Merrie is lastig in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Merrie is lastig in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:21

Hallo, ik zit met een probleempje..
Ik heb een weiprobleem met mijn merrie van 16 jaar.
Ik heb haar nu iets meer dan een half jaar, in het begin waren er veel problemen.
Ze kende voetjes geven niet, ze was erg ondervoed, zat vol bloedwormen, werd alleen geslagen/aangevallen door mensen en was hierdoor bang van mij/wou bijten en stampen.
Na 2/3 maanden had ik eindelijk haar vertrouwen gewonnen, ik mocht in haar stal komen en ermee doen wat ik wou en in de wei was het net een schoothondje.
Naar andere mensen was ze nog altijd aanvallend, telkens als mijn moeder haar hand nog maar uitstak hapte ze er al naar.
Maar uiteindelijk was het een vrij lief en aanhankelijk paardje geworden, ik had ook een sterkte band met haar in die tijd.
Daarna kwam er een nieuw paard op stal, een met net hetzelfde karakter als haar (vrij dominant), met als gevolg dat Lianne de muur er half had uitgestampt en ze van stal moest verhuizen omdat het zo niet meer verder kon.
Vanaf toen is het weer naar af gegaan, in de stal kon ik nog wel doen wat ik wou, maar van de moment dat iemand anders eraan wou komen was ze zo goed als oncontroleerbaar.
Nu heeft ze een lange tijd binnen gestaan o.w.v. het slechte weer, ik dacht dat het weer beterde want ze was terug aanhankelijk en deed alles voor me.
Nu stond ze vandaag voor de eerste keer terug buiten, ze kwam met oortjes naar voren op me af gegallopeerd, dus ik dacht dat het wel goed ging gaan, maar..
Ze kwam naar me toe, stak haar neusje naar me, ik wou haar aaien en ze wou bijten, ik trok nog net op tijd mijn arm weg.
Toen draaide ze zich om en liep weg, ik dacht ik laat haar maar even doen en ik probeer straks terug.
Toen ik terug ging deed ze zelfs de moeite niet meer om naar me toe te komen, ik ging naar haar en ze draaide haar achterwerk naar mij en dreigde te stampen. Zo ging het nog een paar keer door.
Als ik echt naar haar toe kom met het halstertouw om haar uit de wei te halen, laat ze het wel toe, maar vanaf de moment dat ze ziet dat ik gewoon kom om haar te aaien kan ik niet bij haar in de buurt komen..

Heeft iemand hier tips voor?
Alvast bedankt,
Jasmine

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:20

wat een treurig verhaal. dit dier is zó beschadigd.
het lijkt mij het beste om een zeer strenge regelmaat aan te houden en daar niet van af te wijken. haar vertrouwen in de mens staat op zo'n laag pitje, dat je dat alleen op kunt bouwen door haar vastigheid te bieden. dus ook als het slecht weer is, toch lekker buiten zetten. probeer, voorlopig toch zeker, om geen grote veranderingen in haar leventje toe te laten. de basis die je met dit paardje had opgebouwd werd teniet gedaan door de komst van een ander paard.
door omstandigheden is ze een periode niet buiten geweest, logisch toch dat ze dan zo reageert.
je zult weer van voren af aan moeten beginnen met opbouwen van het vertrouwen, en je moet je bewust zijn dat zij iedere verandering in het dagelijkse doen met groot wantrouwen zal beantwoorden. de reactie van je paard ligt dus niet aan je paard, maar aan jou.

amyz

Re: Merrie is lastig in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:44

jeetje lastig, en heel ontzettend treurig inderdaad!
naast alles wat hinta schrijft, is het miss niet onverstandig om emiel voest even te mailen, die kan je zeker wat goede adviezen geven... tis toch een lastige situatie waarbij je alle adviezen kunt gebruiken, juist omdat het ineens weer zo is verslechterd..

succes iig!

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:23

Dankje voor de reacties.
Nu het weer terug beter is staat ze terug elke dag buiten, ze staat alleen op een vrij groot stukje wei en aan de aangrenzende wei staan een jonge ruin en een oude heel aanhankelijke ruin.
Ik hoop dat dit misschien ook een beetje een invloed heeft op haar.
Voor de rest heeft ze een dagelijks ritme, ze gaat ongeveer om half 8/8 uur de wei in en rond 6 uur/half 7 worden ze altijd binnengehaald. Hun eten krijgen ze 's morgens in de wei en 's avonds in de stal.

Wat ik nog vergeten te vertellen ben is dat ze vroeger met 4 volwassen paarden in 1 box stonden, en dus altijd moesten vechten voor hun eten. Toen ik haar net had kon ik ook niet bij haar in de buurt komen terwijl ze at, met kleine beetjes werd dit beter. Nu kan ik in de stal zo goed als alles doen met haar terwijl ze eet, dit is nu dan ook niet veranderd, ik kan in de stal nog altijd alles doen als ze eet.
Maar vanaf ze buitenkomt is ook dit een ramp..
Ik denk dat ik terug van het begin moet beginnen met onze band op te bouwen en hulp te zoeken, want als ze zo nijdig is in de wei vertrouw ik haar eigenlijk niet echt, en met bang te zijn maak je het alleen maar erger..
Dus in ieder geval al bedankt!

edit: typfout

Hiltje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:02

Wat sneu, net nu het zo goed ging dat het dan weer fout is gegaan.
De merrie die ik reed kwam eerder ook altijd met de oren in de nek naar mij toe en draaide mij de kont toe en dreigde om te gaan trappen.
Als ze als je met het halstertouw komt en ze wil dan wel komen, zou ik het als ik jou was het daar eerst bij laten en het daarna misschien rustig weer opbouwen.
Wat goed gaat, heel overdreven positief belonen en verder met haar bezig zijn en niet alleen naar haar toe komen om te aaien, want ze geeft dan toch eigenlijk duidelijk aan dat ze daar geen behoefte aan heeft...

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:24

het lijkt mij logisch dat ze het niet leuk vindt als jij dingen doet terwijl ze staat te eten. jij vindt het toch ook niet leuk als je aan tafel zit en iemand loopt rondom je heen dingen te doen?
respecteer dat moment, laat haar in alle rust eten, ze zal je er dankbaar voor zijn.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:01

dat klopt, maar als ik haar toch even uit haar stal moet halen is het altijd handig dat ze me niet direct aanvalt ;) ze doet nu trouwens gewoon niets als ik in haar stal ben ;)