Paard BIJT naar me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Paard BIJT naar me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 14:33

Hallo allemaal!

Er is een serieus probleem komen bovendrijven.. Mijn paard bijt echt naar me. Het begint altijd heel onschuldig, hij begint zijn hoofd wat lager te dragen, brengt zijn lippen naar de mouw van mijn jas en begint wat te kroelen. Maar van zodra ik een wending neem of een tempowisseling doe, gooit hij zijn oren plat en bijt naar me.

In het begin dacht ik nog dat het 'een vergissing was' omdat ik tijdens het poetsen weleens een worteltje in m'n zak heb zitten om het hem te geven als ik klaar ben. Dus ik linkte het happen in mijn jas (altijd dezelfde plek) aan snoepjes. Maar toen heb ik m'n jas uitgetrokken en was het nog steeds zo. In het begin haalde ik uit naar zijn lippen, een kort tikje, of een waarschuwende vinger. Daarna even gegoogled, waar bleek dat dat een foute aanpak was omwille van het feit dat het paard zijn hoofd dan omhoog gooit waardoor er adrenaline vrijkomt. Juiste aanpak: een tik tegen de borst / schouder / schoft.

Zo gezegd zo gedaan. Eerst lekker gestapt ik dacht nog OEF zijn kuren zijn voorbij, maar toen begon hij weer - waarop ik dus de 'juiste' manier heb toegepast. Zijn reactie was zo mogelijk nog heftiger; lichtjes steigeren, zijn hoofd bijna verticaal en écht schrikken alsof hij elke dag een pak slaag van me krijgt.

Wij hebben dit probleem nooit gehad (en buiten aan de hand in de piste nog steeds niet) maar nu wil ik toch wel weten wat ik moet doen. Laatst heb ik hem enkele malen los gezet in de bak omwille van het vriesweer en heb ik wat met hem gespeeld - samen lopen, toertjes draaien, klein sprongetje vanop de grond enz. En eigenlijk nu ik er zo over nadenk, is het sindsdien begonnen. Ik denk dat hij mij sindsdien als 'een van de zijnen' beschouwd en niet als baas. Maar hoe los ik dit nu op ??
Laatst bijgewerkt door Shanelle op 18-01-10 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:38

Waarschijnlijk heeft je paard tijdens dat grondwerk ontdekt dat je niet al te dominant in je schoenen staat en dat hij wel een beetje met je kan sollen.
De oplossing is je lichaamshouding aanpassen zodat je paard gelooft dat je een leider bent. Slaan maakt het erger omdat paarden pas agressief worden als ze het met lichaamstaal niet kunnen winnen. Je zou de seven games van parelli met hem kunnen doen, leuk voor de afwisseling (en beter dan lukraak maar wat met hem spelen)... Dat zijn eigenlijk allemaal dominantiespelletjes.

Succes

troi

Re: Paard BIJT naar me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:10

Je zou kunnen proberen om hem fiks aan het werk te zetten zodra hij ongewenst gedrag vertoont. Hem min of meer laten weten dat hij dus op die manier moet boeten. Bijvoorbeeld een paar stappen achteruit laten lopen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:17

Ja dat heb ik zelf ook al eens bedacht. Wat ik wel deed was hem laten stilstaan als ik stil ga staan enz. en dat doet hij dan wel weer vanzelf.. Daarom dat ik er niet echt uit geraak.

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:54

Beste Shanelle,

Hier moet je op korte termijn proffesionele hulp bij zoeken.
Dit gaat heel snel uit de hand lopen. Ik train al 15 jaar jonge paarden en weet als geen ander wat hier gebeurt!

Ken je het begrip: Laat een hond nooit boven je komen?

Dit is wat er is gebeurt met jouw paard. Hij is nu de alfa-leider tussen jullie beide geworden.
Dit was jouw taak en hij heeft die overgenomen en zal er alles aan doen deze te behouden.

Wil je praten of hulp stuur me een PB ik kan je proberen te helpen.

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:59

Inderdaad een vorm van dominantie! Laat hem merken dat er niet met je dollen valt. Hard laten werken.. En die spelletjes van Parelli zijn inderdaad egt goed. D'r zijn meer grondwerk oefeningen die je kunt doen hoor, zijn genoeg boekjes van waarin grondwerk oefeningen staan!

