Paard en hond samen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariadeBoer

Paard en hond samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:49

Hallo allemaal!!
Sinds vanochtend heb ik deze site ontdekt, echt handig!!! Nou, laat ik maar gelijk met mijn eerste vraag beginnen :o
Ik houd ontzettend veel van dieren en ben daarom ook vaak op de manege te vinden, en daarom is mijn hond Max (een havaner - klein hondje) vaak alleen thuis.. Soms denk ik er aan mijn hond mee te nemen, doe ik hier wel verstandig aan met zo'n klein hondje? Of heeft dit misschien een negatief effect op het gedrag van mijn verzorgpaard?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:54

Ten eerste welkom hier :)

Kent je hond paarden? En kent je verzorgpaard honden?

Mijn verzorgpaard (die andere die er bijstaan kende geen honden) kende een hond wel maar onze hond de paarden niet, (nou is onze hond iets groter dan die van jullie kruising labrador/mechelaar) Maar die is wel even op z'n plek gezet. Hij is laats mee geweest op buiten rit dat vonden beiden prachtig. Ik merk alleen wel dat de hond daardoor iets onvoorzichtiger wordt. Hij vind het in zijn ogen namelijk geweldig om met ze door de wei te rennen. NOu vertrouw ik dat nog niet helemaal toe haha maar verder gaat het hier wel goed.
Dus denk dat je wel even moet kijken hoe je verzorgpaard er op gaat reageren. Aangezien 1 klap van een paard hem gelijk naar de hondenhemel brengt.

Iriscope

Re: Paard en hond samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:57

Hoi en welkom ;)

Ook niet geheel onbelangrijk, op veel maneges en stallen wordt het niet gewaardeerd als er honden meegenomen worden. Zou dat dus eerst even navragen!

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:59

Hoi en ook welkom

wil je hem mee naar de manege nemen? staat jou verzpaard daar?
normaal zou dat kunnen, maar hou er rekening mee, dat veel maneges een aan gelijnde hond willen zien.
Weet niet of het dan handig is (als je alleen bent).
Je kan er ook voor kiezen de hond in de stal te leggen als jij gaat rijden (in de bak),
En als je naar buiten gaat om te rijden kan ie mee, mits het klikt tussen je paard en hond natuurlijk
Suc 6

MariadeBoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:01

maj0 schreef:
Ten eerste welkom hier :)

Kent je hond paarden? En kent je verzorgpaard honden?

Mijn verzorgpaard (die andere die er bijstaan kende geen honden) kende een hond wel maar onze hond de paarden niet, (nou is onze hond iets groter dan die van jullie kruising labrador/mechelaar) Maar die is wel even op z'n plek gezet. Hij is laats mee geweest op buiten rit dat vonden beiden prachtig. Ik merk alleen wel dat de hond daardoor iets onvoorzichtiger wordt. Hij vind het in zijn ogen namelijk geweldig om met ze door de wei te rennen. NOu vertrouw ik dat nog niet helemaal toe haha maar verder gaat het hier wel goed.
Dus denk dat je wel even moet kijken hoe je verzorgpaard er op gaat reageren. Aangezien 1 klap van een paard hem gelijk naar de hondenhemel brengt.

Ja precies!! En al helemaal omdat het zo'n klein hondje is... hihi
Mijn verzorgpaard kent honden wel, die lopen op de manege ook rond... Maar mijn hond kent paarden dus niet.. Mijn hondje kan soms een beetje baldadig worden en is een echt macho, haha :D

MariadeBoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:01

Babel schreef:
Hoi en welkom ;)

Ook niet geheel onbelangrijk, op veel maneges en stallen wordt het niet gewaardeerd als er honden meegenomen worden. Zou dat dus eerst even navragen!

haha, zeker niet onbelangrijk ;) hihi

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:02

Mijn hond gaat altijd mee naar de paarden, al zolang als ik haar heb. Ze reageert helemaal niet op ze. Alleen moet ze niet zo dom zijn per ongeluk achter me aan het weiland in te banjeren, want dan wordt ze de sloot ingejaagd door een van onze merries... ~~}>

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:04

Sientje schreef:
Mijn hond gaat altijd mee naar de paarden, al zolang als ik haar heb. Ze reageert helemaal niet op ze. Alleen moet ze niet zo dom zijn per ongeluk achter me aan het weiland in te banjeren, want dan wordt ze de sloot ingejaagd door een van onze merries... ~~}>

MOet je na gaan en jij hebt een Zij:P die van ons heeft 2 van die grote ballen dr onder hangen maar heb hem nog noooit zo hard de schuur in zien rennen hoor (omdat 1 van de merries hem wel zag zitten als speeltje _O- Held op sokken :')

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:05

Welkom.
Zou eerst ook even op de manege vragen of de hond daar mag rondlopen.
Wij hebben 2 jackies en een mechelaar,dezen lopen altijd los bij onze pony`s.
2 van onze honden hebben al wel kennis gemaakt hoe zwaar een pony is.
Ja ,moeten ze maar uitkijken waar ze lopen.
Verder gaat het prima.

MariadeBoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:36

maj0 schreef:
Sientje schreef:

MOet je na gaan en jij hebt een Zij:P die van ons heeft 2 van die grote ballen dr onder hangen maar heb hem nog noooit zo hard de schuur in zien rennen hoor (omdat 1 van de merries hem wel zag zitten als speeltje _O- Held op sokken :')

hahahha *D volgens mij best een leuk gezicht!!
verder nog mensen met ervaringen???

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:50

SV-->OPG

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:59

Mijn paard is echt helemaal verliefd op honden, hij wil er ook altijd graag mee spelen :) We nemen onze twee honden vaak mee naar de wei, en hij is altijd heel lief en vriendelijk tegen hun. Ik heb hem nooit moeten leren wennen aan honden, al toen ik hem pas had (op 4-jarige leeftijd) vond hij honden geweldig.

Ik denk gewoon dat je het eens moet proberen, en zeker zorgen dat je verzorgpaard je hond niet kan aanvallen/aggresief benaderen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:04

Ik heb op een stal gewerkt, daar hadden ze een rotweiler.
Die hond speelde altijd met een aantal paarden.
Die rende in de paddock altijd achter elkaar aan.

En sommige paarden knabbelden altijd aan zijn rug, heerlijk vond hij dat altijd.
Maar niet elk paardwas er van gecharmeerd dus hij heeft ook wel eens een tik gehad.

De merrie die ik gehad heb jaagde altijd honden uit de wei.
Die vind honden helemaal niet leuk.

Met mijn ruin weet ik het niet.
Mijn ruin staat op een stal waar ik mijn hond niet mee mag nemen.
De hondjes daar hebben het niet zo op andere honden.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:34

mijn hond ging vaak mee naar mijn verzorgpaard, heerlijk met z`n 3en de bossen in!! paard wou geen stad verder als de hond niet meekwam en andersom!

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:40

Mijn honden gaan ook dikwijls me naar de paarden. Die staan wel op een weide dus ze kunnen gewoon los lopen en dat gaat heel goed. Ik heb trouwens een veel te grootgeworden sheltie en een chihuahua (klein dus). Die gaat gewoon het eten dat de paarden morsen opeten enzo. De grote loopt achter mijn paard als ik hem longeer. Nog geen problemen mee gehad. Natuurlijk op een manege moeten honden meestal aan de leiband.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:29

bij ons op stal kom je ook altijd zat honden tegen.. heb die van mij ook wel is mee, ze is als de dood voor de grote paarden maar die van mij is maar zo'n ukkie dat ze daar wel bij in de buurt durft :P als je weet dat honden op stal zijn toegestaan, denk ik dat je je hondje gewoon eens mee moet nemen en zien wat er van komt :)

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:07

Bij mij op stal hebben ze 2 jack russels. Hele leuk! Nooit een probleem! 1tje ligt zomers altijd met de paarden in het land, net of die bij de kudde hoort! :P

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:12

Mijn hondje ging vroeger ook wel vaak mee, men paard was vooral nieuwsgierig en liep er continu achteraan. Met als gevolg dat de hond sneller ging lopen, paard sneller ging lopen, hond panische angst en complete spurt inzette,...
Nu wil hij niet meer mee omdat hij een keertje tegen de stroomdraad is gekomen en een schok heeft gehad :( arme beestje snapte er niets van!

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:14

Gewoon proberen, 99 van de 100 x komt het allemaal in orde. Tenzij je hond er geen plezier in heeft natuurlijk!

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:27

bij ons in de buurt alle maneges, prive stallen noem maar op hebben 1 of meerdere honden, bij 1 niet maar dat is om allergische redenen, dus waarom niet? wij hadden een engelse cocker spaniel en die ging ook altijd mee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:35

In principe moet dat zeker gaan, ik heb zelf een herder (Mechelaar) en die gaat soms los ook mee op wandeling loopt dan soms voor soms achter en soms tussen de paardenbenen door.
Uiteraard is er dan soms wel risico dat hij wel eens geraakt zou kunnen worden door die paardenbenen, en je moet ze dit echt wel een beetje laten gewennen, sommige paarden schrikken idd van honden zo dicht bij en sommige honden durven uithalen naar de paarden , ze moeten dus leren omgaan met elkaar.
Daar dit dus niet altijd voorspelbaar is en niet alle paarden bomproof getraint zijn is het idd niet in alle stallen zo dat honden dus welkom zijn , dit moet je dus wel navragen.
Het kan dus wel als er geoefend is geweest maar niet ieder paard (toevallige passant, die dan niet zo getraind is kan dan soms in moeilijkheden geraken net door jouw dier zijn aanwezigheid.
De verantwoordelijkheid bij een ongeval is en blijft dan ook bij de eigenaar van de hond hou daar zeker wel rekening mee.

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:38

Mijn paard en honden is geen goed combi, helaas. Ze gaat erachteraan en probeert erop te gaan staan...gekke merrie

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:39

ligteraan of je hond geen paarden aanvalt..:P

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:58

Mijn hond en paarden gaan erg goed samen. Ze kennen elkaar erg goed :j

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:52

Maar let erop als je je hond in de stal legt dat er niet nog enorme paarden drollen in liggen.Anders heb je die even later verwarmd in je woonkamer liggen :D !