trektocht ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

trektocht ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:21

in juni ergens ben ik van plan om een groot weekend door te brengen in laag soeren met vrienden.

ik zelf woon in hilversum en bedenk me net dat ik ook erheen kan "lopen"(lees rijden). anders ben ik afhankelijk van mijn vader ivm de trailer. misschien is deze afstand wel iets te hoog gegrepen maar ooit wil ik wel een een trektocht maken

nu vraag ik me af, wie heeft er wel een zo een trektocht gedaan en waar moet je op letten? hoeveel km maken per dag? en hoe te trainen voor zo een rit?

graag jullie ervaring met een trektocht..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:23

Voor een trektocht moet je echt er naartoe werken.
Niet zomaar ineens een rit van de ene kant van het land naar de andere.

Daarnaast geef je aan een weekendje te willen gaan.
Met het rijden erbij moet je toch zeker het dubbele rekenen.

Kilometers per dag hangt van zoveel factoren af: Ervaring, soort ondergrond, temperatuur enz.

Trainen is veel ervaring opdoen.
Lange ritten gaan maken, 2 daagse tochten, leren om te gaan met bagage enz.

Edit: Zoek anders eens op de berichten van bokker Ikke, een zeer ervaren iemand met vaak goed (soms confronterend, maar wel wakker schuddend) advies.
Laatst bijgewerkt door Silence op 20-01-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

luukzorika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:23

Sorry, nog geen trektocht gehad hier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:33

Korte dagafstanden, zeker bij je eerste tocht. Kritisch op je bagage, of beter voor een eerste keer, iemand die het nabrengt. Goed passend tuig en een goede (basis)conditie doen de rest.

Laat je niet gekmaken door waslijsten zooi die sommigen hier graag meezeulen, allemaal flauwekul.
Kaart/routebeschrijving
kompas of GPS
telefoon (met lader?)
Toilletspullen in miniverpakking
handdoek (microvezel)
Reserve onderbroek
Goede regenjas
kleding die je draagt
tuigage op het paard
reserveteugel
Boekje met adressen/telefoonnummers.
Wat te eten en drinken voor onderweg, kun je ook inkopen en gelijk opdrinken/eten.

De rest is optioneel en feitelijk overbodig. Maak je niet druk om schone kleding, na twee dagen stinkt ALLES naar paard, dus maakt het niet meer uit.
Ga voor zo'n eerste tocht niet slepen met tenten, slaapakken en matjes, dat geeft een hoop gesleep, gewicht en het vergt enige ervaring om dat goed weg te knopen. Dit even los van het feit dat lichte matjes en slaapakken schreeuwend duur zijn, zeker voor een eerste keer. Krijg je de smaak te pakken, kun je altijd verder gaan kijken; er is genoeg leuks in de handel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:02

Ikke is een klein detail vergeten: halster met halstertouw. Als je een wat langer halstertouw neemt, kan dat eventueel als reserveteugel dienen. Enne, steek een strotouwtje in een jaszak, altijd handig ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:03

Silence schreef:
En daar is Ikke ;)

En die vergat heel elementair een vorm van halster te vermelden (gewoon halster, touwhalster, combinatiehoofdstel). Voor de langere termijn zou ik echter opteren voor het leren stilstaan van het paard, zonder vastbinden (groundtied in westerntermen).
Waratje schreef:
Ikke is een klein detail vergeten: halster met halstertouw. Als je een wat langer halstertouw neemt, kan dat eventueel als reserveteugel dienen. Enne, steek een strotouwtje in een jaszak, altijd handig ;)

Waarvan acte......... :D

ch_ntii123

Re: trektocht ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:19

Haha, super. Is het dan een idee om gewoon eens naar een manege te rijden te paard en daarna eens terug, of zou je meteen twee dagen of meer doen? en is het dan verstandig om alleen te gaan? (ik heb wel een aardig richtings gevoel:P)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:29

Een heen-en-weertje met een overnachting is zeker niet verkeerd om mee te starten. Je leert ook direct hoe je paard omgaat met logeren op een andere plek. Er zijn paarden die daar veel moeite mee hebben en bijvoorbeeld niet eten of het water niet drinken. Als je daar achter komt bij een langere tocht heb je toch een probleem.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:35

Denk ook aan de hoeven van je paard. Beslag? Hoefschoenen? Bij hoefschoenen neem je een reserve mee en bij beslag laat je je hoefsmid leren hoe je een ijzer er voor nood weer vast onder slaat tot er een smid kan komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:39

ch_ntii123 schreef:
in juni ergens ben ik van plan om een groot weekend door te brengen in laag soeren met vrienden.

ik zelf woon in hilversum en bedenk me net dat ik ook erheen kan "lopen"(lees rijden). anders ben ik afhankelijk van mijn vader ivm de trailer. misschien is deze afstand wel iets te hoog gegrepen maar ooit wil ik wel een een trektocht maken

nu vraag ik me af, wie heeft er wel een zo een trektocht gedaan en waar moet je op letten? hoeveel km maken per dag? en hoe te trainen voor zo een rit?

Snelle inschatting is dat je hiervoor toch wel 5 a 6 dagen onderweg bent.

Lijkt me wat ambitieus als je dit nog nooit gedaan hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:53

Antheman schreef:
ch_ntii123 schreef:

Snelle inschatting is dat je hiervoor toch wel 5 a 6 dagen onderweg bent.

Lijkt me wat ambitieus als je dit nog nooit gedaan hebt.