Ben benieuwd wat je uiteindelijke oplossing is :-) Succes!
xx

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:08

Ik sluit me aan bij tessaootje, zoek proffessionele hulp voordat het echt verkeerd gaat en er ongelukken gebeuren of jij je paard niet meer wilt hebben. Ik kan je montyjansen aanraden, die is echt ook heel goed! Je vindt hem op bokt bij het grote stalrhijnauwen topic, anders kan ik je ook wel zijn gegevens pb'en.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:15

Correct reageren is nu inderdaad van groot belang voor dit gedrag groter wordt. Een tik nadat je paard bijt resulteert meestal in een paard dat bijt en dan rap terugtrekt om de tik te vermijden. Gevolg: hij sleurt je vel er echt af!
Ik zou nu in ieder geval zelfs niet toestaan dat hij uit zichzelf komt "neuzelen", laat hem niet in jouw persoonlijke ruimte. Komt hij te dichtbij, consequent achteruit zetten. Werken aan respect in grondwerk, grenzen stellen, en inderdaad best iemand die je kan begeleiden...

Succes!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:20

tessaootje schreef:
Beste Shanelle,

Hier moet je op korte termijn proffesionele hulp bij zoeken.
Dit gaat heel snel uit de hand lopen. Ik train al 15 jaar jonge paarden en weet als geen ander wat hier gebeurt!

Ken je het begrip: Laat een hond nooit boven je komen?

Dit is wat er is gebeurt met jouw paard. Hij is nu de alfa-leider tussen jullie beide geworden.
Dit was jouw taak en hij heeft die overgenomen en zal er alles aan doen deze te behouden.

Wil je praten of hulp stuur me een PB ik kan je proberen te helpen.

Oh jah hoor.. dit gaat dramatisch uit de hand lopen.. ik geloof dat de TS heel goed bij de kippen is en het gedrag niet onkent of het goedpraat... Dus TS, er is echt nog wel hoop!! ;)

Wees consequent, nee = nee.. reageert hij heftiger, dan reageer jij nog wat heftiger.. Laat hem merken dat je dit niet dult, zonder jezelf te verliezen in woede (dat is vaak waar mensen in schieten uit onmacht), wees gewoon duidelijk.. dat is NIET wat ik wil en dit pik ik dus ook NIET.. Sta rechtop, en sta altijd met het gezicht naar het paard als je het straft.. Zijn reactie laat dus wel weten dat het niet mag en eigenlijk is het een reactie van ''Zo hee.. dat had ik niet verwacht".. Je bent dus te laat met corrigeren geweest... Dus wees al duidelijk in je lichaamstaal.. Zeg/roep "NEE, ben je nou helemaal!!" op boze toon, als aanwijzing, en denk om je lichaamshouding.. Mocht dit niet duidelijk zijn, stap in zijn richting en geef hem een tik waarop hij achteruit moet (hoofd geeft geen voorkeur), zorg dat hij achteruit stapt als jij in zijn cirkel komt (dominante hoort de onderdanige doen wijken).. Bovendien.. beheers je en wees bewust van wat je voelt en sta hiervoor.. :) Paarden hebben het snel genoeg door als je het niet serieus meent.

En wat Animal ABC zegt.. je ondertekend het contract zodra hij aan je komt snuffelen, dat is je cirkel en beetje bij beetje neemt het paard wat.. eerst snuffelen, dan jaszak trekken, enz enz.. snuffelen mag, maar zodra hij opdringerig wordt... weg uit je cirkel, daar teken je niet voor ;) .

Daarnaast.. met poetsen tref je geen pijnlijke plekken aan? :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:42

Dit is dus een reden waarom ik een hekel heb aan grondwerk. Als je in dit werk vooral (en werk onder de man), niet als Alfa (meestal merrie), optreedt, wordt jij de voetveeg. Ze menen je te kunnen bijten, straks slaan met een voorbeen en later misschien ook nog een of 2 achterbenen. In de kudde wordt geen enkele zwakheid geaccepteerd, ben je zwak en treedt jeals paard niet op, wordt je de kudde uitgetrapt (zelfs door het draad), compassie voor lekkers bijv. bestaat niet. Als ik jouw eten kan pikken doe ik dat, ook al sla ik je een gebroken been. Als jij geen Alfa wordt, wordt je de onderste in rang. Het is hard, maar zo werkt het voor paarden. Trek je conclusie en treedt op!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 09:36

@ WolinLotte: met poetsen is hij inderdaad wel wat kietelig, maar dat was in het begin dat ik hem had (nu bijna 3 maanden geleden) veel erger en dat hebben we netjes kunnen opbouwen. 2 weken terug is op zondag de osteo langs geweest en het verdict luidde dat zijn rug volledig vast zat - waarna hij netjes een week rust heeft gekregen en nu zijn we stilaan terug beginnen opbouwen..

