Tegen staldeur trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Tegen staldeur trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:39

Hoe leer je zoiets af?

1 Van mijn paarden staat sinds zaterdag op een pensionstal en begint tegen de staldeur aan te trappen. Hij heeft dit over genomen van het paard dat tegenover hem staan, maar hoe leer je zoiets weer af?

Als je tegen hem praat, stopt hij er wel mee maar ik wil gewoon dat hij het helemaal niet doet.

Caira

Re: Tegen staldeur trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:40

wanneer doet hij het? hoe lang staat hij buiten? Heeft hij ruwvoer als hij het doet?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:43

aandacht...
Mijn paard doet het ook heel erg...ze heeft wondjes aan de benen.
Daarom heb ik nu beschermers om haar benen gedaan.
Tis geen ideale oplossing...maar wel ff voor tijdelijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:44

Die van mij heeft het ook een jaar lang gedaan.
Alles geprobeerd, van hooinetten tot skippyballen, een mat voor de poort, tot een schrikdraadje aan toe. Niets hielp.
Toen heb ik hem 24/7 buiten gezet, probleem opgelost :D
Ik zou ook gaan stampen als ik me verveelde omdat ik de hele dan in een hokje van 3x3 zou moeten staan. Dus gewoon zorgen voor afleiding, onbeperkt ruwvoer en zo veel mogelijk de stal uit.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-01-10 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:45

Het is heel verschillend. De stal eigenaresse hoort het als ze binnen zit, of als we in de stallen bezig zijn. Wel ruwvoer, geen ruwvoer, maakt niks uit.

Hij staat er sinds zaterdag. Toen heeft hij 2 uur in de paddock gestaan (Bijkomen van de verhuizing). Gister heeft hij 4 uur in de paddock gestaan en vandaag 3 uur.
Thuis heeft hij het nooit gedaan. Het is echt daar begonnen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:47

MysticTinker schreef:
Die van mij heeft het ook een jaar lang gedaan.
Toen heb ik hem 24/7 buiten gezet, probleem opgelost :D
Ik zou ook gaan stampen als ik me verveelde omdat ik de hele dan in een hokje van 3x3 zou moeten staan. Dus gewoon zorgen voor afleiding, onbeperkt ruwvoer en zo veel mogelijk de stal uit.

Zijn stal is echt mega groot. En onbeperkt ruwvoer gaat helaas niet. 24/7 per dag naar buiten ook nog niet. Had ik het zelf voor het zeggen, had ik dat zeker gedaan, maar hij staat nu in pension.

Ik probeer hem zoiezo zoveel mogelijk naar buiten te gooien.

Annemiekbram schreef:
aandacht...
Mijn paard doet het ook heel erg...ze heeft wondjes aan de benen.
Daarom heb ik nu beschermers om haar benen gedaan.
Tis geen ideale oplossing...maar wel ff voor tijdelijk

Zeer goed idee. Lost het probleem niet op, maar beschadigingen aan de benen wel.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:47

Bij ons op stal deed een paard het ook!
Maar dat was meer bedelen, omdat ze altyd honger had!
Wij negeerde het altyd & na een tydje werd het ook wel minder!
En na een tijdje hebben wij voor overdag zo'n net voor de box gehangen en lekker de deur opengezet!
x

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:48

noomie1 schreef:
En na een tijdje hebben wij voor overdag zo'n net voor de box gehangen en lekker de deur opengezet!
x

Wat voor een net is dat als ik vragen mag?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:50

Hoe lang stond je paard thuis buiten?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:56

Zoiezo veel meer dan nu, dat ligt aan de wei. Normaal gesproken 24/7 buiten tenzij de grond te nat is of het barre weer van de afgelopen weken. Dan gaan ze op de uitloop (Stal met betegeling ervoor) en maar een paar uurtjes per dag de wei op.

Hij krijgt nu 4 keer per dag ruwvoer en ik heb een lickit in de stal hangen en een liksteen.
Als hij onbeperkt ruwvoer krijg, poept en plast hij erover en vertrapt hij het.

