Pensionklanten spoorloos en betalen al een jaar niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlie1989

Pensionklanten spoorloos en betalen al een jaar niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:52

Hallo

Ik zit met een lastige zaak. Vorig jaar kregen wij een schitterend idee. Wij hebben thuis een kleine boerderij en hebben nog plaats om 2 paarden te stallen. Na een advertentie te plaatsen op kapaza kwamen ongeveer één jaar geleden een pony en een paard aan. De pony zou 38 jaar zijn en het paard 18. Allebei totaal niet in in topform. Ze kwamen uitgehongerd en zeer mager aan. Ze waren zeer vies en dus duidelijk zeer slecht verzorgd geweest in hun vorige plek.

De eigenares was enthousiast en zag er zeer blij uit dat ze de paarden hier kon stallen. We spraken een maandelijkse prijs af van 310 euro voor de twee paarden samen. We hebben niets op papier laten zetten, we vertrouwen elkaar blindelings. (achteraf gezien een heel domme zet van mij)

Na enkele maanden waren de paarden haast niet meer te herkennen. Ik had ze helemaal opgenkapt, ontwormd, gechipt, gevacineerd, gekapt. Kortom, ze worden gewoon op en top verzorgd hier bij ons en komen dagelijks buiten. In de zomer hebben ze ook de hele wei kaalgevreten en was er niets meer over voor mijn veulen:D

En nu komt het:
De eerste maal dat ze moesten betalen, op het eind van februari 2009, moesten we 3 maal vragen om ons geld. Uiteindelijk werd dit dan toch gestort. Daarna hebben wij geen geld meer ontvangen. De eerste 4 maanden konden we haar nog bereiken. Ze stak toen altijd de schuld op haar vader, die zogezegt het bedrag ging storten. Alles werd altijd uitgesteld, en maand na maand mochten wij naar ons geld fluiten. Toch bleef ik de veeartskosten (voor de tanden oa) betalen uit mijn eigen zak, we kunnen die paarden toch moeilijk aan hun lot overlaten. Toen enkele niet-betaalde maanden voorbij waren kregen wij bij haar steeds de voicemail en antwoord ze gewoonweg niet meer.

Wij hebben al gedreigd om de paarden in haar tuin te komen zetten enzovoort, maar ze neemt haar telefoon niet meer op, is nooit thuis. We kunnen gewoonweg niets doen om aan ons geld te komen.

Na een jaar kunnen jullie je wel voorstellen dat die rekening hoog is opgelopen. Ze moeten ons momenteel meer dan 3000 euro. Is natuurlijk wel veel als je dat zo laat opstapelen.

Mijn tante is advocaat en heeft al contact gehad met die mensen. De vader heeft in een brief bevestigd dat ze wel degelijk schulden hebben. Ze hadden de advocaat beloofd om te betalen, maar het is weer niet gebeurd. Nu zou het volgens mijn tante voor het gerecht komen. Maar ik vrees ervoor, volgens mij gaan wij ons geld nooit meer zien.

Wat vinden jullie hiervan
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 18-01-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:59

(Haal die naam er even uit, in elk geval achternaam)

Je tante de advocaat kan het beste even uitzoeken hoe het zit met eigendomsrecht (ivm mogelijke verkoop om de kosten terug te halen) en wat voor bewijzen je moet hebben ivm gemaakte kosten, etc. Denk niet dat je op geld van betreffende mensen moet rekenen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pensionklanten spoorloos en betalen al een jaar niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:02

Ik zou zowiezo zorgen dat ze de paarden niet op kunnen komen halen, dan kun je ze mischien nog verkopen als dat mag/kan/lukt.
Dus alles op slot, anders kun je echt fluiten naar je geld.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:03

Dat is een verloren zaak. Jammer genoeg zijn de paarden op deze leeftijd vast geen 3000 euro meer waard, anders had je in elk geval nog iets.
Ik heb zoiets jaren geleden ook aan de hand gehad, maar dan met een 2 1/2 jarig paard. Uiteindelijk heb ik na 3 maanden het paard gekregen, met papieren/paspoort in ruil voor de huur die nog open stond.
Ik neem aan dat er ook geen zadels enz. aanwezig zijn van deze persoon?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:05

bij ons op de manege worden zulke paarden in beslag genomen.
daar komt dit ook regelmatig voor.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:08

Neem aan dat ze dan in dit jaar ook niet meer naar haar paarden gekomen is?

Wij hebben ook eens zoiets aan de hand gehad, maar in dat geval 3 paarden van 1 eigenaar. 2 Oude besjes en een mooie friese hengst. Via de advocaat uiteindelijk voor elkaar gekregen om 1 van de paarden te mogen verkopen, om zo de schuld af te lossen.