Ik wil jullie allemaal erg hard bedankt voor de reacties, ik heb zeker goede tips gelezen maar wat me toch wel wat bezighoudt is HOE ik 'mijn ruimte' moet afbakenen voor hem als het ware - aangezien hij telkens zo overdreven reageert als ik hem op z'n plaats zet..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:47

ik zou echt eens iemand langs laten komen die je dat kan demonstreren. Tips via i-net zijn heel mooi maar bij dit soort dingen komen veel dingen heel precies die je niet kunt uitleggen, zoals lichaamshouding. Kost je misschien wat maar dan kom je ook echt verder.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:53

troi schreef:
ik zou echt eens iemand langs laten komen die je dat kan demonstreren. Tips via i-net zijn heel mooi maar bij dit soort dingen komen veel dingen heel precies die je niet kunt uitleggen, zoals lichaamshouding. Kost je misschien wat maar dan kom je ook echt verder.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan! +:)+ En: niet meer uit de hand voeren! Als ik 't zo lees is dat ook een van de triggers geweest. Veel succes!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:56

ik zou inderdaad eens iemand die les geeft met grond werk langs laten komen. zo iemand leert je hoe je je paard buiten jou ruimte moet houden en leert je om je paard weer op zn plek te zetten zodat jij weer de leider word. ik zou niet zelf gaan aanrommellen wat dat betreft want als je het fout doet en het paard krijgt echt het idee dat het jou leider is ben je veel verder van huis.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:17

setteke schreef:
Dit is dus een reden waarom ik een hekel heb aan grondwerk.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen moet ik zeggen.

Maar zelfs al klim je er altijd op kan een beetje een slim paard een gebrek aan dominantie uiteindelijk wel merken... je hebt toch te maken met trailerladen etc.

Zelf vind ik gronwerk juist het leukste juist omdat het een soort therapie is voor mezelf. Als je geen dominante uitstraling hebt tegenover paarden heb je dat ook niet bij mensen. Hoe meer je grondwerk doet hoe meer overwicht je krijgt, hoe beter je je adem onder controle krijgt en je zenuwen... daar heb je ook buiten de paardenwereld profijt van en dat vind ik persoonlijk wel een uitdaging!

Maarja ieder zijn tak van sport he :P

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:25

@Setteke ik vind je nogal kort door de bocht met je opmerking.. Met grondwerk kan je namelijk ook nog eens prima sterk in je schoenen staan. Ik doe namelijk ook gewoon grondwerk met mijn Alpha-merrie en dat gaat prima. Het is een best een haaibaai van een merrie en behoorlijk slim, fel en laat zich niet vertellen wat te doen.. en zodra ik haar cirkel binnen stap geeft zij in en stapt ze achteruit.. Dit betekent dat ik alsnog de hoogste in rang ben.. het is een samenwerking en dit betekent dus niet domweg een paard een knal voor zn kop geven als jou iets niet zint.. In het land dult ze geen weerwoord is zij echt 'the chief', geen enkel paard gaat met haar in discussie over haar rang in de groep.. Dus wat dat betreft; grondwerk is niet een beetje lülletje rozenwater technieken uitvoeren, grondwerk houdt wel even wat meer in.. >;)

@TS: Het is handig als iemand het even voor kan doen en je kan laten zien wat werkelijk inhoudt wat eigen ruimte is en hoe je dit kan bewaken. Het is vooral zo, dat.. wanneer jij iets niet prettig vind, bijvoorbeeld een paard wat een stap naar voren doet, waardoor jij een stap naar achter moet doen of hij raakt je aan op een brutale manier (niet alle aanrakingen gaan door voor brutaal :) ) dus door te happen, geef je dit gewoon goed aan.. Ziet hij je reactie als een 'grapje' en doet hij geen stap achteruit of stopt hij niet.. dan mag je zijn gedrag gewoon niet dulden. Denk aan een broertje wat je constant zit te treiteren en jij zegt 'ophouden' en hij gaat door.. ergens gaan er woorden vallen om duidelijk te maken dat er grenzen zijn. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 04:59

Ik vind het wel goed dat Setteke aangeeft dat het ook grondig mis kan gaan met grondwerk en dat je daar best een hoop kennis voor moet hebben om het goed te doen.

