Winter en verharen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Damiro

Winter en verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:33

Sinds een week of twee is mijn 9 maanden oude veulen behoorlijk aan het verharen.
Als je met je hand over zijn vacht gaat heb je je hele hand vol haar.
Heb dit nog nooit eerder meegemaakt dat een paard midden in de winter gaat verharen, heeft iemand hier ervaring mee?
Er zit weer een vorst periode aan te komen en het lijkt mij niet echt goed als hij nu al gaat verharen, misschien maak ik mij om niets zorgen maar wil graag jullie ervaringen horen.
Kan het een vitaminen tekort zijn?
Wil erbij vermelden dat het een kruising is tussen een fjord x tinker x fries, allemaal koudbloeden dus, heeft het hier misschien iets mee te maken?
Hij staat overdag een aantal uur in de wei en nachts op stal.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Somebitch

Re: Winter en verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:35

Opzich is het wel logisch, het is nu warmer vergeleken voorgaande weken. Als er weer vorst komt zal het wel weer stoppen met verharen. Er zijn meerdere paarden die dit rond deze tijd hebben. :j

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:35

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:36

hier beginnen ze ook weer. De dagen worden ook al weer een beetje langer licht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:54

Verharen heeft te maken met de daglengte. Mijn pony is er ook altijd vroeg bij, al staat hij nu op een stal waar het licht lang aan is, anders begint hij eind jan. of bij 24/7 buiten half feb. met verharen. En nu is hij al 2 weken bezig, dus eigenlijk een maand te vroeg.

Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:25

Dank jullie, hoef me dus geen zorgen te maken!!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:37

tamary schreef:
Verharen heeft te maken met de daglengte. Mijn pony is er ook altijd vroeg bij, al staat hij nu op een stal waar het licht lang aan is, anders begint hij eind jan. of bij 24/7 buiten half feb. met verharen. En nu is hij al 2 weken bezig, dus eigenlijk een maand te vroeg.

Nee hoor, dat is geen maand te vroeg. Het verharen begint als de langste nacht achter de rug is en dat is 21 december.

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:53

tamary schreef:

Klopt helemaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:57

ElsB schreef:
tamary schreef:

Nee hoor, dat is geen maand te vroeg. Het verharen begint als de langste nacht achter de rug is en dat is 21 december.

Hij is voor zijn doen een maand te vroeg. Zijn normale "ritme" is beginnen eind jan. tot 1/2 feb.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:59

Mijn pony is er ook altijd vroeg bij. In augustus begint mijn New Forest altijd te verharen en rond half december weer. Heeft inderdaad te maken met het daglicht, niet met de kou.