In februari/maart buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marletjj

In februari/maart buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 09:59

Ik kan in Februari beginnen met rijden op mijn verzorgpaard(i.v.m. Veulen,die gaat dan weg)
Die eigenaar van mijn verzorgpaard heeft een bak die iedereen in onze straat mag gebruiken,Nadeel,gewoon zand bodem,in de zomer,zakken de paarden er zo'n 10 cm in en in de winter loopt ie helemaal vol met water.
Wat kan ik het best doen met een paard die zo'n 10 jaar niet bereden is maar super betrouwbaar(1,5 ofzo maar 1x op gereden)
Kan ik dan het beste wachten totdat de rijbak helemaal droog is of kan ik het beste eerst wat stapritjes in onze straat(platteland)buiten maken??

Graag antwoord,heb ik echt nodig

Groetjes

_Question

Re: In februari/maart buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:07

Zou je misschien een stukje van de wei kunnen afzetten dat je in de wei kan rijden? In die bak lijkt me nogal zwaar, maar als je echt niet weet wat hij gaat doen zou ik eerst binnen de omheining gaan rijden.
En ik weet niet of ik je goed begrijp maar als er maar 1 keer in zijn hele leven op hem is gereden zou ik dat sowieso doen en niet meteen de straat op gaan. Of begrijp ik je nu verkeerd?

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:29

_Question schreef:
En ik weet niet of ik je goed begrijp maar als er maar 1 keer in zijn hele leven op hem is gereden zou ik dat sowieso doen en niet meteen de straat op gaan. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Nee in die 10 jaar dat ze stil staat
Die 8 jaar daarvoor is heel erg veel op haar gereden en ook heel intensief

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:51

Dan zou ik even in de wei kijken of de knopjes er nog op zitten. Vervolgens een keer aan de hand, of met iemand die meeloopt naar buiten om te kijken of 'ie verkeersmak is. Gaat dat goed lekker op buitenrit gaan hoor. (Mits je haar wel kan houden als ze fris is, maar dat lijkt me logisch. Ook voorzichtig opbouwen hé!)

Hier ook een paard dat kweeniehoelang niet gereden was. Tja was een kwestie van opstappen en wegrijden. Niks aan de hand, dus paarden hoeven niet altijd gek te doen. :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:26

ik zou eerst in een omheinde omgeving haar even aftasten. pas later aan buiten rijden gaan denken

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:02

Ze is verkeersmak,staat al haar hele leven bij tractoren enzo,en vroeger heel veel mee gereden door de eigenaresse
En 1,5 jaa geleden is er op gereden en toen was het ook opstappen en wegrijden(wel door iemand anders)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:03

Ok nou dat klinkt goed. :)
Gewoon rustig in de wei uitproberen dan, en dan lekker naar buiten.

Bloempot9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:59

_Question schreef:
Zou je misschien een stukje van de wei kunnen afzetten dat je in de wei kan rijden? In die bak lijkt me nogal zwaar, maar als je echt niet weet wat hij gaat doen zou ik eerst binnen de omheining gaan rijden.

Kijkt me een super idee

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:11

Heb ook in zo'n situatie gezeten. Ben in de wei begonnen met rijden, met iemand erbij die zou kunnen helpen (eigenaresse was niet echt een paardenmens... paardje was van haar overleden man maar kreeg het niet over haar hart het beestje weg te doen). Eerste keer dat ik opstapte was er helemaal niets aan de hand. Alleen door een slechte conditie had het beestje weinig zin om te galopperen, best te begrijpen. Na een aantal keer rijden met iemand naar buiten gegaan, altijd prima te gaan. Beestje was zelfs meer op haar gemak op straat (altijd voor de kar gestaan).

Gewoon lekker rustig aan proberen en aan elkaar wennen, zal vast wel goed komen dan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:50

Ik zou beginnen met grondwerk, omdat dat je al een goede indruk kan geven over het paard, schrikken, karakter, enz.
Laten zou ik losrijden in de bak om even te kijken hoe en wat en dan naar buiten. :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:54

Je kunt ook eerst met haar wat gaan wandelen om te zien hoe ze buiten reageert? Als ze dan echt braaf is, kun je er denk ik redelijk snel weer mee naar buiten. Ik zou alleen niet de eerste rit buiten doen, wel echt in de bak (of in de wei, zoals hier al aangeraden) proberen. Waarschijnlijk gaat het wel goed, maar stel dat er iets mis gaat, dan ben je in de bak of de wei gewoon een stuk veiliger.

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:25

Ik heb ook een bak tot mijn beschikking,maar ik widle alleen weten of ik al kon gaan buitenrijden rond Maart

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:55

Waarom zou het niet kunnen? :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:58

ik zou toch de mulle bak nemen. Stel dat ze toch niet helemaal akkoord gaat met dat plan (na 10 jaar fokmerrie te hebben gediend). ik zou dan liever zandhappen in een mulle bak, dan op de toch vaak harde en ietswat onregelmatige ondergrond van een wei.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:12

marletjj schreef:
Ik heb ook een bak tot mijn beschikking,maar ik widle alleen weten of ik al kon gaan buitenrijden rond Maart

Zoals ik de vraag uit je openingspost begreep, moest je óf wachten tot de bak droog was, óf gelijk naar buiten. Dan zou ik dus wachten tot de bak droog was, of het in de wei proberen.

Of het nou maart of augustus of december is, met een paar dat 10 jaar stil gestaan heeft zou ik niet gelijk naar buiten gaan. Ook niet met een heel braaf paard. Ik vind het een onverantwoord risico, er is dikke kans dat het goed gaat, maar als het serieus mis gaat vergeef je het jezelf nooit. Buiten kan nu eenmaal een hoop meer gebeuren dan in de bak.