komt temperament met de jaren? :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

komt temperament met de jaren? :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:53

Ik heb een rustig veulen, extreem rustig mag je wel stellen.. Schrikt vrijwel nergens van (en intussen ook verlost van zn Friezen-fobie :P) heeft nooit haast.. Ligt vaak lekker in het hooi te liggen, en staat alleen voor mij op. Een ander kan duwen en trekken wat ie wil, maar kost veel pijn en moeite om m dan overeind te krijgen (en staat dan meestal ook niet uit zichzelf op, laat zich lekker overeind duwen hihi). Ofwel hij is net als mn hond en ikzelf; ziet het nut van sneller dan een relaxte stap niet in, ofwel hij is gewoon aartslui. Heb er geen moeite mee hoor, dattie zo rustig is, liever dat dan zo''n rilding wat overal van met 4 benen de lucht in vliegt.. Maar vraag me toch af of er nog een keertje wat temperament in zal komen:P Van de week besloot ie ineens dat het tijd was om te rennen, en ging ook helemaal uit zn plaat. Showen! dat staartje lag helemaal in een krul op zn rug hihi :P

Ben van de week ook begonnen met heel rustig aan wat grondwerk, en kreeg hem toen (na aardig wat moeite) aan het draven.. Alsie eenmaal loopt, heeft ie er ook wel lol in hoor :P

Maar vraag me af of er meer mensen zijn die zo'n veulen hadden en of daar met de jaren wat meer pit in komt :) t is een welsh hengstje dus niet echt het allerkalmste ras (ook zeker niet de drukste maar goed :P)

Nogmaals, om misverstanden te voorkomen, heb geen moeite met zn kalme houding, hij is wel werkwillig en echt sloom issie nou ook weer niet.. hij heeft gewoon nooit haast :P

Cassidy

Re: komt temperament met de jaren? :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:56

Temperament komt niet met de jaren, je kunt gedrag naar boven en naar onder een beetje bijstellen, en voer kan ook wat doen. Is het een hengst?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:59

er is zelfs al meer gang in gekomen toen ik van subli naar pavo ging, hij krijgt altijd toch een behoorlijke hoeveelheid (niet te veel overigens) en vaak ook met wat muesli of granen. hij staat 24/7 buiten dus hij heeft wel veel beweging.. al is hij niet de enige die 24/7 buiten staat en er zijn er zat bij die evengoed lopen te stuiteren :P

tis een hengst ja... je zou dan toch wat temperament verwachten hihi :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:06

Nee hoor, dat hoeft niet automatisch...veel hengsten bij ons liggen ook vaak, en vaak gestrekt. Ik moet dan iedere keer weer drie keer kijken om te zien of ze echt liggen te luieren, of dat ze soms ziek zijn en koliek hebben...

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:45

Ik las dat hij buiten staat, Het kost hem nu ook veel engergie om zichzelf warm te houden en de haren dik te houden. Vandaar dat hij ook wel iets rustiger zal zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:50

ah dat zou inderdaad ook nog goed kunnen... overigens is ie niet sloom hoor, hij is wel heel levendig en alert, heeft gewoon nooit haast:P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:20

Zou wel een klein beetje opletten op de symptomen van maagzweren gezien wat je allemaal voert en hij behalve rustig en lui misschien ook wat sloom kan zijn. Wij hebben hier ook wel een veulen gahd, heel lief en sloom, maar werd steeds stouter. Af en toe ineens bokkend zich lostrekken of in de begeleider happen.

Wat betreft hengsten en lui, mijn super hengst kon het ene moment staan stijgeren in de wei, en het volgende moment in zijn voer gaan liggen eten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:12

PP --> OPG

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:37

maagzweren? dat een paard dat ook kan krijgen zeg, wist ik helemaal niet... maar heb t ff opgezocht, en hoewel je symptomen natuurlijk pas ziet als het al heel erg is, lijkt het me niet dat het de oorzaak is van zn rustige gedrag.. hij heeft ook onbeperkt ruwvoer dus dat scheelt ook al :)

hihi zijn hengsten dan toch vergelijkbaar met mannen? ene moment haantjesgedrag en het volgende moment slapend op de bank :P

tsja, hoewel hij geen enkel teken van ziekte vertoont (anders zou hij ook die paar keer niet lekker zijn gaan rennen) vind ik t toch maar een beetje gek, veulens zijn doorgaans toch wat pittiger.. maar lailapri, dat was idd wat ik bedoelde, of veulens op een gegeven moment toch wat pittiger kunnen worden..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:45

soms kan verhuizing ed ook veel doen waardoor ze tijdje wat tam en stilletjes worden.
Wij hebben een met maagzweren gehad die was altijd super druk en zodra eigenaar kwam super veel gapen. Niemand in de wei had rust want hij bleef bezig. Ook altijd beetje raar in zijn vacht (had niet veel haar en stond altijd wat open en dof maar in de zomer weer super glans).

Een ander veulen die altijd heel tam was kreeg ook vrij veel krachtvoer en gaapte ook wel. Heb die stiekum wat leem (groene leem super fijn vertagil) gegeven (nouja hij at met mijn veulen mee) en is daar wel van opgeknapt. Is inmiddels verhuist en de macho van de groep!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:30

haha dit komt me bekend voor, die van mij had het ook als veulen zijnde.
was echt nergens van onder de indruk en ik kon hoog en laag springen maar hij veroerde zich niet.
nu 3 jaar verder is hij nog steeds niet echt snel onder de indruk van iets. is wel iets tempramentvoller geworden, maa met rijden nog steeds liever lui dan moe. heb er maar vrede mee gesloten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:58

heb hem sinds 1 november, maar hij was op de trailer ook al zo relaxed.. zo lang je hem in zn waarde laat is hij idd nergens van onder de indruk (bij het ophalen kreeg ie voor het eerst een halster om van de fokker, ging allemaal lekker ff snel en stond toen wel te steigeren).

blue_kim, klinkt idd net als biscuit hihi. met grondwerken liep ie wel lekker door toen hij eenmaal de bedoeling snapte, hij is iig wel heel werkwillig.. alleen idd zo rustig dak me wel is afvraag of t nou wel klopt:P

overigens heeft hij een schitterende vacht enz dus hij lijkt niet echt iets te mankeren.. :)