Vraag aan de Jury's: HC starten om een paard"aan te pakken?"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Vraag aan de Jury's: HC starten om een paard"aan te pakken?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:09

Ola beste jury leden, instructeurs en bokkers!

Gisteren heb ik in de klasse M1 weer een poging gedaan om een mooie proef neer te zetten mijn paard.

Wij hebben alleen een klein probleem, paard wil nog wel eens flink in verzet gaan in met name de galop.

Wat resulteert in flinke bokken, spanning en verzet.

Paard is met losrijden goed te rijdenlaat los is mooi recht en ontspant.

Zodra we de proef in gaan zakt het paard in, is niet meer aan het been, en op het moment dat je been geeft of sterker door komt, gaat ie wringen , spannen.

Wat dus als resultaat heeft dat meestal rond het stukje midden galop de "show : begint en we staken bokken etc. :+

Ik heb hem paar weken terug medisch op scan en foto gehad compleet dus medisch is alles uitgesloten.

DE vriendelijke jury die ik gisteren na afloop sprak raadde me aan om volgende keer een keer HC te starten zodat ik hem met zweep er door heen kan krijgen en aan kan pakken.

Wat is jullie optiek hier over? en hoe zouden jullie dat als jury ervaren?

iemand tips?

EllyC

Re: Vraag aan de Jury's: HC starten om een paard"aan te pakken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:41

Algemeen reglement knhs zegt dit over HC:
Hoofdstuk 9, art. 39, sub g
Op een hors concours-start (HC) zijn alle reglementaire bepalingen – waaronder dit artikel – van toepassing

Dit zou dus inhouden dat je ook HC niet met zweep mag rijden. De praktijk is echter anders.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:43

jury schreef:
Algemeen reglement knhs zegt dit over HC:
Hoofdstuk 9, art. 39, sub g
Op een hors concours-start (HC) zijn alle reglementaire bepalingen – waaronder dit artikel – van toepassing

Dit zou dus inhouden dat je ook HC niet met zweep mag rijden. De praktijk is echter anders.

Dus zal ik dit vooraf met betreffende jury moeten bespreken?

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:25

Uit het Disciplinereglement Dressuur, artikel 124 Promotie- en degradatieregeling, sub 4.j.:
"Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een dressuurzweep te gebruiken."

Verder zou ik het vooral een keer doen of probeer een oefenwedstrijd mee te pakken in bijvoorbeeld Uden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:26

HC starten mag volgens mij wel met zweep, is een tijdje terug veranderd.

Overigens zou het er voor mij erg afhangen hoe je hem dan aanpakt in de ring of het acceptabel is.

thanks Arnyek, dat dacht ik dus al.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:33

het punt is dat ik zelf nu ook niet in kan schatten hoe ik hem aan zal pakken.

Zo ie zo zal ik hem aan tikken tijdens de proef mocht ie weer in kakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:36

Dat mag altijd, en met zweep HC starten dus ook, maar een onbeschoft pak op zijn lazer (niet dat ik meteen aanneem dat je dat gaat doen) zou ik als jury niet hebben kunnen waarderen. En dat weet jij alleen hoe dat kan uitpakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:47

Eens met het bovenstaande.
Met zweep mag maar een afranseling dus absoluut niet.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 14:14

afranseling zal het niet worden maar als ie weer in de staak gaat ( bokken etc ) zal ik hem toch aan moeten pakken en dit gedrag afstraffen lijkt me

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:31

Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom dit paard het doet?
Een paard gaat zich niet zomaar ineens slechter gedragen, er moet een reden voor zijn, daar ligt dan volgens mij de oplossing (de zweep kán het namelijk ook erger maken he)

De redenen de ik zo kan bedenken:

-Het paard is het niet gewend op een vreemde plek te rijden en is bang (oplossing; meer vreemde omgevingen opzoeken... gevolg van zweep; paard wordt nog banger)
-De ruiter wordt gespannen van een wedstrijdsituatie en het paard raakt ook gespannen (oplossing; ontspanningsoefeningen voor de ruiter, meer wedstrijdervaring voor de ruiter...gevolg van zweep; ruiter toont dominante agressie, paard gaat nog verder in de staking)
-paard weet niet wat er van hem verwacht wordt (oplossing; oefeningen meer bevestigen zodat hij het kent in alle situaties... gevolg zweep; paard probeert wat hij bedenken kan en krijgt daar straf voor waarndoor hij het vervolgens maar helemaal niet meer probeert.

-Het kan natuurlijk ook zijn dat het paard expres, om jou te pesten, zich vreselijk 'aanstelt'. Dan zou een flinke lel misschien kunnen helpen. Maar is het zo'n paard? Is hou jou de baas en probeert hij je wel vaker 'lesjes te leren'? Is hij zo intelligent dat hij precies weet waar en wanneer het een wedstrijdsituatie is (zonder dat jij gespannen bent?)

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 14:50

Geloof me dit paard is zeer slim,

Dit soort problemen heb ik ook niet als ik uit kom in de andere takken van de paarden sport die wij beoefenen te weten springen en SGW.

Paard komt dus op voldoende vreemde omgevingen en is dat ook zeker gewend.

Ik zelf wordt niet gespannen van een dressuur wedstrijdje, geen zenuw te bekennnen, :) terwijl ik dat met de sgw op een gezonde manier wel heb.

Ik ben er ook van overtuigd dat paard wel weet wat er van hem verwacht wordt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:20

nelis schreef:
Geloof me dit paard is zeer slim,

Dit soort problemen heb ik ook niet als ik uit kom in de andere takken van de paarden sport die wij beoefenen te weten springen en SGW.