Maar als de paardjes inderdaad al zo oud zijn, vang je daar ook de hoofdprijs niet meer voor. Zou wel een slot op de deur leggen, kan ze ze in ieder geval niet zomaar komen ophalen als je eens niet thuis bent.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:08

Komen die mensen nog wel op stal of ook helemaal niet meer?
Heb je al gedreigd met het verkopen van de paarden?
Als er niks anders op zit, paarden verkopen/naar slager. Dan blijft er bij die mensen nog schuld op staan van: huidige schuld - opbrengst verkoop. Dit kan je gewoon blijven eisen, maarja weinig middelen om het af te dwingen.
Maar je kan dan wel nieuwe pensionklanten in je 2 stallen nemen, die je wél geld opleveren. want op dit moment kost het je alleen maar geld. Die paarden blijven natuurlijk gewoon door eten etc

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:47

mmm ik kan je een hand geven, hier is er ook 1 9 maanden achter met betalen. ik zie en hoor niemand meer

paarden aan het hek knopen is ook zo onaardig, maar wel de beste oplossing denk ik

en naar je centen kan je vast fluiten

helaas

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:03

Paarden verkopen is niet echt een optie. Wie wil nu een pony van 38 jaar die nog maar amper kan lopen en haast geen hooi meer kan eten. Die andere van 18 heeft erge hanentred, is een veelvraat :-), en zal wellicht ook nooit verkocht kunnen worden.

Slachthuis zou de enige oplossing kunnen zijn. (ookal zouden we er niet veel geld voor krijgen) Maar eerlijk gezegd zou ik ze liever niet naar het slachthuis brengen, heb ze nu ook al een jaar verzorgd.

Ik kan niet meer dreigen om ze te verkopen of dergelijke, want ze reageert niet meer op mijn sms'jes of telefoontjes.

En stel dat ik de paarden in de tuin zou gaan vastbinden, ze ontsnappen en lopen tegen een auto aan.
Wie zou de schuldige zijn???

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:52

En een les voor de volgende keer: direct paarden verkopen/in hun tuin zetten, als ze ook maar 1 maand te laat zijn met betalen.

M'n vader heeft wel eens een hangslot om de stal gehangen, omdat mensen nog niet betaald hadden en van plan waren binnen een paar dagen weg te gaan! :+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:56

is het niet zo dat diegene die ze verzorgd uiteindelijk de rechtmatige eigenaar is? Als jij ze verzorgd en alles betaald is dat na een tijdje toch zo? Meen zoiets wel eens eerder op bokt te hebben gelezen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:00

zo zal de rechter ws uiteindelijk beslissen ja,als je het tot ee n rechtszaak laat komen.
het klinkt nu als mosterd na de maaltijd maar waarom hebben jullie dit een jaar op laten lopen? heel zuur dit ,twee krakkemikkige paarden en veel geld achteruit...

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:05

Triest dat dit gebeurd, maar helaas heb je mensen die heel mooi kunnen praten en zo een gratis pensionplaats kunnen bemachtigen. Je hoort het te vaak, vandaar dat wij dit ook in ons contract hebben opgenomen. En overal kan wel eens wat aan de hand zijn dat ze op het moment van betalen niet kunnen betalen, maar dan gaan we overleggen hoe het probleem is op te lossen. Willen ze geen kant op dan komt het erop neer, geen geld geen paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:05

Ik zit me altijd te bedenken; hoe komt het altijd zo ver bij die mensen? Hoe kan het nou toch steeds weer gebeuren dat alles zo oploopt en dat ze die paarden aan hun lot overlaten. Als de TS er niet was geweest, dan waren de paarden ten dode opgeschreven en ik begrijp best dat ze ze niet zomaar naar de slager wilt doen... Rekening loopt natuurlijk alleen maar op nu.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:07

Incasso bureau inschakelen, we hebben iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Ik dacht dat het een verloren zaak was maar de eigenaar heeft na een jaar geen enkel contact toch alles netjes betaald na inmenging van een incasso bureau. Het heeft ons uiteindelijk nagenoeg niets gekost.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:22

VSW-->TAO

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:06

Wellicht zit deze dame in een financiële crisis en kan ze het gewoon niet meer betalen. Vaak voelen deze mensen zich dan heel erg schuldig en durven je dan niet meer onder ogen te komen. Stug blijven volhouden en hopelijk kan je tante iets bereiken.
Ja, een 38-jarige pony en een 18-jarig paard verkoop je niet simpel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:24

ik sluit me aan bij juin; incassobureau inschakelen. overigens geldt een mondelinge overeenkomst ook gewoon als een overeenkomst (heeft je tante je ongetwijfeld ook al kunnen vertellen:P).. vraag me ook af waarom het zo lang door heeft gesudderd?

tsja, hoe dan ook een vervelende situatie.. zeker omdat het nu net 2 'nutteloze'' paarden zijn.
karijn; zit er dik in dat dat het geval is.. snap zulke mensen alleen nooit.. wees dan eerlijk tegenover in ieder geval je paarden..