Grondwerk, mits goed uitgevoerd, kan heel goed zijn om de band te versterken. Als het fout gaat heb je een staatsgevaarlijk probleem van zoveelhonderd kilo. Niet iets om zomaar te doen dus na het kijken van een DVD'tje of het lezen van een boek. Grondwerk begint alleen al zodra je in het blikveld van je paard komt. Als jij al met een verkeerde houding (onbewust!!!) aan komt lopen bepaalt het paard meteen of hij respect voor je moet hebben of niet, en past zijn gedrag aan op de conclusie die hij trekt uit jouw houding. Als jouw houding "zwak" is kan je consequent zijn wat je wil, een bezem uit de kast trekken om hem in elkaar te meppen, maar respect krijg je niet. Hooguit een bang paard. Kom jij al met een zelfverzekerde en "leidinggevende" houding aangelopen dwing je alleen al met je houding respect af en reageert je paard heel anders. Als jij zelfverzekerd genoeg bent en het paard niet ronduit gestoord zal het paard er meestal niet over peinzen om naar je te happen op grond van je lichaamstaal. En als ie dat toch doet is een betrekkelijk kleine correctie voldoende. (je hebt er altijd bij die de grenzen blijven controleren, en kijken of ze eroverheen kunnen op een onbewaakt moment. Je moet dus altijd alert blijven).

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 05:53

je neemt je paard met een wrong aan de lippen,en duwt zijn hoofd omhoog,terwijl je dezelfde tijd zijn oor omlaag trekt,met je andere hand.
zo weet hij dat je terug de baas bent.
Ik heb deze ervaringstechniek geleerd van de MANIWAKI indianen in QUEBEC canada.
En beste mlensen,begin niet terug van paarden pijn doen en dergelijke meer,als hij van een meerdere in de groep een snauw krijgt,t'zal veel meer zeer doen,en hij zal dan ook wel zijn plaats terug vinden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 06:12

Een paard dat gericht naar je bijt aan zijn lippen vastpakken vind ik verdraaid dapper, dan moet je wel een beetje handig zijn. ;) Daarbij is een oor omlaag trekken ronduit wreed en als je het ook nog eens zonder directe aanleiding doet leert je paard hooguit dat je hem pijn kunt doen en niet te vertrouwen bent. Als je mazzel hebt wordt hij bang en als je pech hebt pakt hij je terug. Ik heb net even in je profiel gekeken TS en ik ken dat type paard wel. Die moet je met respect behandelen en dan zul je dat ook terugkrijgen. Als je hem (in zijn ogen) oneerlijk behandelt kun je er op rekenen dat hij het onthoudt en dat je het vroeg of laat op je bordje terug krijgt. Mijn advies is veel eerder ingrijpen, dus gewoon dat kroelen al niet tolereren. Kort vastbinden en eventueel je stem gebruiken, dat zou genoeg moeten zijn. Als je dan toch straft, doe het onmiddellijk en met overtuiging, zodat hij begrijpt waarvoor hij gestraft wordt. Oja, en geen lekkere dingen meer in je jaszak bewaren. :Y)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:10

UPDATE

Naar aanleiding van de vele tips die ik in dit topic heb gekregen en na enkele PB'tjes ging ik gisteren vol goede moed naar stal. Bij het aankomen heb ik niets tegen hem gezegd, gewoon met een 'stoere' houding de stal binnengestapt 8-) , hem een klopje op de hals gegeven en terug naar buiten (ipv knuffelen, praten en een grote wortel zoals gewoonlijk). Toen ik terug de stal uit liep en even weg ging wist hij blijkbaar even niet geod wat er gebeurde, hij bleef me 'roepen' en stond te draaien en te keren in zijn stal - maar ik ben hard geweest en heb hem even links laten liggen om het zo maar even te noemen.

Bij het poetsen ben ik wel in de stal gebleven aangezien het druk was aan de poetsplaatsen, en heb ik hem zoals gewoonlijk het halster omgedaan. Telkens als hij een stap naar voren kwam - waarvan hij donders goed weet dat ik dat niet wil als ik aan hem bezig ben - zette ik hem 2 stappen terug achteruit. Het duurde wel eventjes maar uiteindelijk had hij ook zoiets van nou ja laat het dan maar. Hij heeft maar eventjes proberen snuffelen aan mijn jas, waarop ik hem een beetje heb laten keren en daarna liet hij het daar -gelukkig- ook bij. Ik heb hem enkel NA het volledige poets-ritueel een wortel in zijn bak gegooid, ook niet zoveel gepraat zoals gewoonlijk, enkel wanneer hij naar voren stapte zei ik met luide stem ACHTERUIT en zette hem dus 2 passen naar achteren, deed hij het goed, dan kreeg hij een klopje op de hals.