Paard komt dus op voldoende vreemde omgevingen en is dat ook zeker gewend.

Ik zelf wordt niet gespannen van een dressuur wedstrijdje, geen zenuw te bekennnen, :) terwijl ik dat met de sgw op een gezonde manier wel heb.

Ik ben er ook van overtuigd dat paard wel weet wat er van hem verwacht wordt.

Schijnbaar heeft het paard dan een hekel aan dit soort wedstrijden. Dat kan he, niet iedereen vindt alles leuk. Veel succes ermee iig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:35

sallandval schreef:
Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom dit paard het doet?
nee, maar dat was de vraag niet ;) Ik ken TS IRL en kan zoiets altijd nog live bespreken als ik dat nodig vind.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:47

Chaam zullen we elkaar wel weer zien lielle! :D

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:13

Weet je 100% zeker dat je zelf niet anders gaat rijden? Ik dacht ook altijd dat ik niet gespannen was, maar ging wel degelijk anders rijden als ik de ring in reed. Ik stopte namelijk met rijden. Waar ik met losrijden/thuis een kleine tempowisseling zou rijden om opnieuw te activeren deed ik dit in de ring niet. Gevolg: paard niet meer aan het been. En ja, dat kennen ze snel genoeg. De oplossing daarvoor is niet per se de zweep, maar wel die (hele kleine) tempowisseling gaan rijden als dat nodig is. Zeker als je dat slim doet valt het niet op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:51

Ik heb pas ook flink de sporen in mijn paard gezet toen hij ging bokken. Ik kreeg complimenten van de jury, netjes opgelost.
Persoonlijk zou ik het niet erg vinden, zelfs niet als je hem ff flink doorpakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:01

ik vind het ook een goede oplossing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:36

@ Nelis, rijd je voorheen het paard in de B/L1/L2 wel met zweep?

Ik ga verder mee met bovenstaand, zweepje mee en op een fatsoenlijke manier proberen het eruit te krijgen.

Misschien is er een mogelijkheid om ergens in een dressuurring te rijden terwijl er geen wedstrijd is?

Mijn jonge merrie krijg ik niet altijd rond, laatste wedstrijd starte ik als allerlaatste. Toen mocht ik daarna nog even in de ring blijven voor het vertrouwen.

Misschien dat ze jou ook een keertje willen laten rijden zonder omstanders oid.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:02

jep in voorgaande klasse's inderdaad altijd met zweep gereden :o wordt dus beetje gestraft daarvoor nu denk ik maar :P

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:12

Een vriendin van mij heeft precies hetzelfde gehad. Ook in het M; thuis en met losrijden niets aan de hand, in de ring in de staak. Zij heeft haar paard toen ook HC met zweep gestart en heeft 'm een ram verkocht. Probleem opgelost, maar wel de tuchtcommissie op haar nek gehad....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:38

Mijn vorige paard stortte ook in zodra ik de ring in kwam, in de M1. Wat bleek: ik reed em altijd met zweep om em aan het lopen te krijgen/houden. In de M1 mag je geen zweep meer, dus die aanmoediging had ik niet meer achter de hand...Ben toen thuis al heel bewust zonder zweep gaan rijden, dat hielp wel. Helaas heb ik het op wedstrijd nooit meer goed uit kunnen proberen want het paard overleed...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 09:32

Ik ben nu zonder zweep aan het rijden en het valt me zwaar , nou moet ik zeggen dat ie gisteravond weer vrij jolig was maar ja wat wil je met een rondscheurend span in de binnen bak ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:36

het is in het begin even moeilijk, maar je komt er wel doorheen. Je kunt ook met zweep beginnen, en die dan halverwege wegleggen. Daarna steeds eerder al wegleggen, en je merkt dat hij voor het been is en blijft!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:37

Lastige vraag, ooit heb ik met een paard gestart die niet vooruit te branden was en in de ring was het tien keer zo erg. Toen stond er bij een wedstrijd een jury langs de kant (die ik een beetje kende) en die werd een beetje boos tijdens het losrijden en zei en nou pak je m aan in de ring ook. Dus ik helemaal klaar de ring in en bij de eerste de beste pas minder dacht ik pats, doorlopen en dat heb ik dus in de proef gedaan. Zij was tevreden aan het einde van de proef en ik eigenlijk ook.

Komen we boven, is er een enorme discussie op het secretariaat gaande omdat de jury die zat te jureren dit vreselijk vond en er helemal van over haar toeren was (zo erg was het niet hoor!) waarop die andere jury de schuld op zich nam door te zeggen dat zij mij opgefokt had om m eens flink aan te pakken. Lang verhaal, maar t scheelde dus weinig of ik had er door de zittende jury gewoon uitgestuurd geworden!!!!

Zelf jureer ik ook en zou iemand naar me toe komen om aan te geven dat ze een probleem heeft en het paard in de ring aangepakt moet worden, vind ik dat dus ook een lastige. Ik ben geen watje dus een tik of een schop word ik niet warm of koud van maar waar ligt die grens? Dat is dus heel moeilijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:35

Wat Daf zegt is wel een goede. Vraag het eerst aan de betreffende jury, dan hoor je de reactie snel genoeg.
Er zitten watjes van juryleden tussen bij wie een flinke tik al genoeg is om ze over de zeik te krijgen. En dan zul je zien dat je net de verkeerde treft en word je nog beschuldigd van wreedheid :+ .