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:55

Je moet gewoon de paarden bij hun thuis dumpen aan het hek knopen, hier in de omgeving was ook zo'n gast die niet betaalde! ik denk eerlijk gezegd dat je wel naar je geld kan fluiten. Maar het zal je maar overkomen jij zit nu mooi met de gebakken peren :(:)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:57

Laat het dan maar op een rechtzaak aankomen, uitpsraak van de rechter en dan naar een deurwaarder.
Wil niet zeggen dat je dan je geld zult krijgen maar sta je wel een heel stuk sterker, eens kijken of men dan nog niet betaald, als is het maar in termijnen, wel op papier zetten en ook de santies bij het niet nakomen ervan.
Loonbeslag kan ook nog, net als alle andere vormen van beslaglegging, maar daarvoor heb je meestal een besliising vnodig van de rechtbank, maar soms kan het ook zonder dat.
Laat je even goed voorlichten over het e.e.a., het is niet zo maar een verloren zaak.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:59

Da's ook weleens mijn angst TS. Goed voor een paard zorgen en naar je centen kunnen fluiten. Wel of geen contract maakt in de praktijk denk ik niet eens zoveel uit. Voel je daarover niet schuldig of dom.
Laat het maar op een rechtzaak uitdraaien, da's imo je enige kans om ooit nog eens wat geld terug te kunnen krijgen. De paarden verkopen is moeilijk. Zelfs bij de slager, als je dat al zou willen, krijg je voor het oude dier nauwelijks wat. Overleg met je tante en grijp je kans. Niets heb je, een beetje kun je wellicht krijgen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:11

De beesten bij de eigenaresse aan het hek vastzetten lijkt me geen optie, je begeeft jezelf op hetzelfde niveau als de eigenaresse: totaal geen interesse in de beesten, geen aandacht voor zorg en welzijn.
Als je er geen problemen mee hebt om deze paarden te blijven voeren om te voorkomen dat ze doodgaan van de honger, dan zou ik ze gewoon blijven voeren. De rekening loopt gewoon verder op en via een rechtzaak terugvorderen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:02

Het is allemaal wel makkelijk gezegt om er een rechtszaak van te maken en de deurwaarder
in te schakelen, maar weten jullie wat dat gaat kosten???????
Ik ben nu gelukkig van de rechtszaken af met mijn ex, maar je kunt hiervoor dus echt niet zonder advocaat naar de rechter toe. En kijk maar eens wat een advocaat kost. Ik was dus ca 200 euro per uur kwijt aan de advocaat.
Als de ts dit doet, dan kost het haar bergen met geld en daarnaast heeft ze grote kans dat ze naar het geld kan fluiten. Beslag leggen op loon kan niet altijd (als iemand in de ww zit bv) en op goederen kan het vaak wel, maar wat brengt dat op? Niet veel hoor.
En ze moet de paarden toch ook gewoon voeren, dus dat kost haar ook geld.

Als ik haar was zou ik de paarden voorlopig gewoon houden en natuurlijk hopen dat de eigenaresse op komt dagen. Niet aan een hek binden, dat kun je tegenover die paarden niet maken. Wat gebeurt er dan met ze? Er kan wel één of andere gek ze meenemen of wie weet wat er mee doen. Grote kans dat ze dan zoiezo op de slacht eindigen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:10

Wellicht dat de TS een rechtsbijstand heeft of een afpraak over de kosten kan maken met haar tante?
En ja ik weet hoe duur advokaten zijn, kom er jaren geleden wel een boek over schrijven, ook over de mistanden en onterechtheden en vooroordelen van rechters e.d..
Maar sit zal uiteindelijk gaan om het principe: je stalt ergens je paarden, dan dien je er ook voor te betalen.
En beslag op spullen kan idd prima, vergis je niet was sommige aan dure spullen in huis hebben........... (ook mensen die zogenaamd niets hebben, althans dat roepen).

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:10

Het is af en toe echt niet normaal dat er zulke mensen bestaan wat brutaal zeg!!

Als ze een mooie auto heeft kun je daar beslag op laten leggen via de deurwaarder, en als jij door de rechter in het gelijk bent gesteld kun je de kosten op haar verhalen en evt. een betalingsregeling afspreken dat zij moet betalen voor de paarden en dat ze bij jou blijven staan.

maar van een kale kip kun je niet plukken dus zorg eerst dat je er achter komt of ze iets van waarde heeft.
Succes!