Hallo, Steeds als ik de hoeven van mijn pony wil uitrabben, geeft hij een trap. Ik heb geen idee waarom hij dit doet, eerder deed hij dit niet. Ik durf z'n hoeven nu niet zo goed meer uit te krabben, maar het zal toch moeten. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Waratje
Geplaatst: 24-01-10 13:53
Het kan zijn dat hij wat stijf is en je het voetje te snel te hoog optilt. Vaak til ik eerst een stukje op, wacht even tot het paard ontspant en breng het dan rustig naar de gewenste positie.
alleen achter? of ook voor? als bovengenoemde tip niks oplevert, volgende x zn been vastpakken en 3 minuten op 3 benen laten staan. zo heb ik t ook opgelost, je hoeft dan niet te slaan oid maar je haalt gewoon de lol eraf voor m. maar, inderdaad wel eerst even alle andere mogelijkheden nagaan. niet straffen voor iets waar ie niet echt iets aan kan doen
Ik weet niet of hij ergens last van heeft? Maar als het kwaaiigheid is gewoon afstraffen. Een schop onder z'n pens wil nog wel eens helpen. Consequent blijven anders heeft hij in de gaten dat hij een loopje met je kan nemen en dan blijft hij dit doen.
Ik zou gaan oefenen zonder geweld want je loopt kans een trap in je gezicht te krijgen. Mijn hoefsmid had een vriendelijke methode met een touw, die èn veilig èn effectief is. Dus je doet een touw om het achterbeen en laat het zakken tot de kootholte. Dan trek je rustig het been omhoog en zodra hij niet meer trapt, laat je het weer zakken. Als je dit blijft oefenen wordt het vanzelf weer beter. Voordeel is dat je gezicht uit de gevarenzone is.
Dicht bij je pony blijven staan. Dan heb je meer grip en dan kan hij je ook niet raken. Zelf ga tegen de flank aan staan zeg maar, vaak trappen ze ook naar achteren. Beetje geduld en elke dag oefenen. Je kan er ook een comando op verbinden zoals bijv voetje, zodat hij straks bij voetje al optilt.
SillyJilva
Geplaatst: 30-01-10 00:29
Zo'n paard staat ook bij mij op de manege. Dat paard is altijd heel stijf en heeft waarschijnlijk geen goede ervaringen gehad met voetje geven. Maar de eigenaren hebben veel geduld gehad en het is veel minder geworden. Eerst wilde hij nog niet eens voetje geven
als hij het achter doet en hij doet het gewoon om te treiteren kun je de staart om zijn been doen en dan zijn hoef uitkrabben dat leren ze heel snel af want ze doen zichzelf pijn en hij moet echt wel hard leers zijn om dit dan nog eens te proberen
SuMaGi
Geplaatst: 30-01-10 20:09
Is het echt een gerichte trap of een klein 'trapje'? Een pony op de manege geeft altijd een trapje als je de hoef meteen naar achter trekt, daar moet je mee wachten tot de hoef ontspant.
Die van mij had beide, het gerichte trappen heb ik dus afgeleerd door hem een paar minuten op 3 benen te laten staan, het kramperige getrap heb ik gewoon geen aandacht aan besteed, is intussen helemaal over...
Een kleine pony bij mij trapt ook als je haar achterbeen wil pakken.Ik weet dat ze dit doet uit angst voor pijn,ze heeft een wond aan haar uier en dat doet zeer natuurlijk.Maar met heel veel geduld en veel praten geeft ze nu toch haar achtervoetje. Nog niet helemaal perfect,maar ik kan hem in ieder geval al wat uitkrabben.Veel praten en gerust stellen wil vaak helpen.
mijn paard deed het in het begin ook, eerder om te testen wat hij kon uithalen bij mij, waar mijn grens lag. In het begin twijfelde ik en dat merkte hij. Nu ga ik gewoon zonder angst naar zijn voeten en hij heeft er geen plezier meer aan, dus geeft hij zonder meer zijn voeten