Verhuizen naar 24/7 buiten, wanneer lichtere deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Verhuizen naar 24/7 buiten, wanneer lichtere deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:14

Hai allemaal,

over 2 weken verhuist mijn pony van een buitenstal naar 24/7 buiten met s'nachts een overdekte paddock.
Hij heeft nu een 350 gram deken op, zit mooi in de vacht en is al enigzind aan het verharen doordat de dagen toch al langer worden.

Nu was het de bedoeling om hem ergens een lichtere op te doen, een 200 gram horseware, maar ik weet nu niet precies wanneer ik daarmee moet gaan beginnen.

Ik dacht zelf aan als de nachten niet meer de vorst brengen, normaal zou ik dat dan doen, ,maar hoe doen jullie dat met de 24/7 buiten paarden?
Zal het dan niet snel te koud worden?

Zijn stal nu is altijd open doormiddel van een bovenluik, de stal staat op de buitenpl;aats dus hij is wel enigzins wind en dergelijke gewend, maar goed in de stal is het toch beschut en waar hij straks komt is het een open afkapping met verdeelde paddocks dus toch meer luchtdoorstroming ;)

josie

Re: Verhuizen naar 24/7 buiten, wanneer lichtere deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:18

Dat hangt van je paard af (koukleum of juist helemaal niet b.v.) en de weeromstandigheden (wind, temp., neerslag e.d.)
Wat goed werkt is je paard blijven voelen bij de hals onder de deken en b.v. bij de billen.
Staat hij/zij te rillen heeft hij/zij het te koud en moet er wat bij, gaat hij/zij richting het zweten, dan moet er iets onder uit dan wel iets lichters op.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:53

Tja het is een haflinger en die hebben het toch al niet snel koud.
Vandaag toen hij uit de wei kwam voelde hij warm aan, niet te war.
Maar goed hij heeft straks die stal niet en het gaat weer vriezen en wil ook niet te snel wisselen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:07

ik zou wisselen van zodra er geen of weinig kans op nachtvorst is en de temperaturen overdag tussen 5 en 10 graden zijn.
Bij overdag 15°C gaan bij ons de dekens af, hooguit 's nachts een fleece of ongevoerde regendek bij fel regenweer en wind

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:57

Ik zal daar nog even mee wachten. Helemaal omdat je pony gewend is binnen te staan en buiten zal blijven.

Persoonlijk zal ik ermee beginnen als de lucht weer wat warmer, maar ook droger wordt. De laatste dagen was het dan wel boven nul, maar de lucht was wel erg vochtig en het waaide flink. Je hebt dan last van waterkou, wat nog kouder aan kan voelen dan lichte droge vorst.

Daarbij heeft het hier (Noorden) vannacht 5 graden gevroren vannacht :( .