Het is vast nog te vroeg om al conclusies te trekken, maar ik merkte gisteren toch wel al een verschil. Hij probeerde veel minder dan gewoonlijk en ook tijdens het rijden leek het alsof ik meer vertrouwen kreeg dan anders. Er stond namelijk een sprong in de piste (wat hij niet echt gewend is) en normaal is hij daar dan redelijk kijkerig op, maar dit keer liep ik er zélf vol vertrouwen langs en maakte hij er dus ook geen punt van.

Na het rijden netjes beloond, afgezadeld en hoefjes proper gemaakt en vlak voor ik doorging kreeg hij natuurlijk wel wat lekkers - niet uit mijn jaszak :Y) Ook wanneer ik hem tijdens het rijden beloonde met mijn stem, ging hij dat meer waarderen en richtte hij zijn aandacht onmiddelijk op mij alsof hij wilde zeggen van kijk eens wat een braaf paard ik ben :+

Heerlijk paard, echt!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:22

Shanelle dat klinkt goed :) , hij zal vast even overdonderd zijn geweest te lezen uit je bericht ;) . Maar het geeft aan dat jij de leiding hebt over genomen, een reden om zekerder de bak in te stappen voor hem :j , omdat jij hem verteld dat er niks aan de hand is en de leiding hebt genomen :) .
Je zal dit nog wel even vol moeten houden :j , om dit 'zwart of wit' te moeten krijgen. Je hebt kans dat hij nog wel een keer gaat proberen om grenzen te verleggen :) , wees hier op bedacht.
Ik lees dat je hem gelijk voert als je op stal aan komt.. dat zou ik gelijk afschaffen, je bent geen grote wandelende snoepautomaat ;) ).

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 04:29

Wolinllotte

te="WolinLotte"]Shanelle dat klinkt goed :) , hij zal vast even overdonderd zijn geweest te lezen uit je bericht ;) . Maar het geeft aan dat jij de leiding hebt over genomen, een reden om zekerder de bak in te stappen voor hem :j , omdat jij hem verteld dat er niks aan de hand is en de leiding hebt genomen :) .
Je zal dit nog wel even vol moeten houden :j , om dit 'zwart of wit' te moeten krijgen. Je hebt kans dat hij nog wel een keer gaat proberen om grenzen te verleggen :) , wees hier op bedacht.
Ik lees dat je hem gelijk voert als je op stal aan komt.. dat zou ik gelijk afschaffen, je bent geen grote wandelende snoepautomaat ;) ).[/quote]

Dat klinkt goed, goed grondwerk legt de hele basis. Ik-we hebben de basis gemist, mss eens in de leer bij je?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 04:35

mick75 schreef:
Ik vind het wel goed dat Setteke aangeeft dat het ook grondig mis kan gaan met grondwerk en dat je daar best een hoop kennis voor moet hebben om het goed te doen.

Grondwerk, mits goed uitgevoerd, kan heel goed zijn om de band te versterken. Als het fout gaat heb je een staatsgevaarlijk probleem van zoveelhonderd kilo. Niet iets om zomaar te doen dus na het kijken van een DVD'tje of het lezen van een boek. Grondwerk begint alleen al zodra je in het blikveld van je paard komt. Als jij al met een verkeerde houding (onbewust!!!) aan komt lopen bepaalt het paard meteen of hij respect voor je moet hebben of niet, en past zijn gedrag aan op de conclusie die hij trekt uit jouw houding. Als jouw houding "zwak" is kan je consequent zijn wat je wil, een bezem uit de kast trekken om hem in elkaar te meppen, maar respect krijg je niet. Hooguit een bang paard. Kom jij al met een zelfverzekerde en "leidinggevende" houding aangelopen dwing je alleen al met je houding respect af en reageert je paard heel anders. Als jij zelfverzekerd genoeg bent en het paard niet ronduit gestoord zal het paard er meestal niet over peinzen om naar je te happen op grond van je lichaamstaal. En als ie dat toch doet is een betrekkelijk kleine correctie voldoende. (je hebt er altijd bij die de grenzen blijven controleren, en kijken of ze eroverheen kunnen op een onbewaakt moment. Je moet dus altijd alert blijven).

Dank je Mick75, dit bedoel ik dus.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:34

Dit paard moet weer meer respect voor je krijgen. Zoek eens op internet op hoe een dominante merry in een groep respect krijgt.