Sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anata

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:37

Hallo!
Is het echt zo dat je beter met sporen kan rijden dan met een zweep, omdat sporen minder pijn doen?
Groetjes!

Janine1990

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:38

Sporen en zweep zijn beide ter verfijning van je hulpen.
Sporen kan je enkel gebruiken wanneer je een voldoende onafhankelijke zit hebt.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:39

Nee! Zeker niet.
Als het niet nodig is met sporen, dan gewoon echt NIET doen!
Het ligt er natuurlijk aan hoe je een zweep gebruikt, maar als je hem gewoon vriendelijk gebruikt, is er niets aan de hand.
Dat sporen minder pijn doen is echt niet zo.

En bovendien, sporen gebruik je als je je hulpen wilt ondersteunen, in eerste instantie NIET om 'm vooruit te krijgen.. ;)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:51

Anata schreef:
Hallo!
Is het echt zo dat je beter met sporen kan rijden dan met een zweep, omdat sporen minder pijn doen?
Groetjes!

ligt eraan hoe je ze gebruikt

maarschalk

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:17

een paard bij mij op de manege kreeg grote wonden op zijn buik van sporen, die mocht dus echt niet met sporen gereden worden.
het is ook zo dat je ze niet bij elke beenhulp in de buik moet prikken, echt met je kuiten drijven, werkt het niet, dan kan je je spoor gebruiken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:19

maarschalk schreef:
een paard bij mij op de manege kreeg grote wonden op zijn buik van sporen, die mocht dus echt niet met sporen gereden worden.
het is ook zo dat je ze niet bij elke beenhulp in de buik moet prikken, echt met je kuiten drijven, werkt het niet, dan kan je je spoor gebruiken

Ja hoor... :Z

Sporen zijn ter verfijning van je hulp... niet om je paard harder te laten lopen...

maarschalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:20

Janine1990 schreef:
maarschalk schreef:

Ja hoor... :Z

Sporen zijn ter verfijning van je hulp... niet om je paard harder te laten lopen...

dat bedoel ik :)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:20

@Maarschalk: Als een paard grote wonden heeft van sporen, is er veeeel te hard in geprikt.. Met normaal gebruik, kan dat ECHT NIET...

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:23

nou om aanwijzingen te geven wel maar gebruik ze niet bij elke keer dat je aanspoort, en als je ze gebruikt zachtjes uhm hoe zeg je dat drukken

maarschalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:25

Bob1976 schreef:
@Maarschalk: Als een paard grote wonden heeft van sporen, is er veeeel te hard in geprikt.. Met normaal gebruik, kan dat ECHT NIET...

ik weet het... heb het ook niet over mezelf ;)
er zat een meisje in mijn les die steeds op dat paard reed, met sporen. na de 2e keer dat ze zijn buik kapot had gereden werd haar verboden met sporen te rijden, op welk paard dan ook.
in de lessen rijden zowiezo weinig mensen met sporen, alleen als je goedkeuring krijgt van de instructie mag je met sporen rijden, en dan ook niet op allemaal...

maarschalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:27

Anata schreef:
Hallo!
Groetjes!

ik bedoelde dus ook met dit verhaal, dat sporen ook pijn kunnen doen als je ze verkeerd gebruikt

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:28

Sporen doen niet minder zeer hoor, zeker niet bij mensen die de benen niet stil kunnen houden!!

Eerlijk gezegd denk ik dat, bij netjes en correct gebruik, de sporen en zweep geen van beide pijn horen te doen bij het paard. Ze zijn toch echt bedacht als 'verfijning' van de hulpen, (en niet als martelwerktuig dat pijn veroorzaakt!).

Ik denk altijd maar zo: de huid van een paard is zo gevoelig dat ze een vlieg kunnen voelen. Als je dat in je achterhoofd houdt word je vanzelf voorzichtiger met het gebruik van deze 'hulpmiddelen'.

kimroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:26

sporen kunnen ook grote schade aanrichten!
voor beide geldt: als je weet hoe je ze moet gebruiken heeft het allebei z'n voor en nadelen.