Huidige eigenaar is lid van stamboek, ik wil dat niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Huidige eigenaar is lid van stamboek, ik wil dat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:49

Ik heb even een vraagje.
Een paard is lid van het stamboek. Nu koopt de andere eigenaar hem over en die wil daar geen lid van zijn.
Hoe gaat dit in zijn werk? Kan diegene dit paard zo overnemen zonder daarvoor dingen hoeven te regelen of hoe gaat dat?
Groetjes Michelle

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:52

Als de nieuwe eigenaar geen lid wil worden van het stamboek, dat kan hij het paard niet op zijn naam zetten, paard blijft dan op papier op de oude eigenaar staan, je kan niet deelnemen aan stambloekkeuringen e.d..

Voor bv wedstrijden te starten heb je geen stamboek nodig.

Edit, ik zou wel een koopovereenkomst voor beide maken en laten tekenen, zodat de nieuwe eigenaar toch iets in handen heeft,bewijs van verkoop/aankoop.

poepiej

Re: Huidige eigenaar is lid van stamboek, ik wil dat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:57

Dankjewel!
En wat nou als de eigenaar dan wél lid word zodat het op haar naam komt te staan en daarna de lidmaadschap weer op zegt? Dan staat hij dus nog steeds op haar naam?
Groetjes Michelle

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:02

Ja, dan staat het paard idd op naam, maar zonde om gelijk op te zeggen, je bent voor 1 kalenderjaar lid, betalen moet je dan toch, wil je geen lid zijn dan voor het einde van het jaar weer opzeggen, geloof 1 maand opzegtermijn, in dat jaar krijg je stamboek informatie dor middel van tijdschrift.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:05

Ja oke dat begrijp ik. Maar kan ik niet alleen het paard op mijn naam laten zetten (met de bijbehorende kosten) zónder een lidmaatschap te krijgen?
Groetjes Michelle

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:07

Nee, dat kan niet, je bent automatisch lid voor 1 jaar, lidmaatschap bij KWPN is E89,50 dan wordt de overschrijving op naam gratis gedaan.

Waarom wil je geen lid zijn eigenlijk?

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:09

Oke dankjewel.
Waarom wel? Ik heb mijn paard voor mijn plezier en ik wil er toch geen keuringen mee gaan doen of wat dan ook. Wat heb ik aan zo'n boekje met allerlei info? Ja ik vind het wel leuk om te lezen maar het kost me alleen maar onnodig geld.
En voor wedstrijden hoef ik niet lid te blijven dus.
Groetjes Michelle

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:12

Het tijdschrift zit bij dat bedrag gewoon in hoor, hoef je niet extra voor te betalen, dan gewoon op het einde van het jaar opzeggen, ben je maar 1x dat bedrag kwijt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:34

Het is eigenlijk maar raar dat je verplicht wordt om die kosten te betalen. In mijn ogen weg gegooid geld. TS maakt nergens gebruik van dus waarom zou je dan "verplicht" lid moeten zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:40

Zolang jij het originele stamboekpapier en het paspoort hebt, hoef je helemaal niets!
Ik heb hier div. paarden staan die nog op naam van de vorige en zelfs de eigenaar daarvoor staan.
Als je naar keuringen wil of wil fokken dan word het een ander verhaal.i

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:02

Waarom wil je geen lid worden van het stamboek. Wellicht eist het stamboekhet stamboekpapier terug.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:08

Volgens mij schrijft TS dat een stukje naar boven al. Bovendien rij je op het paard niet op het stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:15

friesiszwart schreef:
Waarom wil je geen lid worden van het stamboek. Wellicht eist het stamboekhet stamboekpapier terug.

Wat een ongelooflijke onzin _O- _O- _O-

Ook als niet lid kun je het paspoort gewoon op je naam laten zetten, dit is het stamboek wettelijk verplicht.
Hiervoor betaal je uiteraard de kosten.
Hier kun je e.e.a lezen:
Citaat:
Overschrijven paard

U heeft een KWPN-paard gekocht en wilt graag als de nieuwe eigenaar geregistreerd worden.
De geregistreerde van een paard staat vermeld op het registratiebewijs en in het paardenpaspoort. U wordt als 'geregistreerde' vermeld op deze documenten, en niet als 'eigenaar', omdat eigenaar suggereert dat het om een eigendomsbewijs gaat. Bij zowel het registratiebewijs als het paardenpaspoort is dit niet het geval.

Als lid van het KWPN kunt u beide documenten geheel gratis op uw naam laten registreren. Bent u geen lid, dan kunt u uitsluitend het paardenpaspoort op uw naam laten zetten. Hier zijn voor niet-leden kosten aan verbonden, die u vindt in de tarievenlijst.

Als u wilt deelnemen aan KWPN-evenementen, zoals keuringen en aanlegtesten, maar ook bij de registratie van dekkingen en veulens is het noodzakelijk dat het paard op uw naam geregistreerd staat.

http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:24

Friesiszwart: Dit heb ik 4 posts eerder dan jouw al vermeld.

Bedankt voor de info! Dus ik hoef het alleen maar over te laten schrijven zonder lid te worden :D.
Groetjes Michelle

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:37

Wat je wel moet doen is een koopcontract laten tekenen waarin staat welk paard je wanneer hebt gekocht van wie met naw gegevens van beiden en ondertekend door beiden, dat is je enige bewijs van eigendom, niet je stamboekpapier en ook niet je paspoort. Dat is je ´kassabonnetje`en tevens `garantiebewijs´.

Voor de rest is het zoals Aerdenhout al zegt, als je wedstrijden wilt rijden of gewoon recreant wilt zijn hoeft je paard niet persé op naam te staan bij het stamboek.