shetlander met kale plekken wel of geen regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

shetlander met kale plekken wel of geen regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:36

het is weer winter, en blijkbaar heeft mijn shet dan elke keer luis.
en door de luis kale plekken, die wel al snel weer begroeid zijn met stugge vacht van 1 of 2 cm lengte.
de 'kale' plekken zitten op de zijkanten van het lichaam en op de billen/bovenbenen.

eerst leek ze geen luis te hebben, en toen ze vacht begon te verliezen was het al te koud om te wassen.
nu heb ik haar gepoederd tegen de luis en hoop maar dat dat effectief genoeg is.

mijn vraag is alleen, zou het nu beter zijn haar voor de rest van de winter een regendeken op te doen ja of nee.
zolang het zoals de afgelopen tijd alleen koud is, maar niet nat, maak ik me niet zoveel zorgen,
pony doet het goed en lijkt het niet koud te hebben, is fit, niet verkouden enz.
maar straks als het weer gaat regenen denk ik dat op die plekken haar huid sneller nat wordt omdat ze daar niet genoeg vacht heeft, en ik dacht, misschien moet ik haar dus onder een regendeken zetten.
maar zo'n deken drukt de vacht wel plat he, ze zit verder heel goed in een dikke wintervacht dus misschien werkt een deken ook juist averechts.

dus, wat is wijsheid, ik kom er zelf even niet uit.
een regendeken, en zo ja, wel of niet gevoerd?
hoe gaat het dan met zo'n deken, moet die altijd op blijven tot het voorjaar, wanneer zet je een pony weer zonder...
ze staat 24/7 op de wei met nog een paar shetjes (die hopelijk de deken dan niet slopen), en ik wil eigenlijk voorkomen dat ik door in te grijpen haar weerstand in de war breng.
wat zal ik nou doen, wel of geen deken, en zo ja, welke deken?

alvast bedankt voor tips.

Marigold

Re: shetlander met kale plekken wel of geen regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:55

niemand?
ik wil graag ervaringen of ideeën, zodat ik als het nodig is zo snel mogelijk een regendeken kan kopen, vanaf na het weekend lijkt het te gaan regenen...

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:00

Ik heb mijn bijna 2 jarige ook een regendeken op gedaan. Gewoon 0-grams.
Ik vind het prettiger. Hij heeft een dikke vacht en kan natuurlijk goed tegen de kou. Maar ze staan buiten langs een weg waar veel mensen voorbij komen. En sommige mensen hebben dan natuurlijk zoiets van: "zielige paardjes"

In het voorjaar haal ik de deken er zeker af. En met droge mooie dagen doe ik hem ook niet om.
Een paard haalt ook veel uit kuil/hooi : energie-> warmte
Dus zorg dat je voldoende bij voert.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:03

Mijn ene paard heeft het ook, staat 24 uur buiten met inloopstal. Alleen bij mij is het geen luis maar huidschimmel, weet je zeker dat het luis is ?
Mijne krijgt geen deken op, dan sluit ik het meer af en kan de schimmel zich nog beter verspreiden. Hij heeft ook geen last van de regen of kou of sneeuw of vorst. Het ziet er alleen vreselijk uit maar ja.... Als de plekken echt heel groot zijn dan is het wat anders als hij zich niet meer warm kan houden. Kan hij wel schuilen tegen de regen ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 01:03

ja het is zeker luis en geen schimmel.
ze hebben geen schuilstal, wel bomen/struiken waar ze vaak bij in de buurt staan, maar die houden de regen niet tegen.
de kale plekken zijn ongeveer 3 bij 10 cm denk ik, op meerdere plekken dus, er zit nu borstelig haar op.
en er omheen en verder overal dik in de wintervacht dus.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:10

Als hij geen schuilstal heeft zou ik zeker een regendeken op doen met nat weer!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 01:14

maar even voor de duidelijkheid,
een pony moet de deken dus om hebben voordat ze nat wordt van de regen, anders blijft ze nat onder de deken lijkt me,
en een regendeken kan dus af als het een periode niet regent, zonder dat ze ziek wordt?
of is de kans groter dat ze verkouden wordt als je eenmaal met dekens begint, en moet je er dan meerdere hebben voor het geval dat?

