijn..
Misschien ligt het daaraan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:43

heb je je beugels te kort?
ik krijg ook last van mijn knieen als mijn beugels niet lang genoeg zijn....

Draumur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:54

Zet je niet teveel spanning op je benen?

Sharon072

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:58

Ik heb er ook vaak last van met het rijden, alleen in me rechterknie, die is na een uurtje zeer pijnlijk, waardoor lange ritten geen optie zijn.
Huisarts had er geen antwoord op. :(
Dacht zelf dat ik misschien me knieen teveel naar buiten draai, maar lijkt me stug.
Ben benieuwd naar de andere reacties.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:03

Ik zou idd eerst naar je beugellengte en beugelblokjes kijken, en als het aanhoudt naar de huisarts gaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:12

Dat zijn al veel reacties!
Ik heb rechte blokjes..
Als ik rij is het meestal op paardjes met "bloed" dus niet zulke ronde als de pony :D
Ik heb, als ik in de bak rijd, mijn beugels langer als met het buitenrijden. Met buitenrijden heb ik ze iets langer als springmaat.. Misschien moet ik ze een gaatje langer doen..
Ik zal mijn tenen eens uitsteken, misschien dat het dan minder is :Y) Als dat het probleem is haal ik schuine blokjes! Misschien past de pony mijn eigen zadel ook wel, dat zal wel makkelijker zijn met die blokjes :o
Draumur: Bedoel je met spanning, benen aanknijpen tijdens het rijden of dat de beugels te kort zijn en eventueel de hakken te veel uitdrukken?
Drestino: daar dacht ik ook aan! Nou ja, daar dacht iemand anders voor mij aan vandaar dit topic! Ik had er nog nooit van gehoord namelijk... Wat voor zadel heb je nu dan?

Ik heb in iedergeval al wat tips wat ik kan uitproberen!
Thanks +:)+

Draumur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:59

Bedoel dat je teveel druk zet op je benen, benen aanknijpen inderdaad. Dat je te krampachtig met je benen in het zadel zit.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:11

ik heb andere beugels gekocht heb nu nergens meer last van
eerder reed ik met mijn draver met gemak 10 banen heb een ongelukje gehad kon nog geen baan meer volhouden.
heb nu deze beugels en heb nergens geen last emer van ze hebben geloof ik test paren.
http://www.outdoor-riding.com/shop/cate ... ategory=15
ik heb de bovenste beugels

xCharlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:01

Ik denk dat je je beugels gewoon ietsje langer moet doen idd. Mijn moeder had ook altijd last van der knieen als ze van een paard afkwam, dus ik ging ff kijken hoe kort ze niet zat. x) Heb toen haar beugels twee gaatjes langer gedaan en nu heeft ze er geen last meer van.
Ik hoop dat het snel overgaat! Suuces!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:08

ik heb soms ook last van mijn knieën (t losse kruisbanden) Maar wanneer heb ik er wel eens last van:
Eigenlijk alleen wanneer ik te weinig knieruimte heb, dus 1 of 2 gaten korter op een dressuurzadel met veel wrong, of een te klein vzhzadel om te springen of als ik mij op wandeling 1 gat korter zet. Ik druk te fel mijn hakken uit waardoor er veel "druk/spanning" op mijn gewrichten komt.
het echt kort zitten is niet zo het probleem bij mij, want rij ook renpaarden en dat zit ik nog veel korter dan om te springen, maar dan heb ik weinig of geen last (hooguit na 3 paarden omdat m'n spieren het niet gewoon zijn :o )

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 09:20

Ik zal eens vragen of iemand even wil bekijken of ik mijn beugels te kort heb. Ik kan het me niet voorstellen omdat ik graag met lange benen rij. ALs ik buiten ga rijden doe ik ze wel 2 gaatjes korter.. Misschien dat het daardoor verergert? Ik rij gewoon te weinig om een goede balans te hebben als een pony/paard ineens even een bokje geeft of opzij springt, vandaar dat ik ze korter doe. Voorheen (toen ik fanantiek reed) had hier nooit last van. Ik vermoed eigenlijk dat de beugels toch te kort zijn en dus mijn hakken te veel uitdruk en dat dit te veel is voor mijn gewrichten.

Ik hoop dat meer mensen iets aan dit topic hebben!! ;)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:40

Voor enkel, knie en heup klachten worden vaak de Sprenger beugels gebruikt (Bow Balance of de andere flexibele). Deze bewegen mee met je beweging en vangen de klappen van het rijden op.
Zelf kan ik ook niet zonder in verband met een enkelblessure.
Het zijn echt hele fijne beugels die werkelijk heel goed werken. Daarbij zijn ze ook nog super veilig :D . Echt een aanrader.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:44

ik zou geen schuine blokjes gaan gebruiken, ik kreeg daar juist knieproblemen van en ik ken meerdere mensen die dat hadden. werd door zadelmaker bij ons op stal zelfs afgeraden

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:47

Leonieke schreef:
Voor enkel, knie en heup klachten worden vaak de Sprenger beugels gebruikt (Bow Balance of de andere flexibele). Deze bewegen mee met je beweging en vangen de klappen van het rijden op.
Zelf kan ik ook niet zonder in verband met een enkelblessure.
Het zijn echt hele fijne beugels die werkelijk heel goed werken. Daarbij zijn ze ook nog super veilig :D . Echt een aanrader.

Heb je een plaatje?
Anders zoek ik even een link om hier te plaatsen ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:52

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:56

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:58

Er zijn ook beugels die meer schokken op zouden vangen dan normale beugels, daar rijden wel meer mensen mee. Misschien is dat een oplossing?