Het zal toch verveling zijn. Maar hoe is dat op te lossen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:58

Door je paard zijn vrijheid terug te geven, beestje is duidelijk in het vertellen dat hij 3-4 uur per dag naar buiten te weinig vindt. En daar kan ik het dier alleen maar gelijk in geven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:01

in elk geval geen aandacht geven als je paard het doet. Het stopt als je iets zegt dus is het om de aandacht te doen. Negeren is het enige dat helpt... het duurt even (vooral als andere mensen wél aandacht gaan geven bij gestamp) maar door negeren gaat het na een hele tijd over. Maar als er ook maar één 'keer wel aandahct komt (bijvoorbeeld met een boze stem "laat dat" roepen) dan wordt het erger.

succes

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:03

negeren en pas aandacht of eten geven als ie er mee is gestopt. Als iemand anders voert vragen of die het ook wil doen anders heeft het geen zin. Paard koppelt zijn gedrag in de laatste paar seconde met wat hij ervoor krijgt. Als hij schopt en hij krijgt eten of aandacht dan blijft hij het doen. succes

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:05

Caira schreef:
Door je paard zijn vrijheid terug te geven, beestje is duidelijk in het vertellen dat hij 3-4 uur per dag naar buiten te weinig vindt. En daar kan ik het dier alleen maar gelijk in geven.

Ja ik weet het. Ik heb ze ook het liefst 24/7 buiten. Maar dat gaat nu echt even niet.

sallandval schreef:
in elk geval geen aandacht geven als je paard het doet. Het stopt als je iets zegt dus is het om de aandacht te doen. Negeren is het enige dat helpt... het duurt even (vooral als andere mensen wél aandacht gaan geven bij gestamp) maar door negeren gaat het na een hele tijd over. Maar als er ook maar één 'keer wel aandahct komt (bijvoorbeeld met een boze stem "laat dat" roepen) dan wordt het erger.

succes

Dat ga ik zoiezo even op het "bord" schrijven zodat iedereen hem negeert.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:06

Maar meis, 4 uur buiten betekent 20 uur op stal en als hij dat niet gewend is vind ik ook niet dat je hem ervoor mag straffen. Dier is zoveel beter gewend en moet nu in een hokje van max 4 bij 4 staan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:10

mathes schreef:
Caira schreef:

Ja ik weet het. Ik heb ze ook het liefst 24/7 buiten. Maar dat gaat nu echt even niet.

Oke, maar ik denk persoonlijk wel dat het daar vandaan komt..
Mijn pony zat ook altijd wanneer het maar ietsie licht werd 's ochtends tegen de deur aan de rammen dat hij naar buiten wilde..
'k Denk trouwens ook niet dat het af te leren is
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 18-01-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:10

Zeker weten meer naar buiten. Het is voor een paard harstikke belangrijk om lekker lang naar buiten te mogen. Die van ons mogen van half 9 tot half 5 naar buiten.
Toch, als het niet lukt. Vooral géén aandacht aan schenken, je paard wil dan juist je aandacht hebben en als je hem dan ook aandacht geeft weet hij dat als hij schopt, hij aandacht krijgt.. Lekker buiten zetten en helemaal géén aandacht geven als hij schopt.
Succes! :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:23

Jeetje, ik zou hem het liefst vandaag nog naar huis halen.
Ik ga overleggen of hij eventueel in 1 van de dijkweitjes kan staan. Hij is inderdaad veel en veel beter gewend.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:47

Het "Buurpaard" van mijn vorige verzorgpaard deed dat zodat hij weer wat te eten kreeg, als je dan het poortje dichtmaakte hield ie er mee op

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:52

Die van mij staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi, maar doet het ook. Ze doet het sinds ze op een pensionstal stond om doorgereden te worden, deze winter. Ook overgenomen van anderen denk ik...
Ik word er pisnijdig om, 't is gewoon een kwestie van aandacht bij haar. Probeer het dus ook uit ALLE macht te negeren...
Ze doet het zodra ze ziet dat iemand de schuilstal ingaat (paarden gaan er van de andere kant in), dan gaat ze ook gauw naar binnen...

Toskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:24

Caira schreef:

Mee eens, dit zou ook mijn reactie zijn.