sorry ik heb gewoon in al mijn jaren dat ik pony's heb nog nooit een pony onder een deken gehad...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:33

deken moet je inderdaad wel op doen als ze droog is...
Als je een 0 grams hebt zou je hem bij droog weer af kunnen doen. Ik ben daar persoonlijk geen voorstander van maar er zijn veel mensen die het zo doen... Ik ben altijd van een deken op dan tot het voorjaar op!! Snap je voorkeur voor zonder deken maar met kale plekken zou ik het niet doen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 01:47

nee nou idd, die kale plekken ontstonden ook pas toen het te koud was om te wassen dus.
het is de tweede winter dat ik haar heb, vorige winter had ze ook al luis, heb haar toen behandeld bij kennissen die stallen hebben, maar dat is een eind lopen, dat gaat niet lukken nu met de gladheid/sneeuw, en waar ze staat zijn geen stallen vrij...
pony is zo een dag zeiknat na het wassen, hoeveel zweetdekens ik er ook op gooide (dat heb ik dan weer wel, zweetdekens en een vliegendeken), zweetdekens hielpen geen zier en zo lang zeiknat staan dat kan nu gewoon echt niet, dus hopen dat die poeder genoeg is...
in de link in mijn onderschrift kan je zien hoe goed ze in november nog in de vacht zat.
nu zit ze hetzelfde in de vacht, alleen met die kale plekken. ;(

deken dus, maar zal ik dan 0 grams doen, of een gevoerde deken?
ik lees wel eens dat een deken de haren plat drukt, en een 0 grams dan te koud is en er dus voering in moet, of is een 0 grams deken zo licht dat het de vacht niet plat drukt?

er staat een leuke 0 grams deken te koop op bokt, en ik wil eigenlijk even weten of dat een goede keuze is in dit geval want dan kan ik die kopen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:55

ik zit in dubio,
het regent nu al, pony is al nat, maar onder de kale plekken is de huid nog droog gelukkig (net gekeken).
maar wie kan me nou even vertellen, gevoerde regendeken, ongevoerd, of helemaal geen regendeken, wat is nou het beste?

dit overkomt me trouwens niet weer, volgende winter ga ik het heel anders aanpakken,
maar nu leek het alsof de luis niet terug kwam, en zo ineens was het er weer, toen het dus al hartstikke koud was :(

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:49

Ik zou de pony bij nat weer een regendeken met fleecevoering op doen, die absorbeert eventueel zweten van de pony en houd iets beter warm dan een ongevoerde regendeken.
Misschien kan je de luis voorkomen door de pony haar weerstand omhoog te krikken voor het luisseizoen?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:23

Mijn paardje heeft ook weleens luis gehad... Ik heb toen van de DA een spray gekregen die ook voor honden gebruikt wordt tegen vlooien... Voordeel is dat je dan je paardje in kan spuiten, wel helemaal, maar dan is ie met een uurtje droog... Daarbij had ik zijn deken ook 2 keer ingespoten.... Nadeel is dat het wel wat duurder is... en je moet het na 10 dagen herhalen...

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:31

Is het anders geen idee voor je om je pony helemaal te scheren en een goede dikke winterdeken op te leggen? Door het scheren is de broedplaats voor de luizen weg en ik ben bang dat als je een regendeken over je shetje legt met de dikke vacht het erger gaat jeuken omdat je de huid afsluit??
Ikzelf heb vandaag ook noodgedwongen een streepmodel moeten scheren ivm erge jeuk in lies en oksels sinds de verharing weer wat begonnen is, ze beet het helemaal stuk (geen luis, maar gevoelige tuttebel ;) ) Volgend jaar doe ik het ook anders en laat de vacht niet meer zo lang worden, ze wordt wat ouder en heeft er duidelijk last van.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:21

Een zweetdeken werkt niet effectief na het wassen omdat de pony niet warm is en daardoor de 'capilairere werking' niet op gang komt.
Ik denk niet dat de pony het koud heeft door de plekken, als ze verder nog een goede vacht heeft. (met een deken op is de huid ook niet helemaal bedekt en deze vormt ook weer een broedplaats voor de luizen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:29

Een 0 grams deken wordt vaak afgeraden. De vacht wordt wel plat gedrukt, maar de deken geen nauwelijks warmte af. De pony kan het dan koud krijgen.

Toen die van mij kale plekken van de luis hadden, hadden ze het niet koud, dus ik denk persoonlijk niet dat je pony een deken nodig heeft. Of merk je dat hij het koud heeft? Kun je anders niet preventief met anti-luispoeder strooien? Ik weet niet of dit schadelijk is?

