inbouwen gasinstallatie Mitsubishi Pajero Sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

inbouwen gasinstallatie Mitsubishi Pajero Sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:20

Mijn vriend en ik zijn sinds kort de trotse eigenaars van een nieuw troetelbeest, een Mitsubishi Pajero Sport. Nou zijn we ons ervan bewust dat dit niet de zuinigste auto's zijn, maar daarom is dit ook het werkpaard en hebben we nog een kleintje erbij voor "doordeweeks". Maar om deze reden hebben we het gehad over het inbouwen van een gasinstallatie, ruimte zat achterin immers, maar wat zijn de kosten hiervan bij een 3 liter V6 auto? Is het überhaupt mogelijk? Zijn er mensen die dit gedaan hebben bij een vergelijkbare zware auto? Wat zijn jullie ervaringen, qua inbouw, kosten, voor- en nadelen? Hier een fotootje van ons beesie: Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:57

Die foto lijkt niet jouw auto te zijn, of heb je echt een rechts gestuurde bak? Kan hoor, maar je ziet het niet zo vaak.
Ik kwam onlangs op het forum van de Land Rover club een prijs van 2500 euro voor een G3 installatie in een 4.0 V8 38A Range Rover.
Wat Mitsubishi ervan vindt dat je er een gasinstallatie in stopt, geen idee, maar er zijn wel steeds meer fabrikanten die allerlei kanttekeningen plaatsen bij een gasinstallatie. Geen idee waarom; ik rijd al jaren probleemloos LPG in diverse Range Rovers.

Nadeel van G3 is de grote berg touw die in de motorruimte erbij komt. Naast de benzine-injectie zit er dan ook nog eens gasinjectie bij (extra injector) met alle bijbehorende slangen en bedrading.
Voordeel is dat er geen vermogensverlies optreed, waarbij het verbruik ook nog eens minder stijgt dan met zo'n "conventionele" LPG-installatie.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:06

Hadden jullie hier niet beter voor de koop over na kunnen denken? Volgens mij moet je erg veel km's rijden wil je de installatie eruit halen.

Ikke, wat betreft slangen e.d. vind ik het wel meevallen onder de motorkap. Eerder de gastank in bagageruimte of op plek van het reservewiel was mij een doorn in het oog. En niet te vergeten de storingen van het systeem. Ongeveer 3x per jaar moest hij opnieuw uitgelezen worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:58

Ik heb geen idee hoe dat bij Mitshubishi zit, maar bij de Range Rover kun je een gastank op de plek van de benzinetank hangen en dan naast die tank ongeveer 25ltr benzine. Wil je meer dan moet je even naar "de overkant", die Britten hebben hele mooie "long range oplossingen" ook voor de Range Rover. Datzelfde geintje flikken ze ook voor andere merken, dus waarom niet voor Mitshubishi.
Ik moet het voor mijn "nieuwe" Range Rover eens uitrekenen, maar ik denk niet dat het de moeite waard is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:43

Ikke: nee dit is hem echt, hij is idd rechtsgestuurd, het is oorspronkelijk een Engelse auto die slechts één jaar in de UK heeft gereden en daarna is ingevoerd. We hebben al een rechtsgestuurde Evo, dus mijn vriend rijdt er zo in weg, en ik ben druk aan het oefenen. Juist daarom konden we hem voor een mooi prijsje krijgen, verder zit alles erop en eraan, maar Nederlanders zijn een beetje bang voor auto's met het stuur aan de "verkeerde" kant van de auto... }:0

Mo_van_Dijk: we wilden deze auto toch hebben, of het nou een benzineslurpend beest is of niet, nadenken hierover kan in ons geval dus ook prima achteraf. Waarschijnlijk gaat het toch niet door omdat de kosten in ons geval waarschijnlijk niet opwegen tegen al het gedoe en het geld dat het kost om het voor elkaar te krijgen, maar ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen. Met een G3 zou het een iets alledaagsere auto kunnen worden ipv alleen de trekauto van het gezin voor trailer, autoambulance etc...
Storingen klinken dan weer wat minder, is dat standaard bij zo'n installatie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:43

Zoals gezegd, onmogelijk is het niet; ik heb er zelf ook twee met het stuur "aan de verkeerde kant" maar je komt het niet alle dagen tegen.

Storingen zijn niet zelden te wijten aan de wijze van inbouw. Beetje kritisch kijken naar hoe een installatie wordt ingebouwd en waar ze bijvoorbeeld de electronica wegbergen doet veel.
Blijft de afweging of de kosten van inbouw (en wegenbelasting) opwegen tegen de brandstofkosten. Ik ga het om die afweging in mijn Range Rover niet doen. Ik verwacht niet dat ik voldoende km ga rijden met die auto om het aantrekkelijk te maken.