scheren in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

in de winter scheren?

ja, dat kan best, hup scheren maar!
15 (71%)
nee..niet verstandig, met dit weer opeens haar scheren etc.
5 (23%)
geen mening
1 (4%)

Totaal aantal stemmen: 21

_Bitje_

scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:42

hallo,

mijn paardje die ik sinds kort weer intensief rijd heeft nu een best wel redelijk dikke wintervacht
gekregen & zweet dus best!

nou zit ik er aan te denken haar te scheren, maar ze heeft nog nooit zonder haartjes gestaan :D

wat vinden jullie? kun je / zou ik met dit weer haar kunnen scheren?

Gr. Lotte

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:45

heb ik ook gedaan, paard zweet minder dus vat minder snel kou..
belangrijk is wel dat je de vacht vervangd door hemn goed in te pakken met extra dekens.. en met inrijden helpt het vaak als je eerst even een dekentje op de kont laat liggen.
mijn paardje moet altijd wel even warm worden, dan komt pas het staartje weer tussen de kont uit!

dus ik zeg doen, maar wees wel heel voorzichtig!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:47

gelukzoeker schreef:
heb ik ook gedaan, paard zweet minder dus vat minder snel kou..
belangrijk is wel dat je de vacht vervangd door hemn goed in te pakken met extra dekens.. en met inrijden helpt het vaak als je eerst even een dekentje op de kont laat liggen.
mijn paardje moet altijd wel even warm worden, dan komt pas het staartje weer tussen de kont uit!

dus ik zeg doen, maar wees wel heel voorzichtig!

Helemaal mee eens :-)

Djilna

Re: scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:58

Je kunt ook gedeeltelijk scheren.
Zo heb ik mijn paard vorige week donderdag geschoren. Maar dan in een soort van racestreep. Deel hals, schouder, streep naar achteren en dan boogje bij de liezen en dan de streep afmaken naar de bil. Zo zijn de delen waar mijn paard het eerst gaat zweten geschoren. Werkt super!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:07

Ik heb mijn pony in November geschoren. Ook al winter dus.
Je moet er niet té lang mee wachten (ivm aanmaak van zomervacht), maar verder kan het volgens mij geen kwaad :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:25

ik heb eind november geschoren, omdat het mij zieliger leek dat ze tijdens het rijden soms als na 30 minuten schuimwit zag en erna meer dan 2 uur nat bleef en met een dunne zweetdeken moest blijven staan ipv haar winterdeken.
Nu zweet ze minder snel en als ze zweet is ze na 2 rondjes stappen alweer zo goed als droog. En ik rij niet minder of juist intensiever dan in de zomer.

Dus mijn mening, gewoon scheren, goed deken erop en om in te rijden en uit te stappen een nierdekentje

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:25

Ik ben ook van plan om mijn nieuwe paard te scheren volgende winter ;).

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:39

Ik heb ook voor scheren gestemd. Als hij geen vacht meer heeft zweet hij niet (of veel minder) en vat hij dus minder snel kou dan wanneer je hem kletsnat rijdt. Wel met warming-up en cooling-down een dekentje opleggen voor de spieren.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:42

Ik zeg ook gewoon scheren. Ik scheer bij ons op stal sommige paarden wel 3 keer omdat ze er gewoon netjes bij moeten staan of haar komt snel terug. Scheren , goed inpakken en bij in en uitstappen dekentje op en no problemo ;)! Ik zie altijd weinig verschil in de keuze van de maand van scheren.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:53

als je nu scheert, scheer je de zomervacht mee en gaan van de zomer alle haartjes omhoog staan (zoals varkenshaar)... Dus nu scheren is af te raden...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:26

Nee hoor dat is niet waar. Als je nu scheert zie je daar niets van in de zomervacht. In maart misschien, maar nu nog niet..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:37

Tatyana schreef:
als je nu scheert, scheer je de zomervacht mee en gaan van de zomer alle haartjes omhoog staan (zoals varkenshaar)... Dus nu scheren is af te raden...

Nu nog niet, maar als je nog wilt scheren zou ik hier inderdaad niet te lang mee wachten omdat je anders de aanmaak van de zomervacht verstoort.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:53

Mijn pony staat 24/7 buiten en heb ik gisteren laten scheren, in een dekenmodel weliswaar, maar toch. 500 grams dekens op en tijdens het in en uitstappen dekentje op, no problemo. Ook was het voor haar de eerste keer.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:45

Tatyana schreef:

Ik scheer mijn paard en pony's ook altijd rond deze tijd nog een keertje (worden de hele winter door geregeld geschoren) en onze paarden hebben nog nooit een lelijke of slecht aomervacht gehad. Ik heb ook wel eens in maart nog geschoren.

Mijn shet heb ik ook wel eens midden in de zomer geschoren en na een week of 3 had hij alweer een keurige zomervacht en niet een geschoren velletje.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:48

_Bitje_ schreef:
hallo,

mijn paardje die ik sinds kort weer intensief rijd heeft nu een best wel redelijk dikke wintervacht
gekregen & zweet dus best!

nou zit ik er aan te denken haar te scheren, maar ze heeft nog nooit zonder haartjes gestaan :D

wat vinden jullie? kun je / zou ik met dit weer haar kunnen scheren?

Gr. Lotte

Ik ben er persoonlijk minder weg van om in deze tijd voor het eerst te scheren. Als ze nu in het najaar ook al geschoren was had ik het anders gevonden, maar persoonlijk zal ik het nu niet meer voor de eerste keer doen. Mocht het zweten echt problemen geven zal ik een model scheren, maar niet helemaal.
Dan zou ze de hele winter haar dikke vacht hebben gehad en richting voorjaar opeens kaal zijn.

Gewoon nu lekker in haar zomervacht laten komen en aankomend najaar lekker scheren, dan kan je na januari gerust weer een x.