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:11

Nou mijn pony heeft een 0-grams deken op, maar heeft geen platte vacht. Elke dag word hij eraf gehaald om ff te poetsen lichtjes. Maar zijn vacht vertoont geen platte haren.

Heb je paard al gewassen met Sebacil?Of eventueel vlooienshampoo voor de hond. En daarnaast moet je dan ook je dekens desinfecteren. Herhaal de behandeling na 10-14 dagen omdat de neten niet doodgaan van de gebruikte middelen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:15

Toen mijn Shetjes luizen hadden, schuurden ze wel en hadden erge jeuk, maar hadden geen kale plekken. Nu, 2 jaar later, heeft 1 van de 2 twee kale plekken van ongeveer 10 bij 10 cm, maar hij heeft geen luizen.
Weet je zeker dat hij luizen heeft?

Ik zou geen deken opdoen, dan krijgt hij het te warm, zelfs met een 0-grams deken.
En koud krijgt ie het heus niet van een paar kale plekken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:31

bedankt voor de nieuwe reacties :)
ik heb nog een flesje sebacil staan van de vorige keer, als het boven het vriespunt blijft ga ik onze pony ermee wassen (en dan later idd nog een keer).
heb nu laatst gepoederd, misschien heeft dat ook wel geholpen.
ze ziet er niet uit alsof ze het koud heeft, maar toch vind ik het gewoon onwijs balen dat ze er zo bij staat, ipv met een mooie gezonde vacht.

iemand zei dat ik haar weerstand omhoog moest halen, hoe doe ik dat?
ik heb haar zomer vorig jaar een vitamine spuit gegeven, ze wordt optijd ontwormd, staat altijd buiten, is nooit ziek (op vorig jaar droes na dan),
en volgens de vorige eigenaren krijgt ze altijd al kale plekken in de winter, maw, heeft elke winter weer luis.
overleven luizen de zomer dan, om in de winter weer tevoorschijn te komen?
in de zomer heeft ze echt géén jeuk, en een heel gezonde goede zomervacht.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:33

Zie je de neten en luizen op de huid?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:34

LisaB schreef:
Zie je de neten en luizen op de huid?

ja, luizen sowieso.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:37

Je moet eigenlijk een veearts vinden die je nog het ouderwetse VERGIF wil geven tegen luis. Ik heb beide pony's ermee ingesmeerd (moest je mengen in een gifspuit) en 10 dagen later weer. De luizen gaan gelijk dood (dat zie je ook) en je bent er ECHT vanaf.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:49

ja dat is sebacil, en dat heb ik vorig jaar nog gekregen via de DA.
en is nog lang niet op.
maar omdat de pony buiten staat en ik haar niet verkouden wil hebben moet ik even wachten op milder weer voordat ik haar ermee kan wassen (of naja, inspuiten met een plantenspuit).
als het boven nul blijft dan waag ik het er op, ik heb zweetdekens die ze op kan om te drogen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:06

Heb je er geen foto van Marigold ? Zijn het schuurplekken of kale plekken waarvan het haar los zit of zat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:10

Ik heb niet al je berichten gelezen...

Maar luis, dat komt door slechte hygiene en verwaarlozing. Veel shets hebben er last van. Ik ga er van uit dat jouw shet goed verzorgd wordt.

Maar.... zorg dat al je spullen schoon gewassen zijn, alles, dekens, chabraks, borstels, alles, alles en maak je stal in de zomer eens schoon met Halamid..je moet zorgen dat er geen eitjes achter blijven.

Ga je shet geen regen deken op doen. Beetje regen kan hij hebben. Zorg dat zijn huid en vacht gezond zijn en daar heeft het frisse lucht voor nodig. Borstel hem goed en doe het niet op stal...

Kijk eens of je geen stoffig onfris stro hebt, of het hooi niet te oud en stoffig is. Maak de opslag voor je hooi en stro in de zomer ook eens goed schoon...

Misschien is het mijt? Hooimijt??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:55

hmm.. ze staat dag en nacht op de wei, geen stal dus ook geen stro,
eet gras en wat kuil, brood, wortels en of appels.
krijgt op tijd haar wormkuur en alles, en wordt voor de rest net zo gehouden als de andere pony's.
die hebben geen luis.
de mijne wel, elk jaar weer.
ook voordat ze van mij was.
dus rara..
waarschijnlijk dus een verminderde weerstand, altijd al?
ik zou dus wel graag willen weten wat ik kan doen om haar weerstand te verhogen, want uiteindelijk is het aanpakken van de oorzaak beter dan het bestrijden van de gevolgen.