Ruwweg 80km, daar heb je als beginner dus wel iets meer tijd voor nodig, als je tenminste verstandig bent en als je in Laag Soeren ook nog wat wil rijden. Ik zou voor een dag of tien gaan, met minstens 1 rustdag, maar beter is misschien wel twee rustdagen. Met rustdagen bedoel ik ook RUSTdagen! Dus paard op de wei en niet aankomen, alleen verzorgen! ook geen stapritje of zoiets.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:52

Ik heb afgelopen zomer op stal 't reelaer, de manege waar ik rijd, een jongerentrektocht gedaan, dan zit je in een groep met 13 kinderen van 14 - 18 jaar. Dan ga je langs zandpaden in volle galop.
Ik moest toen er vooral op letten dat je je paard onder controle houd en dat hij niet flipt of tegen iemand anders aanbotst.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:02

CarmenJT schreef:
Ik heb afgelopen zomer op stal 't reelaer, de manege waar ik rijd, een jongerentrektocht gedaan, dan zit je in een groep met 13 kinderen van 14 - 18 jaar. Dan ga je langs zandpaden in volle galop.
Ik moest toen er vooral op letten dat je je paard onder controle houd en dat hij niet flipt of tegen iemand anders aanbotst.

Dan heb je het over een volledig georganiseerde trektocht om manegepaarden, dat is toch even wat anders dan zelf op trektocht gaan met je eigen paard.

Ik zou naast die lijst van ikke ook een zakmes meenemen.
Geen schoon ondergoed voor elke dag, neem inlegkruisjes mee scheelt heel wat ruimte en dan kan je toch nog een beetje hygienisch werken.

missgypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:05

Trektocht is heel gaaf maar vergt idd een hoop voorbereiding. Ik ben zelf een keer twee weken op trektocht over de veluwe en daaromheen geweest en een keer een aantal dagen door de duinen, compleet met tent, eten (ook paar kg voor paard in geval van nood). Wij deden rond de 30 km per dag, maar onze paarden waren dan ook al 20 en 22 en het was een hittegolf. Zelf vond ik het heel fijn om met z'n tweeen te rijden, ook makkelijker als er onderweg wat gebeurt of als je onderweg even langs de supermarkt moet :P. Ik heb vantevoren heel veel lange buitenritten (4 uur) gemaakt en een aantal dagtochten. Ook een of meerdere echte rustdagen onderweg is zeer belangrijk.
Wij hebben vantevoren de route helemaal uitgestippeld en overnachtingsplaatsen geregeld aangezien niet iedereen even blij is als je zomaar met een paard op de stoep staat, het is voor je paard wel fijn als hij niet hoeft te overnachten op een stal, dan is hij de volgende ochtend namelijk hartstikke stijf, die van ons hebben bijna overal lekker buiten gestaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:07

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:15

missgypsy schreef:
Trektocht is heel gaaf maar vergt idd een hoop voorbereiding. Ik ben zelf een keer twee weken op trektocht over de veluwe en daaromheen geweest en een keer een aantal dagen door de duinen, compleet met tent, eten (ook paar kg voor paard in geval van nood). Wij deden rond de 30 km per dag, maar onze paarden waren dan ook al 20 en 22 en het was een hittegolf. Zelf vond ik het heel fijn om met z'n tweeen te rijden, ook makkelijker als er onderweg wat gebeurt of als je onderweg even langs de supermarkt moet :P. Ik heb vantevoren heel veel lange buitenritten (4 uur) gemaakt en een aantal dagtochten. Ook een of meerdere echte rustdagen onderweg is zeer belangrijk.

Je hebt 30 km op een dag gedaan tijdens een hittegolf? Da's toch helemaal niet leuk meer? :?
Deze zomer hebben wij een traject van ongeveer 22 km gedaan midden in die hittegolf en dat vonden we eigenlijk al ruim teveel voor die omstandigheden. Je moet ook wat ruimte inplannen om je route te verleggen in bepaalde weersomstandigheden, als het extreem weer is hou je de afstanden liever kort. Dat is niet alleen voor je eigen plezier, maar ook voor de paarden moet je aan wat extra zaken denken als schaduw, water tijdens pauzes en een groter risico op drukkingen. Die 30 km per dag is in gematigde omstandigheden al best een flinke afstand, dat zou ik zeker niet iedere dag inplannen.

missgypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:32

Rond de 30 km (dus ene dag 25, ander 35 bv) is voor een gezond en goed getraind paard goed te doen als je rustig rijdt en onderweg voldoende rust en water geeft. De paarden zijn ten alle tijden heel werkwillig en vrolijk geweest. Op de heetste momenten van de dag hebben we gewoon lekker pauze gehouden in de schaduw van het bos. Veel trainingsritten die vantevoren gemaakt zijn waren een stuk intensiever dan tijdens de trektocht zelf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:03

missgypsy schreef:
Rond de 30 km (dus ene dag 25, ander 35 bv) is voor een gezond en goed getraind paard goed te doen als je rustig rijdt en onderweg voldoende rust en water geeft. De paarden zijn ten alle tijden heel werkwillig en vrolijk geweest. Op de heetste momenten van de dag hebben we gewoon lekker pauze gehouden in de schaduw van het bos. Veel trainingsritten die vantevoren gemaakt zijn waren een stuk intensiever dan tijdens de trektocht zelf.

Maar wat is in godsnaam de lol om over dergelijke afstanden door het land te jakkeren, zeker in dat soort temperaturen???
Nog afgezien van de risico's voor de paarden, je bent zelf ook aardig total-loss na zo'n dag. Trektochten zijn om rustig te genieten van de omgeving, niet om in een zo kort mogelijke tijd een zo groot mgelijke afstand overbruggen.......