Ruin plast lopend over eigen benen. (dominantie/angst?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Ruin plast lopend over eigen benen. (dominantie/angst?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:20

De titel klinkt heel raar maar zo kort zo'n raar verhaal samenvatten is erg lastig!

Het zit zo, ik heb hier 3 ruinen staan, 1 dominant kreng(ijslander), 1 super onderdanig (arabier) en eentje die zich van beide niet zoveel aantrekt als t niet hoeft(fjord). Een kleine 4 maanden geleden heb ik er een merrie bij gekocht(lusitano), als maatje voor de arabier, omdat die steeds meer een eenling werd. Omdat mijn ijsco zo verschrikkelijk dominant is en de merrie geheid in zou pikken, hebben we ze eerst 1,5 maand apart gehad. Ze konden elkaar zien en ruiken en besnuffelen, maar met een draad ertussen. Dit ging super, arabiertje en lusitano zijn dikke vriendjes geworden en wijken niet meer van elkaars zijde.

Na 1,5 maand vonden we dat we toch dat ze bij elkaar moesten (vóór aanvang van de echte koude winter). Dit leek goed te gaan, tot mijn ijsco besloot de merrie in te lijven. We keken dit even aan en besloten er niet gelijk tussen te springen, dit is ten slotte iets dat paarden zelf moeten uitzoeken. Mijn ijsco ging verschrikkelijk dominant gedrag vertonen en heeft de merrie ook gedekt (dit hadden we eigenlijk willen voorkomen). Arabiertje werd zo waar lelijk tegen de ijslander en ging ook dominant gedrag vertonen. Vervolgens werd hij door de ijslander weg gejaagd en terwijl hij weg gejaagd werd pieste hij over z'n eigen achterbenen heen (in draf en galop).

Daarna is hij wel in de buurt van de 3 gebleven, maar kwam niet meer dan op 4 meter afstand. Toen hebben we ze ook gewoon weer apart gehaald.

Hij is normaal verschrikkelijk bang voor alles wat zijn benen nat spettert en gaat in spagaat staan als hij moet plassen, we stonden dus echt even raar te kijken.

het is natuurlijk al een poos geleden voor gevallen en ik heb zo mijn ideeën, maar ik vraag me af wat de bokkers er van vinden.

Ik denk zelf dat het óf angst en overgave was (gezien hij zo onderdanig is) of een uiting van dominantie. Hij is als jaarling in een kudde 2 jarige hengsten gezet en was daar altijd het pispaaltje, het gedrag dat hij daar geleerd heeft vertoont hij nog steeds, daarom denk ik dat het misschien een uiting van dominantie is, dan wordt zijn geur namelijk nog sterker over hem en wordt hij meer aanwezig.

Een lang en onsamenhangend verhaal volgens mij, maar ik ben toch benieuwd wat jullie denken.

Aukelizzy

Re: Ruin plast lopend over eigen benen. (dominantie/angst?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:39

Volgens mij is het plassend weglopen een teken van onderdanigheid. Het lijkt mij absoluut geen dominantie.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:41

lijkt mij zeker geen dominantie! ;)
Maar wat het wel is?? geen idee! ik heb er ook nog nooit van gehoord eigenlijk!
;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:51

Mijn ruin heb ik het vroeger ook eens zien doen. Hij werd toen in de kudde ongelofelijk op zijn nummer gezet door twee andere ruinen. Hij had al door middel van signalen (kauwen etc.) aangegeven onderdanig te zijn aan de heren maar die gingen maar door met jagen en vechten. Op een gegeven moment ging hij al plassend in volle galop over het land om aan zijn belagers te ontkomen. Heb ze toen uit elkaar gehaald en een van de andere ruinen bleek ook tegenover andere paarden erg afwijkend gedrag te vertonen. Kende absoluut geen "paarden taal". Normaal gesproken is mijn ruin een aardig bazig mannetje op het land en ik heb hem dit gedrag nooit meer zien vertonen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 23:01

Ik vraag het me dus ook af omdat hij ineens dominant gedrag vertoonde en verder niet onderdanig was, hij zou toch eerst gekauwd moeten hebben ed. lijkt me, dat doet hij normaak gesproken

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:27

Je araabje was op dat moment erg angstig. Het komt vaker voor dat ze van angst piesen. Zowel bij hengsten, merries en ruinen. Zelfs wel tijdens trainingen van dravers gezien dat ook merries van angst piesten. (lekker als je er achter zit :n ) Is natuurlijk gedrag voor " oke jij wint"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:57

ik heb een tijd geleden dit gezien bij een veulen.
deze werd op gejaagd door een oudere ruin en zij plaste dus ook over de achterbenen heen.
ik denk inderdaad een teken van angst